Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16084 |
Resumo: | Throughout its history the population of the region of Mato Grande, which includes the city of João Câmara, in Rio Grande do Norte, was subject to earthquakes. These events are caused by a geological fault, known as fault Samambaia. In the 1980s there was an intensification of this phenomenon culminating in an earthquake 5.1 on the Richter scale in the early hours of November 30, 1986, causing researchers from Brazil and other countries to shift to the region to conduct research in Seismology. During this period there was a strong interaction between scientists and local people. With the aim of studying how people experienced that moment that marked the history of the city of João Câmara, from interviews with some individuals who witnessed the incident, is that this research was developed. Taking as a theoretical approach to Science, Technology and Society (STS), aimed to thus carry the theme in a systematic way to the classroom, promoting ways to help teachers with the scientific training and guidance to students in case of occurrence of earthquakes |
id |
UFRN_cd024e0fe61f6472807e63ce326fe220 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16084 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Anderson Luiz Pinheiro dehttp://lattes.cnpq.br/3723032966140457http://lattes.cnpq.br/0043059721601657Ferreira, Juliana Mesquita Hidalgohttp://lattes.cnpq.br/2070193023615764Germano, Marcelo Gomeshttp://lattes.cnpq.br/0279191804042650Borba, Gilvan Luiz2014-12-17T15:04:58Z2013-02-082014-12-17T15:04:58Z2012-07-27OLIVEIRA, Anderson Luiz Pinheiro de. Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16084Throughout its history the population of the region of Mato Grande, which includes the city of João Câmara, in Rio Grande do Norte, was subject to earthquakes. These events are caused by a geological fault, known as fault Samambaia. In the 1980s there was an intensification of this phenomenon culminating in an earthquake 5.1 on the Richter scale in the early hours of November 30, 1986, causing researchers from Brazil and other countries to shift to the region to conduct research in Seismology. During this period there was a strong interaction between scientists and local people. With the aim of studying how people experienced that moment that marked the history of the city of João Câmara, from interviews with some individuals who witnessed the incident, is that this research was developed. Taking as a theoretical approach to Science, Technology and Society (STS), aimed to thus carry the theme in a systematic way to the classroom, promoting ways to help teachers with the scientific training and guidance to students in case of occurrence of earthquakesNo decorrer de toda sua história a população da região do Mato Grande, que inclui a cidade de João Câmara, no Rio Grande do Norte, esteve sujeita a terremotos. Esses eventos são causados por uma falha geológica, conhecida como Falha da Samambaia. Na década de 1980 houve uma intensificação desse fenômeno que culminou com um terremoto 5,1 graus na Escala Richter na madrugada de 30 de novembro de 1986, fazendo com que pesquisadores brasileiros e de outros países se deslocassem para a região no sentido de realizar pesquisas na área de Sismologia. Nesse período houve uma forte interação entre cientistas e a população local. Com o objetivo de estudar como as pessoas vivenciaram esse momento que marcou a história da cidade de João Câmara, a partir da realização de entrevistas com alguns sujeitos que presenciaram o ocorrido, é que foi desenvolvida esta pesquisa. Tomando como referencial teórico a abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS), objetivou-se, assim, levar o tema de forma sistematizada para a sala de aula, promovendo meios de contribuir com os professores na formação científica e orientação aos estudantes em caso de ocorrência de terremotosapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e MatemáticaUFRNBREnsino de Ciências Naturais e MatemáticaCTShistória oralJoão CâmaraterremotosSTSoral historyJoão CâmaraearthquakesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTSinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALAndersonLPO_DISSERT.pdfapplication/pdf1550407https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16084/1/AndersonLPO_DISSERT.pdfd203e711b20ef3d932fa000084f3aea8MD51TEXTAndersonLPO_DISSERT.pdf.txtAndersonLPO_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain243659https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16084/6/AndersonLPO_DISSERT.pdf.txtdcf0a84f34a60594c851811b1cec7601MD56THUMBNAILAndersonLPO_DISSERT.pdf.jpgAndersonLPO_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg3233https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16084/7/AndersonLPO_DISSERT.pdf.jpg031ccdf8034a4c7d4ba9e9b017f00d61MD57123456789/160842017-11-02 11:05:19.503oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16084Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T14:05:19Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
title |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
spellingShingle |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS Oliveira, Anderson Luiz Pinheiro de CTS história oral João Câmara terremotos STS oral history João Câmara earthquakes CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
title_full |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
title_fullStr |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
title_full_unstemmed |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
title_sort |
Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS |
author |
Oliveira, Anderson Luiz Pinheiro de |
author_facet |
Oliveira, Anderson Luiz Pinheiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3723032966140457 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0043059721601657 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Ferreira, Juliana Mesquita Hidalgo |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2070193023615764 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Germano, Marcelo Gomes |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0279191804042650 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Anderson Luiz Pinheiro de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Borba, Gilvan Luiz |
contributor_str_mv |
Borba, Gilvan Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CTS história oral João Câmara terremotos |
topic |
CTS história oral João Câmara terremotos STS oral history João Câmara earthquakes CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
STS oral history João Câmara earthquakes |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
Throughout its history the population of the region of Mato Grande, which includes the city of João Câmara, in Rio Grande do Norte, was subject to earthquakes. These events are caused by a geological fault, known as fault Samambaia. In the 1980s there was an intensification of this phenomenon culminating in an earthquake 5.1 on the Richter scale in the early hours of November 30, 1986, causing researchers from Brazil and other countries to shift to the region to conduct research in Seismology. During this period there was a strong interaction between scientists and local people. With the aim of studying how people experienced that moment that marked the history of the city of João Câmara, from interviews with some individuals who witnessed the incident, is that this research was developed. Taking as a theoretical approach to Science, Technology and Society (STS), aimed to thus carry the theme in a systematic way to the classroom, promoting ways to help teachers with the scientific training and guidance to students in case of occurrence of earthquakes |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-07-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-02-08 2014-12-17T15:04:58Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:04:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Anderson Luiz Pinheiro de. Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16084 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Anderson Luiz Pinheiro de. Uma sequência didática a partir da temática terremotos com ênfase em CTS. 2012. 128 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16084/1/AndersonLPO_DISSERT.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16084/6/AndersonLPO_DISSERT.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16084/7/AndersonLPO_DISSERT.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d203e711b20ef3d932fa000084f3aea8 dcf0a84f34a60594c851811b1cec7601 031ccdf8034a4c7d4ba9e9b017f00d61 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1797777134271332352 |