Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676 |
Resumo: | This theoretical research paper aims to understand the discourses of mining companies and their effects on the field of environmental education. From the theoretical-methodological perspective of Critical Discourse Analysis, we present the discourses of mining companies, mobilized by the concepts of hegemony and ideology. We then try to discuss the field of environmental education in relation to the discursive meanings of mining. Discourses mobilized by mining companies reflect ideological and hegemonic forces that permeate the field of environmental education, in meanings that deal with education for sustainable development, separating its impacts and conflicts. With the field of environmental education in its critical understanding, we are signalling other possibilities for thinking about theory and practice in environmental education, by seeking to unveil the dominant internalization of mining and with a view to alternatives for socio-environmental emancipation. |
id |
UFS-11_ae2668a3b07e610fce30da008f5ae143 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19676 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambientalMineraçãoEcologia PolíticaEducação AmbientalAnálise Crítica do DiscursoThis theoretical research paper aims to understand the discourses of mining companies and their effects on the field of environmental education. From the theoretical-methodological perspective of Critical Discourse Analysis, we present the discourses of mining companies, mobilized by the concepts of hegemony and ideology. We then try to discuss the field of environmental education in relation to the discursive meanings of mining. Discourses mobilized by mining companies reflect ideological and hegemonic forces that permeate the field of environmental education, in meanings that deal with education for sustainable development, separating its impacts and conflicts. With the field of environmental education in its critical understanding, we are signalling other possibilities for thinking about theory and practice in environmental education, by seeking to unveil the dominant internalization of mining and with a view to alternatives for socio-environmental emancipation.O presente trabalho de pesquisa, de natureza teórica, tem por objetivo compreender os discursos das empresas de mineração e seus efeitos no campo da educação ambiental. A partir da perspectiva teórico-metodológica da Análise Crítica do Discurso, apresentamos os discursos empresariais da mineração, impregnados pelos conceitos de hegemonia e ideologia. Procuramos discutir, em seguida, o campo da educação ambiental diante das significações discursivas da mineração. Discursos propagados por empresas de mineração refletem forças ideológicas e hegemônicas que perpassam o campo da educação ambiental, em sentidos que versam sobre a educação para o desenvolvimento sustentável, apartando seus impactos e conflitos. Sinalizamos, com o campo da educação ambiental em sua compreensão crítica, possibilidades outras para pensarmos a teoria e a prática em educação ambiental, ao buscar desvelar a internalização dominante da mineração e tendo em vista alternativas de emancipação socioambiental.Este proyecto de investigación teórica tiene como objetivo comprender los discursos de las empresas mineras y sus efectos en el campo de la educación ambiental. Desde la perspectiva teórico-metodológica del Análisis Crítico del Discurso, presentamos los discursos de las empresas mineras, movilizados por los conceptos de hegemonía e ideología. A continuación, tratamos de discutir el campo de la educación ambiental en relación con los significados discursivos de la minería. Los discursos movilizados por las empresas mineras reflejan fuerzas ideológicas y hegemónicas que permean el campo de la educación ambiental, en significados que tratan de la educación para el desarrollo sostenible, separando sus impactos y conflictos. Con el campo de la educación ambiental en su comprensión crítica, estamos señalando otras posibilidades para pensar la teoría y la práctica de la educación ambiental, buscando develar la internalización dominante de la minería y con vistas a alternativas de emancipación socioambiental.Universidade Federal de Sergipe2012-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1967610.47401/revisea.v10.19676Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-172359-499310.47401/revisea.v10ireponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676/14744https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676/14745Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambientalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro Cardoso, Viviane AméliaCosenza, Angélica2023-10-27T14:31:39Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19676Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2023-10-27T14:31:39Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
title |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
spellingShingle |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia Mineração Ecologia Política Educação Ambiental Análise Crítica do Discurso |
title_short |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
title_full |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
title_fullStr |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
title_full_unstemmed |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
title_sort |
Os discursos das empresas de mineração e seus efeitos na educação ambiental |
author |
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia |
author_facet |
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia Cosenza, Angélica |
author_role |
author |
author2 |
Cosenza, Angélica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Cardoso, Viviane Amélia Cosenza, Angélica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mineração Ecologia Política Educação Ambiental Análise Crítica do Discurso |
topic |
Mineração Ecologia Política Educação Ambiental Análise Crítica do Discurso |
description |
This theoretical research paper aims to understand the discourses of mining companies and their effects on the field of environmental education. From the theoretical-methodological perspective of Critical Discourse Analysis, we present the discourses of mining companies, mobilized by the concepts of hegemony and ideology. We then try to discuss the field of environmental education in relation to the discursive meanings of mining. Discourses mobilized by mining companies reflect ideological and hegemonic forces that permeate the field of environmental education, in meanings that deal with education for sustainable development, separating its impacts and conflicts. With the field of environmental education in its critical understanding, we are signalling other possibilities for thinking about theory and practice in environmental education, by seeking to unveil the dominant internalization of mining and with a view to alternatives for socio-environmental emancipation. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676 10.47401/revisea.v10.19676 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v10.19676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676/14744 https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/19676/14745 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Sergipana de Educação Ambiental https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 10 (2023): Publicação contínua; 1-17 2359-4993 10.47401/revisea.v10i reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213851586560 |