Análise aerodinâmica de perfis de asa para aeronaves experimentais tipo jn-1

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Fernanda Alves
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/15657
Resumo: The great importance in selecting the profile of an aircraft wing concerns the fact that its relevance in the performance thereof; influencing this displacement costs (fuel consumption, flight level, for example), the conditions of flight safety (response in critical condition) of the plane. The aim of this study was to examine the aerodynamic parameters that affect some types of wing profile, based on wind tunnel testing, to determine the aerodynamic efficiency of each one of them. We compared three types of planforms, chosen from considerations about the characteristics of the aircraft model. One of them has a common setup, and very common in laboratory classes to be a sort of standard aerodynamic, it is a symmetrical profile. The second profile shows a conFiguration of the concave-convex type, the third is also a concave-convex profile, but with different implementation of the second, and finally, the fourth airfoil profile has a plano-convex. Thus, three different categories are covered in profile, showing the main points of relevance to their employment. To perform the experiment used a wind tunnel-type open circuit, where we analyzed the pressure distribution across the surface of each profile. Possession of the drag polar of each wing profile can be, from the theoretical basis of this work, the aerodynamic characteristics relate to the expected performance of the experimental aircraft, thus creating a selection model with guaranteed performance aerodynamics. It is believed that the philosophy used in this dissertation research validates the results, resulting in an experimental alternative for reliable implementation of aerodynamic testing in models of planforms
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The aim of this study was to examine the aerodynamic parameters that affect some types of wing profile, based on wind tunnel testing, to determine the aerodynamic efficiency of each one of them. We compared three types of planforms, chosen from considerations about the characteristics of the aircraft model. One of them has a common setup, and very common in laboratory classes to be a sort of standard aerodynamic, it is a symmetrical profile. The second profile shows a conFiguration of the concave-convex type, the third is also a concave-convex profile, but with different implementation of the second, and finally, the fourth airfoil profile has a plano-convex. Thus, three different categories are covered in profile, showing the main points of relevance to their employment. To perform the experiment used a wind tunnel-type open circuit, where we analyzed the pressure distribution across the surface of each profile. Possession of the drag polar of each wing profile can be, from the theoretical basis of this work, the aerodynamic characteristics relate to the expected performance of the experimental aircraft, thus creating a selection model with guaranteed performance aerodynamics. It is believed that the philosophy used in this dissertation research validates the results, resulting in an experimental alternative for reliable implementation of aerodynamic testing in models of planformsA importância na escolha do perfil de asa de uma aeronave é função de sua relevância no seu desempenho; influenciando desde os custos de deslocamento (consumo de combustível, nível de vôo, por exemplo), a condições de segurança do vôo (resposta em condições críticas) do avião. O objetivo deste trabalho foi analisar quatro perfis de asa a fim de determinar alguns dos principais parâmetros envolvidos no comportamento aerodinâmico e determinar a eficiência de cada um deles baseado em experimentação em túnel de vento. Compararam-se quatro perfis de asa, escolhidos a partir de considerações acerca das características do modelo da aeronave. Um deles apresenta uma configuração simétrica usual, sendo muito comum em aulas de laboratório por ser uma espécie de padrão aerodinâmico. O segundo perfil apresenta uma configuração do tipo côncavo-convexo; o terceiro, também é um perfil côncavo-convexo, porém, com aplicação distinta do segundo; e, finalmente, o quarto aerofólio possui um perfil plano-convexo. Para a realização do experimento utilizou-se um túnel aerodinâmico do tipo circuito aberto, onde analisaram-se as distribuições de pressão em toda a superfície de cada perfil. De posse da curva polar de arrasto de cada perfil de asa pode-se, a partir da base teórica deste trabalho, relacionar as características aerodinâmicas à expectativa de desempenho da aeronave experimental tipo JN-1, gerando assim um modelo de seleção com garantia de performance aerodinâmica. Acredita-se que a filosofia de pesquisa utilizada nesta dissertação legitima os resultados obtidos, consistindo-se em uma alternativa experimental confiável para execução de testes aerodinâmicos em modelos de perfis de asaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Engenharia MecânicaUFRNBRTecnologia de Materiais; Projetos Mecânicos; TermociênciasArodinâmicaPerfil de asaCoeficiente de arrastoCoeficiente de sustentaçãoAerodynamicsWing profileDrag coefficientLift coefficientCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICAAnálise aerodinâmica de perfis de asa para aeronaves experimentais tipo jn-1info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALFernandaAR_DISSERT.pdfapplication/pdf8485678https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/15657/1/FernandaAR_DISSERT.pdfeca5de592a0a48a71b782d8289da3a31MD51TEXTFernandaAR_DISSERT.pdf.txtFernandaAR_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain140611https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/15657/6/FernandaAR_DISSERT.pdf.txt45e513f8ccd8462d56e31056a0dd27f5MD56THUMBNAILFernandaAR_DISSERT.pdf.jpgFernandaAR_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2753https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/15657/7/FernandaAR_DISSERT.pdf.jpg9254f57df922ea6f2a0a85e2d6b6ea95MD57123456789/156572017-11-01 23:21:16.894oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/15657Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T02:21:16Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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