Análise da demanda por transporte de táxi com modelos de regressão linear múltipla - um estudo de caso em Natal, RN
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/40733 |
Resumo: | The first step of the traditional model in transportation planning is based on quantifying and estimating the trip demand among various traffic zones existing in a determined region. In the context of urban transport, taxis have received little attention in Brazilian literature, even though the comprehension of its demand can contribute to an integrated transport planning with other transport modes, bringing benefits to the whole society. The present paper deals with identifying one or more variables that influence the production of taxi trips in the city of Natal/RN, Brazil, through a multiple regression analysis. To do so, it has been collected and analyzed data on taxi trip conducted in the city for one year, and sought to relate them to socioeconomic, demographic and land use data. Associated with the regression analysis, Stepwise and “Best Subset” variables selection techniques were employed to contribute to the definition of the best model for the problem. As a result, it was verified that the number of households with per capita incomes greater than 10 minimum salaries, and the rate of population with age over 80 years old significantly and positively influence the number of taxi trips produced in each neighborhood of Natal/RN, building a model with an explanation rate 2=80%. |
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BOSCHETTI, GiovaneRamos, Rubens Eugênio BarretoXavier, Lucia Rejane de AlmeidaSilva, Walter Pedro daRamos, Rubens Eugênio Barreto2018-09-05T12:23:33Z2021-09-29T14:36:16Z2018-09-05T12:23:33Z2021-09-29T14:36:16Z20182013014160BOSCHETTI, Giovane. Análise da demanda por transporte de táxi com modelos de regressão linear múltipla - um estudo de caso em Natal, RN. 2018. 22 f. Artigo Científico. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Curso de Engenharia Civil, Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/40733The first step of the traditional model in transportation planning is based on quantifying and estimating the trip demand among various traffic zones existing in a determined region. In the context of urban transport, taxis have received little attention in Brazilian literature, even though the comprehension of its demand can contribute to an integrated transport planning with other transport modes, bringing benefits to the whole society. The present paper deals with identifying one or more variables that influence the production of taxi trips in the city of Natal/RN, Brazil, through a multiple regression analysis. To do so, it has been collected and analyzed data on taxi trip conducted in the city for one year, and sought to relate them to socioeconomic, demographic and land use data. Associated with the regression analysis, Stepwise and “Best Subset” variables selection techniques were employed to contribute to the definition of the best model for the problem. As a result, it was verified that the number of households with per capita incomes greater than 10 minimum salaries, and the rate of population with age over 80 years old significantly and positively influence the number of taxi trips produced in each neighborhood of Natal/RN, building a model with an explanation rate 2=80%.A primeira etapa do modelo tradicional de planejamento de transportes consiste em quantificar e estimar a demanda de viagens entre as várias zonas de tráfego existentes em uma área de estudo. No âmbito do transporte urbano, os táxis têm recebido pouca atenção na literatura brasileira, e a compreensão de sua demanda pode contribuir para um planejamento de transporte integrado com outros modos, trazendo benefícios para toda a sociedade. O presente trabalho tem o objetivo de identificar uma ou mais variáveis que influenciam na produção de viagens de táxi no município de Natal/RN, através da proposição de um modelo matemático de regressão linear múltipla. Para isto, foram analisados dados de viagens de táxi realizadas no período de 1 ano na cidade, e buscou-se relacioná-las com dados socioeconômicos, demográficos e de uso do solo. Associadas à análise de regressão, foram associadas técnicas de seleção de variáveis e modelos para auxiliar na definição do melhor modelo para o problema. Como resultado, verificou-se que o número de domicílios com renda per capita maior de 10 salários mínimos e porcentagem da população com idade superior a 80 anos influenciam positivamente na demanda por táxi, compondo um modelo com poder de explicação 2=80%..Universidade Federal do Rio Grande do NorteUFRNBrasilEngenharia Civiltaximodelosregressão lineardemandaAnálise da demanda por transporte de táxi com modelos de regressão linear múltipla - um estudo de caso em Natal, RNAnalysis of taxi transportation demand with multiple linear regression models - a case study in Natal, RNinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNTEXTAnaliseDaDemanda_Boschetti_2018.pdf.txtExtracted texttext/plain45266https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/40733/1/AnaliseDaDemanda_Boschetti_2018.pdf.txtb85caaf1ade0522f0d8f095774693294MD51ORIGINALAnaliseDaDemanda_Boschetti_2018.pdfArtigo Científicoapplication/pdf906887https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/40733/2/AnaliseDaDemanda_Boschetti_2018.pdfa23f1978c2e65b14da09c31f5757f69eMD52LICENSElicense.txttext/plain756https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/40733/3/license.txta80a9cda2756d355b388cc443c3d8a43MD53123456789/407332021-09-29 11:36:17.202oai:https://repositorio.ufrn.br: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ório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2021-09-29T14:36:17Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
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