Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wilma Marinho Craveiro da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRR
Texto Completo: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621
Resumo: The present dissertation is a succinct portrait of the education in Brasil, starting by the important aspects of the colonial period, with the introduction of the education by the Jesuits priests. From this point the dissertation makes a script which discusses education during the imperial period until de decade of 1990. This historical approach is important in order to give the orientation inside the context of education as critic reflection and transforming agent of the society – these aspects are discussed along the dissertation. Together with this historical context, parallel intercrossing lines are traced in order to approach the education in Roraima, with census information and critical discussion. In this context the dissertation also makes analogies between the regional education and environmental education in Roraima, two educational cleavages with the same normative roots – the norms of the education is approached all along the dissertation as the aspect that gives the north of the educational process in Brasil, which one (the normative process per se) is the antithesis of the reflexive and critic education, but difficult to adopted in various Brasilian regions. The aspects regional education and environmental education are discussed in terms of the official education in Roraima.
id UFRR-6_3a729756682cef1ea0b6653af1286a60
oai_identifier_str oai:repositorio.ufrr.br:prefix/621
network_acronym_str UFRR-6
network_name_str Repositório Institucional da UFRR
repository_id_str
spelling Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de RoraimaEducation, regionalization of education and environment: exemple of RoraimaEducaçãoRegionalizaçãoEducação ambientalRoraimaEducationRegionalizationEnvironmental educationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAThe present dissertation is a succinct portrait of the education in Brasil, starting by the important aspects of the colonial period, with the introduction of the education by the Jesuits priests. From this point the dissertation makes a script which discusses education during the imperial period until de decade of 1990. This historical approach is important in order to give the orientation inside the context of education as critic reflection and transforming agent of the society – these aspects are discussed along the dissertation. Together with this historical context, parallel intercrossing lines are traced in order to approach the education in Roraima, with census information and critical discussion. In this context the dissertation also makes analogies between the regional education and environmental education in Roraima, two educational cleavages with the same normative roots – the norms of the education is approached all along the dissertation as the aspect that gives the north of the educational process in Brasil, which one (the normative process per se) is the antithesis of the reflexive and critic education, but difficult to adopted in various Brasilian regions. The aspects regional education and environmental education are discussed in terms of the official education in Roraima.Este trabalho de dissertação faz um sucinto retrato da educação no Brasil, começando pelos aspectos importantes do período colonial, com a introdução da educação pelos padres jesuítas. A partir daí o trabalho traça um roteiro que discute a educação durante o período imperial até o final do século XX. Esta aproximação histórica é importante para nós podermos nos situar dentro do contexto da educação como reflexão crítica e agente transformador da sociedade – estes aspectos são discutidos em todo o trabalho. Junto a esta abordagem contextual histórica, são traçadas linhas paralelas que se cruzam em vários momentos para situar a educação em Roraima, com várias informações censitárias e discussão crítica. Dentro desta aproximação, o trabalho também faz analogias entre a regionalização da educação e a educação ambiental, duas clivagens da educação que têm as mesmas raízes normativas – a normatização da educação é tratada em todo o trabalho como aspecto que norteia o processo educacional no Brasil, a qual (o processo normativo per se) é a antítese da educação reflexiva e crítica, porém de difícil adoção em várias regiões brasileiras. Discutem-se os aspectos regionalização da educação e educação ambiental em relação ao ensino em Roraima.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGDRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da AmazôniaUFRRCarvalho, Celso Morato dehttp://lattes.cnpq.br/9951874598527540Silva, Wilma Marinho Craveiro da2022-03-24T19:19:48Z20222022-03-24T19:19:48Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Wilma Marinho Craveiro da. Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-09-06T17:56:53Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/621Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-09-06T17:56:53Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
Education, regionalization of education and environment: exemple of Roraima
title Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
spellingShingle Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
Silva, Wilma Marinho Craveiro da
Educação
Regionalização
Educação ambiental
Roraima
Education
Regionalization
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
title_short Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
title_full Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
title_fullStr Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
title_full_unstemmed Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
title_sort Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
author Silva, Wilma Marinho Craveiro da
author_facet Silva, Wilma Marinho Craveiro da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Celso Morato de
http://lattes.cnpq.br/9951874598527540
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wilma Marinho Craveiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Regionalização
Educação ambiental
Roraima
Education
Regionalization
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
topic Educação
Regionalização
Educação ambiental
Roraima
Education
Regionalization
Environmental education
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA
description The present dissertation is a succinct portrait of the education in Brasil, starting by the important aspects of the colonial period, with the introduction of the education by the Jesuits priests. From this point the dissertation makes a script which discusses education during the imperial period until de decade of 1990. This historical approach is important in order to give the orientation inside the context of education as critic reflection and transforming agent of the society – these aspects are discussed along the dissertation. Together with this historical context, parallel intercrossing lines are traced in order to approach the education in Roraima, with census information and critical discussion. In this context the dissertation also makes analogies between the regional education and environmental education in Roraima, two educational cleavages with the same normative roots – the norms of the education is approached all along the dissertation as the aspect that gives the north of the educational process in Brasil, which one (the normative process per se) is the antithesis of the reflexive and critic education, but difficult to adopted in various Brasilian regions. The aspects regional education and environmental education are discussed in terms of the official education in Roraima.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2022-03-24T19:19:48Z
2022
2022-03-24T19:19:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Wilma Marinho Craveiro da. Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621
identifier_str_mv SILVA, Wilma Marinho Craveiro da. Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGDRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia
UFRR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGDRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia
UFRR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRR
instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron:UFRR
instname_str Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron_str UFRR
institution UFRR
reponame_str Repositório Institucional da UFRR
collection Repositório Institucional da UFRR
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)
repository.mail.fl_str_mv angelsenhora@gmail.com
_version_ 1802112039568539648