Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Natália Barroncas da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRR
Texto Completo: http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/363
Resumo: This study aims to investigate how a socio-cultural-linguistic border context influences the constitution of the individual that lives and study there. This work is oriented under the bias of Applied Linguistics, a mixed area of research that is interested in new theories and dialogues with other areas of knowledge such as Cultural Studies and Sociolinguistics. This research is relevant to the academic community and to all the teachers that work in this educational system, by raising questions about linguistic minorities individuals, residents on the border who live and interact in an environment of cultural dimensions that moves bidirectionally and also complement each other, in the perspective of transculturality. This is an ethnographic study with predominantly qualitative research approach. The records were collected through participant observation, field diary and semi-structured interviews recorded in audio only with the permission of the individuals or their legal guardians. A total of 10 individuals were interviewed, 8 students, 1 teacher and 1 secretary of the school. The analysis undertaken indicated the marking of difference and identity of students by language.
id UFRR-6_5503312eec5921c63c49892f07f244bb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufrr.br:prefix/363
network_acronym_str UFRR-6
network_name_str Repositório Institucional da UFRR
repository_id_str
spelling Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RRIdentidadeLinguagemMinorias linguísticasLinguística aplicadaIdentityLanguageLinguistic minoritiesApplied linguisticsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESThis study aims to investigate how a socio-cultural-linguistic border context influences the constitution of the individual that lives and study there. This work is oriented under the bias of Applied Linguistics, a mixed area of research that is interested in new theories and dialogues with other areas of knowledge such as Cultural Studies and Sociolinguistics. This research is relevant to the academic community and to all the teachers that work in this educational system, by raising questions about linguistic minorities individuals, residents on the border who live and interact in an environment of cultural dimensions that moves bidirectionally and also complement each other, in the perspective of transculturality. This is an ethnographic study with predominantly qualitative research approach. The records were collected through participant observation, field diary and semi-structured interviews recorded in audio only with the permission of the individuals or their legal guardians. A total of 10 individuals were interviewed, 8 students, 1 teacher and 1 secretary of the school. The analysis undertaken indicated the marking of difference and identity of students by language.Este trabalho tem por objetivo investigar como um contexto sócio-linguistico-cultural fronteiriço influencia na constituição do sujeito que ali mora e estuda. Esta é uma pesquisa orientada à luz da Linguística Aplicada, uma área de pesquisa que se interessa por novas teorizações e que dialoga com outras áreas do conhecimento, como Estudos Culturais e Sociolinguística. Esta pesquisa mostra-se pertinente à comunidade acadêmica e aos colegas professores atuantes no cenário educacional, por suscitar questionamentos acerca de sujeitos de minorias linguísticas, moradores na fronteira que convivem e interagem em um meio de dimensões culturais que se movimentam bidirecionalmente e também se complementam, na perspectiva da transculturalidade. Trata-se de um estudo de cunho etnográfico com abordagem de pesquisa predominantemente qualitativa. Os registros foram coletados através da observação participante, do diário de campo e das entrevistas semiestruturadas gravadas apenas em áudio mediante a autorização dos sujeitos ou de seus responsáveis. Um total de 10 (dez) sujeitos foram entrevistados, sendo 8 (oito) alunos, 1 (um) professor e 1 (uma) secretária da escola. As análises empreendidas indicaram a marcação da diferença e da identidade dos alunos pela língua.Agência 2Universidade Federal de RoraimaBrasilPRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-GraduaçãoPPGL - Programa de Pós-Graduação em LetrasUFRRFreitas, Déborah de Brito Albuquerque Ponteshttp://lattes.cnpq.br/2869534307232059Fonseca, Natália Barroncas da2021-09-24T16:54:33Z2015-06-122021-09-24T16:54:33Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFONSECA, Natália Barroncas da. Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/363porAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRRinstname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)instacron:UFRR2023-09-26T20:12:28Zoai:repositorio.ufrr.br:prefix/363Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufrr.br:8080/oai/requestangelsenhora@gmail.comopendoar:2023-09-26T20:12:28Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
title Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
spellingShingle Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
Fonseca, Natália Barroncas da
Identidade
Linguagem
Minorias linguísticas
Linguística aplicada
Identity
Language
Linguistic minorities
Applied linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
title_short Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
title_full Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
title_fullStr Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
title_full_unstemmed Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
title_sort Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR
author Fonseca, Natália Barroncas da
author_facet Fonseca, Natália Barroncas da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Freitas, Déborah de Brito Albuquerque Pontes
http://lattes.cnpq.br/2869534307232059
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Natália Barroncas da
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade
Linguagem
Minorias linguísticas
Linguística aplicada
Identity
Language
Linguistic minorities
Applied linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
topic Identidade
Linguagem
Minorias linguísticas
Linguística aplicada
Identity
Language
Linguistic minorities
Applied linguistics
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
description This study aims to investigate how a socio-cultural-linguistic border context influences the constitution of the individual that lives and study there. This work is oriented under the bias of Applied Linguistics, a mixed area of research that is interested in new theories and dialogues with other areas of knowledge such as Cultural Studies and Sociolinguistics. This research is relevant to the academic community and to all the teachers that work in this educational system, by raising questions about linguistic minorities individuals, residents on the border who live and interact in an environment of cultural dimensions that moves bidirectionally and also complement each other, in the perspective of transculturality. This is an ethnographic study with predominantly qualitative research approach. The records were collected through participant observation, field diary and semi-structured interviews recorded in audio only with the permission of the individuals or their legal guardians. A total of 10 individuals were interviewed, 8 students, 1 teacher and 1 secretary of the school. The analysis undertaken indicated the marking of difference and identity of students by language.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-12
2015
2021-09-24T16:54:33Z
2021-09-24T16:54:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FONSECA, Natália Barroncas da. Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.
http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/363
identifier_str_mv FONSECA, Natália Barroncas da. Construção identitária de alunos guianenses que estudam em Bonfim-RR. 2015. 97f. Dissertação (Mestrado em Letras) - Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, Boa Vista, 2015.
url http://repositorio.ufrr.br:8080/jspui/handle/prefix/363
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras
UFRR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Roraima
Brasil
PRPPG - Pró-reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação
PPGL - Programa de Pós-Graduação em Letras
UFRR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRR
instname:Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron:UFRR
instname_str Universidade Federal de Roraima (UFRR)
instacron_str UFRR
institution UFRR
reponame_str Repositório Institucional da UFRR
collection Repositório Institucional da UFRR
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRR - Universidade Federal de Roraima (UFRR)
repository.mail.fl_str_mv angelsenhora@gmail.com
_version_ 1802112037445173248