Compor e educar para descolonizar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Alberto Pereira
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211
Resumo: Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composers
id UFRN_8819f7f79875e3f30d2b2a9fedcc477d
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14211
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Silva, Carlos Alberto Pereirahttp://lattes.cnpq.br/4728452634290857http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4Carvalho, Edgard de Assishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780806E2Petraglia, Izabel Cristinahttp://lattes.cnpq.br/6460862782566101Germano, José Willingtonalineguimaraes@hotmail.comMendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Almeida, Maria da Conceição Xavier de2014-12-17T14:36:02Z2009-12-072014-12-17T14:36:02Z2009-09-15SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composersIndustrialização, urbanização acelerada, aumento da riqueza material, expansão da sociedade de consumo, estímulo à competição e degradação ambiental configuram múltiplas dimensões do desenvolvimento existente no Brasil nos últimos quarenta anos. Ao refletir acerca desse processo, esta tese funda-se na compreensão de que ânsia do desenvolvimento é reveladora da existência de um imaginário autocolonizado, como diz Serge Latouche, entre parcelas consideráveis da população brasileira. Entendendo que a arte cria um conhecimento mais profundo e verdadeiro da essência do mundo, de acordo com a compreensão anunciada por Arthur Schopenhauer, sublinho que os compositores brasileiros, ao enxergarem antecipadamente os sintomas do mal da civilização expresso sob o signo do desenvolvimento, difundiram idéias poeticamente descolonizadoras do nosso imaginário. Convencido de que podemos e devemos sair fora da linha, inventar novos caminhos, anunciar conhecimentos proibidos, discutir hipóteses não plausíveis, idéias inacabadas, conforme afirma Maria da Conceição de Almeida, apresento a noção de DESdesenvolvimento como um operador cognitivo potencializador da descolonização do imaginário descortinada por diversas canções de compositores brasileirosapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoArteDescolonizaçãoComplexidadeEducaçãoArtDecolonizationComplexityEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCompor e educar para descolonizarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCarlosAPSpdf.pdfapplication/pdf956069https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/1/CarlosAPSpdf.pdf8f535ff4900fdf130d49c8d292120b02MD51TEXTCarlosAPSpdf.pdf.txtCarlosAPSpdf.pdf.txtExtracted texttext/plain236360https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/6/CarlosAPSpdf.pdf.txtc47424b302f871c1322d690949e02208MD56THUMBNAILCarlosAPSpdf.pdf.jpgCarlosAPSpdf.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2383https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/7/CarlosAPSpdf.pdf.jpg21c2275f942b310aa9c1848273b904a7MD57123456789/142112017-11-01 12:57:50.579oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14211Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T15:57:50Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv Compor e educar para descolonizar
title Compor e educar para descolonizar
spellingShingle Compor e educar para descolonizar
Silva, Carlos Alberto Pereira
Arte
Descolonização
Complexidade
Educação
Art
Decolonization
Complexity
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Compor e educar para descolonizar
title_full Compor e educar para descolonizar
title_fullStr Compor e educar para descolonizar
title_full_unstemmed Compor e educar para descolonizar
title_sort Compor e educar para descolonizar
author Silva, Carlos Alberto Pereira
author_facet Silva, Carlos Alberto Pereira
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4728452634290857
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Carvalho, Edgard de Assis
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780806E2
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Petraglia, Izabel Cristina
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6460862782566101
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv Germano, José Willington
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv alineguimaraes@hotmail.com
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv Mendes, Iran Abreu
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Alberto Pereira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Maria da Conceição Xavier de
contributor_str_mv Almeida, Maria da Conceição Xavier de
dc.subject.por.fl_str_mv Arte
Descolonização
Complexidade
Educação
topic Arte
Descolonização
Complexidade
Educação
Art
Decolonization
Complexity
Education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Art
Decolonization
Complexity
Education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composers
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-12-07
2014-12-17T14:36:02Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-09-15
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:36:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211
identifier_str_mv SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/1/CarlosAPSpdf.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/6/CarlosAPSpdf.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/7/CarlosAPSpdf.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8f535ff4900fdf130d49c8d292120b02
c47424b302f871c1322d690949e02208
21c2275f942b310aa9c1848273b904a7
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1823686620301230080