Conectores sequenciadores e e aí em contos e narrativas de experiência pessoal escritos por alunos de ensino fundamental: uma abordagem sociofuncionalista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Washintiane Patricia B. da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16306
Resumo: In this dissertation, based on two theoretical frameworks, American functionalism and variationist sociolinguistics, I take as subject the sequence connectors E and AÍ, which has the grammatical function of indicating retroactive-propeller sequenciation of information. I analyze the variable use of these connectors in texts written by students from two public schools in the city of Natal, RN, attending at the time of data collection (the year 2012), two distinct levels of basic education: the sixth and the ninth year. The students who contributed to this research wrote, as part of their activities in the classroom, texts of two narrative genres: narrative of personal experience (non-fictional) and short story (fictional). In addition, these students and their Portuguese teachers answered a test of linguistic attitude in which they gave their opinions regarding the appropriateness of the use of connectors E and AÍ in contexts of speech and writing marked by distinct degrees of formality. The results obtained by means of quantitative analysis showed different tendencies of linguistic, social and stylistic distribution of connectors E and AÍ in the narrative texts written by the students. I related these results to the action of two principles: the principle of persistence, linked to the process of change by grammaticalization, and the principle of stylistic markedness. Besides, I took into account the answers provided by students and teachers to the test of linguistic attitude for refine the interpretation of the results
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I analyze the variable use of these connectors in texts written by students from two public schools in the city of Natal, RN, attending at the time of data collection (the year 2012), two distinct levels of basic education: the sixth and the ninth year. The students who contributed to this research wrote, as part of their activities in the classroom, texts of two narrative genres: narrative of personal experience (non-fictional) and short story (fictional). In addition, these students and their Portuguese teachers answered a test of linguistic attitude in which they gave their opinions regarding the appropriateness of the use of connectors E and AÍ in contexts of speech and writing marked by distinct degrees of formality. The results obtained by means of quantitative analysis showed different tendencies of linguistic, social and stylistic distribution of connectors E and AÍ in the narrative texts written by the students. I related these results to the action of two principles: the principle of persistence, linked to the process of change by grammaticalization, and the principle of stylistic markedness. Besides, I took into account the answers provided by students and teachers to the test of linguistic attitude for refine the interpretation of the resultsNesta dissertação, apoiando-me em dois referenciais teóricos, o do funcionalismo linguístico de vertente norte-americana e o da sociolinguística variacionista, tomo como objeto de estudo os conectores sequenciadores E e AÍ, que atuam na função gramatical de indicação de sequenciação retroativo-propulsora de informações. Analiso o uso variável desses conectores em textos escritos por alunos de duas escolas da rede pública da cidade de Natal-RN, que cursavam, à época da coleta de dados (o ano de 2012), duas séries distintas do ensino fundamental: o sexto e o nono ano. Os alunos que contribuíram para a realização desta pesquisa escreveram, como parte de suas atividades em sala de aula, textos de dois gêneros da esfera narrativa: narrativa de experiência pessoal (de caráter não ficcional) e conto (de caráter ficcional). Além disso, esses alunos e seus professores de língua portuguesa responderam a um teste de atitude linguística em que opinaram sobre a adequação do uso dos conectores E e AÍ em contextos de fala e de escrita marcados por diferentes graus de formalidade. Os resultados, obtidos por meio de análise quantitativa, revelaram diferentes tendências de distribuição linguística, social e estilística dos conectores E e AÍ nos textos narrativos escritos pelos alunos. Relacionei tais resultados à ação de dois princípios: o princípio da persistência, vinculado ao processo de mudança por gramaticalização, e o princípio da marcação estilística. Além disso, levei em conta as respostas fornecidas por alunos e professores ao teste de atitude linguística para refinar a interpretação dos resultadosapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Estudos da LinguagemUFRNBRLinguística Aplicada; Literatura ComparadaConectores sequenciadores. Variação linguística. Princípio da persistência. Princípio da marcação estilísticaSequence connectors. Linguistic variation. Principle of persistence. Principle of stylistic markednessCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAConectores sequenciadores e e aí em contos e narrativas de experiência pessoal escritos por alunos de ensino fundamental: uma abordagem sociofuncionalistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALWashintianePBS_DISSERT.pdfapplication/pdf1298796https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16306/1/WashintianePBS_DISSERT.pdf3e1b887f7b78a37e9abdfb6a15f30847MD51TEXTWashintianePBS_DISSERT.pdf.txtWashintianePBS_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain268588https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16306/6/WashintianePBS_DISSERT.pdf.txte29bf60c537452686f9dbbc35673917aMD56THUMBNAILWashintianePBS_DISSERT.pdf.jpgWashintianePBS_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2695https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16306/7/WashintianePBS_DISSERT.pdf.jpga81e81ccd66a2c33e0155687df83786eMD57123456789/163062017-11-02 10:10:42.85oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16306Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T13:10:42Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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