A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14470 |
Resumo: | This work is a case study to investigate the dynamics of the historians thought as they produce a knowledge about the history of the area measurement systems as forms of historical expressions and representations. We refer to some of the ideas of David Bohm (1989, 1992, 1994, 1996) to support our theoretical understanding about the operation of thought. We chose a period that is recognized by the theorists as the origin of the geometrical thought -embracing the knowledge developed by the Egyptians, Babylonians, Chinese, Hindus, Greeks and Romans- and is referred to as containing a cycle in the development of this knowledge, described as beginning, apogee and decline. We assume this history, as told by the theorists, as a version that we organize and tell with the help of three sets of categories. The first refers to the elements that take part in the measurement practices; the second refers to the historians understanding about the development of the scientific knowledge. This exercise allowed us to extract the theorists main beliefs, that we criticized in the light of the knowledge about Cubação (Dal Pian, 1990). We stress the importance of the methodological approach adopted in this study to the teaching of Geometry and its history |
id |
UFRN_b0c77cc5e9b432058f8956b544f1e7b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14470 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Gomes, Ana Lúcia Assunção Aragãohttp://lattes.cnpq.br/2056678007333419http://lattes.cnpq.br/8292624249192354Martins, Isabel Gomes Rodrigueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768886E0Kulesza, Wojciech Andrzejhttp://lattes.cnpq.br/7408584269961175Fossa, John Andrewhttp://lattes.cnpq.br/2466525106349625Almeida, Maria da Conceição Xavier dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H42014-12-17T14:36:34Z2007-07-162014-12-17T14:36:34Z1998-03-11GOMES, Ana Lúcia Assunção Aragão. A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados. 1998. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 1998.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14470This work is a case study to investigate the dynamics of the historians thought as they produce a knowledge about the history of the area measurement systems as forms of historical expressions and representations. We refer to some of the ideas of David Bohm (1989, 1992, 1994, 1996) to support our theoretical understanding about the operation of thought. We chose a period that is recognized by the theorists as the origin of the geometrical thought -embracing the knowledge developed by the Egyptians, Babylonians, Chinese, Hindus, Greeks and Romans- and is referred to as containing a cycle in the development of this knowledge, described as beginning, apogee and decline. We assume this history, as told by the theorists, as a version that we organize and tell with the help of three sets of categories. The first refers to the elements that take part in the measurement practices; the second refers to the historians understanding about the development of the scientific knowledge. This exercise allowed us to extract the theorists main beliefs, that we criticized in the light of the knowledge about Cubação (Dal Pian, 1990). We stress the importance of the methodological approach adopted in this study to the teaching of Geometry and its historyEste trabalho se propõe a investigar a dinâmica do pensamento dos historiadores ao comporem um conhecimento sobre história dos sistemas de medidas de área, enquanto formas de expressões e representações históricas, através de um estudo de caso. Para subsidiar teoricamente o nosso entendimento sobre a operação do pensamento, recorremos a algumas idéias de David Bohm (1989, 1992, 1994, 1996). Elegemos um período reconhecido pelos teóricos como contendo as origens do pensamento geométrico -abrangendo os conhecimentos desenvolvidos pelos egípcios, babilônios, chineses, hindus, gregos e romanos- e referido como comportando um ciclo de desenvolvimento desse conhecimento, descrito como iniciação, apogeu e declínio. Assumimos essa história, tal como contada pelos teóricos, como uma versão, que organizamos e relatamos com o auxílio de três conjuntos de categorias. Um referente aos elementos envolvidos nas práticas de mensuração, outro referente ao entendimento dos historiadores sobre o desenvolvimento do conhecimento geométrico e o terceiro, referente à natureza do desenvolvimento do conhecimento científico. Este exercício nos possibilitou extrair as principais crenças dos teóricos que criticamos à luz do conhecimento sobre cubação (Dal Pian, 1994). Destacamos a importância da abordagem metodológica adotada neste estudo para o ensino da geometria e de sua históriaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoEducaçãoEnsino de CiênciasPensamento geométricoAnálise históricaEducationEducation of sciencesGeometrical thoughtHistorical analysisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significadosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALDinâmicaPensamentoGeométrico_Gomes_1998.pdfapplication/pdf864381https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/1/Din%c3%a2micaPensamentoGeom%c3%a9trico_Gomes_1998.pdfe89e357c4001956f25508dd1aabd8c24MD51TEXTAnaLAAG.pdf.txtAnaLAAG.pdf.txtExtracted texttext/plain399309https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/6/AnaLAAG.pdf.txt6049f9142633e23ce98e552bb6a705a0MD56DinâmicaPensamentoGeométrico_Gomes_1998.pdf.txtDinâmicaPensamentoGeométrico_Gomes_1998.pdf.txtExtracted texttext/plain399476https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/8/Din%c3%a2micaPensamentoGeom%c3%a9trico_Gomes_1998.pdf.txtc3248baf0423b64c853dc088208301c2MD58THUMBNAILAnaLAAG.pdf.jpgAnaLAAG.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2946https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/7/AnaLAAG.pdf.jpg57daf66808fcddee31cc72c59c5994caMD57DinâmicaPensamentoGeométrico_Gomes_1998.pdf.jpgDinâmicaPensamentoGeométrico_Gomes_1998.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1318https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/9/Din%c3%a2micaPensamentoGeom%c3%a9trico_Gomes_1998.pdf.jpg6811fcc019c7d51853d014e073f7ca1bMD59123456789/144702019-07-28 02:07:37.55oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14470Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2019-07-28T05:07:37Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
title |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
spellingShingle |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados Gomes, Ana Lúcia Assunção Aragão Educação Ensino de Ciências Pensamento geométrico Análise histórica Education Education of sciences Geometrical thought Historical analysis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
title_full |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
title_fullStr |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
title_full_unstemmed |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
title_sort |
A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados |
author |
Gomes, Ana Lúcia Assunção Aragão |
author_facet |
Gomes, Ana Lúcia Assunção Aragão |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2056678007333419 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8292624249192354 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Martins, Isabel Gomes Rodrigues |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4768886E0 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Kulesza, Wojciech Andrzej |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7408584269961175 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Fossa, John Andrew |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2466525106349625 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Almeida, Maria da Conceição Xavier de |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees4Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4787342H4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Ana Lúcia Assunção Aragão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ensino de Ciências Pensamento geométrico Análise histórica |
topic |
Educação Ensino de Ciências Pensamento geométrico Análise histórica Education Education of sciences Geometrical thought Historical analysis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Education of sciences Geometrical thought Historical analysis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work is a case study to investigate the dynamics of the historians thought as they produce a knowledge about the history of the area measurement systems as forms of historical expressions and representations. We refer to some of the ideas of David Bohm (1989, 1992, 1994, 1996) to support our theoretical understanding about the operation of thought. We chose a period that is recognized by the theorists as the origin of the geometrical thought -embracing the knowledge developed by the Egyptians, Babylonians, Chinese, Hindus, Greeks and Romans- and is referred to as containing a cycle in the development of this knowledge, described as beginning, apogee and decline. We assume this history, as told by the theorists, as a version that we organize and tell with the help of three sets of categories. The first refers to the elements that take part in the measurement practices; the second refers to the historians understanding about the development of the scientific knowledge. This exercise allowed us to extract the theorists main beliefs, that we criticized in the light of the knowledge about Cubação (Dal Pian, 1990). We stress the importance of the methodological approach adopted in this study to the teaching of Geometry and its history |
publishDate |
1998 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
1998-03-11 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-16 2014-12-17T14:36:34Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GOMES, Ana Lúcia Assunção Aragão. A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados. 1998. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 1998. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14470 |
identifier_str_mv |
GOMES, Ana Lúcia Assunção Aragão. A dinâmica do pensamento geométrico :aprendendo a enxergar meias verdades e a construir novos significados. 1998. 229 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 1998. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14470 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/1/Din%c3%a2micaPensamentoGeom%c3%a9trico_Gomes_1998.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/6/AnaLAAG.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/8/Din%c3%a2micaPensamentoGeom%c3%a9trico_Gomes_1998.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/7/AnaLAAG.pdf.jpg https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14470/9/Din%c3%a2micaPensamentoGeom%c3%a9trico_Gomes_1998.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e89e357c4001956f25508dd1aabd8c24 6049f9142633e23ce98e552bb6a705a0 c3248baf0423b64c853dc088208301c2 57daf66808fcddee31cc72c59c5994ca 6811fcc019c7d51853d014e073f7ca1b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117529397624832 |