Compor e educar para descolonizar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211 |
Resumo: | Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composers |
id |
UFRN_8819f7f79875e3f30d2b2a9fedcc477d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14211 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Carlos Alberto Pereirahttp://lattes.cnpq.br/4728452634290857http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4Carvalho, Edgard de Assishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780806E2Petraglia, Izabel Cristinahttp://lattes.cnpq.br/6460862782566101Germano, José Willingtonalineguimaraes@hotmail.comMendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Almeida, Maria da Conceição Xavier de2014-12-17T14:36:02Z2009-12-072014-12-17T14:36:02Z2009-09-15SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composersIndustrialização, urbanização acelerada, aumento da riqueza material, expansão da sociedade de consumo, estímulo à competição e degradação ambiental configuram múltiplas dimensões do desenvolvimento existente no Brasil nos últimos quarenta anos. Ao refletir acerca desse processo, esta tese funda-se na compreensão de que ânsia do desenvolvimento é reveladora da existência de um imaginário autocolonizado, como diz Serge Latouche, entre parcelas consideráveis da população brasileira. Entendendo que a arte cria um conhecimento mais profundo e verdadeiro da essência do mundo, de acordo com a compreensão anunciada por Arthur Schopenhauer, sublinho que os compositores brasileiros, ao enxergarem antecipadamente os sintomas do mal da civilização expresso sob o signo do desenvolvimento, difundiram idéias poeticamente descolonizadoras do nosso imaginário. Convencido de que podemos e devemos sair fora da linha, inventar novos caminhos, anunciar conhecimentos proibidos, discutir hipóteses não plausíveis, idéias inacabadas, conforme afirma Maria da Conceição de Almeida, apresento a noção de DESdesenvolvimento como um operador cognitivo potencializador da descolonização do imaginário descortinada por diversas canções de compositores brasileirosapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoArteDescolonizaçãoComplexidadeEducaçãoArtDecolonizationComplexityEducationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCompor e educar para descolonizarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALCarlosAPSpdf.pdfapplication/pdf956069https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/1/CarlosAPSpdf.pdf8f535ff4900fdf130d49c8d292120b02MD51TEXTCarlosAPSpdf.pdf.txtCarlosAPSpdf.pdf.txtExtracted texttext/plain236360https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/6/CarlosAPSpdf.pdf.txtc47424b302f871c1322d690949e02208MD56THUMBNAILCarlosAPSpdf.pdf.jpgCarlosAPSpdf.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2383https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/7/CarlosAPSpdf.pdf.jpg21c2275f942b310aa9c1848273b904a7MD57123456789/142112017-11-01 12:57:50.579oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14211Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T15:57:50Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Compor e educar para descolonizar |
title |
Compor e educar para descolonizar |
spellingShingle |
Compor e educar para descolonizar Silva, Carlos Alberto Pereira Arte Descolonização Complexidade Educação Art Decolonization Complexity Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Compor e educar para descolonizar |
title_full |
Compor e educar para descolonizar |
title_fullStr |
Compor e educar para descolonizar |
title_full_unstemmed |
Compor e educar para descolonizar |
title_sort |
Compor e educar para descolonizar |
author |
Silva, Carlos Alberto Pereira |
author_facet |
Silva, Carlos Alberto Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4728452634290857 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Carvalho, Edgard de Assis |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780806E2 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Petraglia, Izabel Cristina |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6460862782566101 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Germano, José Willington |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
alineguimaraes@hotmail.com |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Alberto Pereira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Almeida, Maria da Conceição Xavier de |
contributor_str_mv |
Almeida, Maria da Conceição Xavier de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Descolonização Complexidade Educação |
topic |
Arte Descolonização Complexidade Educação Art Decolonization Complexity Education CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Art Decolonization Complexity Education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Industrialization, accelerated urbanization, increased material wealth, expansion of the consumer society, incentive to competition and environmental degradation represent multiple dimensions of the development existing in Brazil over the last forty years. Upon reflecting about this process, this thesis is based on the understanding that eagerness for development is indicative of the existence of a self-colonized imaginary, as Serge Latouche says, among considerable portions of Brazilian people. Understanding that art creates a deeper and truer knowledge on the essence of the world, according to the comprehension announced by Arthur Schopenhauer, I point out that Brazilian composers, upon seeing beforehand the symptoms of the evil of civilization expressed under the sign of development, spread ideas which poetically decolonize our imaginary. Being convinced that we can and must get out of the line, invent new ways, announce a forbidden knowledge, discuss implausible hypotheses, unfinished ideas, as Maria da Conceição de Almeida states, I present the notion of DESdesenvolvimento as a cognitive operator which potentializes the imaginary decolonization revealed by several songs by Brazilian composers |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-12-07 2014-12-17T14:36:02Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-09-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211 |
identifier_str_mv |
SILVA, Carlos Alberto Pereira. Compor e educar para descolonizar. 2009. 131 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2009. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14211 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/1/CarlosAPSpdf.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/6/CarlosAPSpdf.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14211/7/CarlosAPSpdf.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8f535ff4900fdf130d49c8d292120b02 c47424b302f871c1322d690949e02208 21c2275f942b310aa9c1848273b904a7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1823686620301230080 |