Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRR |
Texto Completo: | http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621 |
Resumo: | The present dissertation is a succinct portrait of the education in Brasil, starting by the important aspects of the colonial period, with the introduction of the education by the Jesuits priests. From this point the dissertation makes a script which discusses education during the imperial period until de decade of 1990. This historical approach is important in order to give the orientation inside the context of education as critic reflection and transforming agent of the society – these aspects are discussed along the dissertation. Together with this historical context, parallel intercrossing lines are traced in order to approach the education in Roraima, with census information and critical discussion. In this context the dissertation also makes analogies between the regional education and environmental education in Roraima, two educational cleavages with the same normative roots – the norms of the education is approached all along the dissertation as the aspect that gives the north of the educational process in Brasil, which one (the normative process per se) is the antithesis of the reflexive and critic education, but difficult to adopted in various Brasilian regions. The aspects regional education and environmental education are discussed in terms of the official education in Roraima. |
id |
UFRR-6_3a729756682cef1ea0b6653af1286a60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufrr.br:prefix/621 |
network_acronym_str |
UFRR-6 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRR |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de RoraimaEducation, regionalization of education and environment: exemple of RoraimaEducaçãoRegionalizaçãoEducação ambientalRoraimaEducationRegionalizationEnvironmental educationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAThe present dissertation is a succinct portrait of the education in Brasil, starting by the important aspects of the colonial period, with the introduction of the education by the Jesuits priests. From this point the dissertation makes a script which discusses education during the imperial period until de decade of 1990. This historical approach is important in order to give the orientation inside the context of education as critic reflection and transforming agent of the society – these aspects are discussed along the dissertation. Together with this historical context, parallel intercrossing lines are traced in order to approach the education in Roraima, with census information and critical discussion. In this context the dissertation also makes analogies between the regional education and environmental education in Roraima, two educational cleavages with the same normative roots – the norms of the education is approached all along the dissertation as the aspect that gives the north of the educational process in Brasil, which one (the normative process per se) is the antithesis of the reflexive and critic education, but difficult to adopted in various Brasilian regions. The aspects regional education and environmental education are discussed in terms of the official education in Roraima.Este trabalho de dissertação faz um sucinto retrato da educação no Brasil, começando pelos aspectos importantes do período colonial, com a introdução da educação pelos padres jesuítas. A partir daí o trabalho traça um roteiro que discute a educação durante o período imperial até o final do século XX. Esta aproximação histórica é importante para nós podermos nos situar dentro do contexto da educação como reflexão crítica e agente transformador da sociedade – estes aspectos são discutidos em todo o trabalho. Junto a esta abordagem contextual histórica, são traçadas linhas paralelas que se cruzam em vários momentos para situar a educação em Roraima, com várias informações censitárias e discussão crítica. Dentro desta aproximação, o trabalho também faz analogias entre a regionalização da educação e a educação ambiental, duas clivagens da educação que têm as mesmas raízes normativas – a normatização da educação é tratada em todo o trabalho como aspecto que norteia o processo educacional no Brasil, a qual (o processo normativo per se) é a antítese da educação reflexiva e crítica, porém de difícil adoção em várias regiões brasileiras. Discutem-se os aspectos regionalização da educação e educação ambiental em relação ao ensino em Roraima.Agência 1Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGDRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da AmazôniaUFRRCarvalho, Celso Morato dehttp://lattes.cnpq.br/9951874598527540Silva, Wilma Marinho Craveiro da2022-03-24T19:19:48Z20222022-03-24T19:19:48Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Wilma Marinho Craveiro da. Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-09-06T17:56:53Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/621Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-09-06T17:56:53Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima Education, regionalization of education and environment: exemple of Roraima |
title |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima |
spellingShingle |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima Silva, Wilma Marinho Craveiro da Educação Regionalização Educação ambiental Roraima Education Regionalization Environmental education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
title_short |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima |
title_full |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima |
title_fullStr |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima |
title_full_unstemmed |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima |
title_sort |
Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima |
author |
Silva, Wilma Marinho Craveiro da |
author_facet |
Silva, Wilma Marinho Craveiro da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carvalho, Celso Morato de http://lattes.cnpq.br/9951874598527540 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Wilma Marinho Craveiro da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Regionalização Educação ambiental Roraima Education Regionalization Environmental education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
topic |
Educação Regionalização Educação ambiental Roraima Education Regionalization Environmental education CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA |
description |
The present dissertation is a succinct portrait of the education in Brasil, starting by the important aspects of the colonial period, with the introduction of the education by the Jesuits priests. From this point the dissertation makes a script which discusses education during the imperial period until de decade of 1990. This historical approach is important in order to give the orientation inside the context of education as critic reflection and transforming agent of the society – these aspects are discussed along the dissertation. Together with this historical context, parallel intercrossing lines are traced in order to approach the education in Roraima, with census information and critical discussion. In this context the dissertation also makes analogies between the regional education and environmental education in Roraima, two educational cleavages with the same normative roots – the norms of the education is approached all along the dissertation as the aspect that gives the north of the educational process in Brasil, which one (the normative process per se) is the antithesis of the reflexive and critic education, but difficult to adopted in various Brasilian regions. The aspects regional education and environmental education are discussed in terms of the official education in Roraima. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2022-03-24T19:19:48Z 2022 2022-03-24T19:19:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Wilma Marinho Craveiro da. Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621 |
identifier_str_mv |
SILVA, Wilma Marinho Craveiro da. Educação, regionalização do ensino e ambiente: exemplo de Roraima. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional da Amazônia) - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015. |
url |
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/621 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGDRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia UFRR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Roraima Brasil PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação PPGDRA - Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional da Amazônia UFRR |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRR instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR) instacron:UFRR |
instname_str |
Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
instacron_str |
UFRR |
institution |
UFRR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRR |
collection |
Repositório Institucional da UFRR |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR) |
repository.mail.fl_str_mv |
angelsenhora@gmail.com |
_version_ |
1802112039568539648 |