Temas controvertidos y educación ambiental: : contribuciones de un proceso formativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Gregorio, Aline
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Olivo Rosas Moreira, Ana Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15709
Resumo: This research aimed to analyze the continuing education course contributions in Controversial Themes and Environmental Education (EE), offered to students who are part of the Paraná state school system. With a qualitative nature, this investigation is characterized as a participatory research modality. The course was divided into four periods and, at the end of the training process, the educators prepared and applied five Didactic Sequences (DS) that covered socio-environmental controversies. The analyzes showed that the teachers, when producing the activities, adopted diversified teaching strategies, provided discussion moments and they gaved the students the opportunity to practice argumentation as a subsidy for taking a well-founded position. The results from this study generate directions for the new interventions execution that focus on teachers and students in order to strengthen the controversial theme in the school context, aiming at the citizens formation capable of standing up to scientific, social, technological and environmental themes that affect society.
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The analyzes showed that the teachers, when producing the activities, adopted diversified teaching strategies, provided discussion moments and they gaved the students the opportunity to practice argumentation as a subsidy for taking a well-founded position. The results from this study generate directions for the new interventions execution that focus on teachers and students in order to strengthen the controversial theme in the school context, aiming at the citizens formation capable of standing up to scientific, social, technological and environmental themes that affect society.Este trabajo tuvo el objetivo de investigar las contribuciones de un curso de formación continua en Temas Controvertidos y Educación Ambiental (EA), ofrecido a los maestros actuantes en la red estatal de enseñanza del Paraná. Cualitativa en la naturaleza, esta investigación asume la modalidad de investigación participante. El curso se dividió en cuatro etapas y al final del proceso formativo los educadores elaboraron y aplicaron cinco Secuencias Didácticas (SDs) que contemplaban controversias socioambientales. Los análisis evidenciaron que los maestros adoptaron estrategias de enseñanza diversificadas al desarrollar las actividades, promovieron momentos de discusión y oportunista la prática de la argumentación como subsidio a la toma de posición fundamentada a los estudiantes. Los resultados provenientes de esta investigación allanan el camino para la realización de nuevas intervenciones que se centran en profesores y estudiantes con el fin de fortalecer el tema controvertido en el contexto escolar, con el objetivo de la formación de ciudadanos capaces de posicionarse frente a cuestiones científicas, sociales, tecnológicas y ambientales que influyen en la sociedad.Este trabalho objetivou investigar as contribuições de um curso de formação continuada em Temas Controversos e Educação Ambiental (EA), ofertado aos docentes atuantes na rede estadual de ensino do Paraná. De caráter qualitativo, esta investigação assume a modalidade de pesquisa participante. O curso foi dividido em quatro etapas e, ao final do processo formativo, os educadores elaboraram e aplicaram cinco Sequências Didáticas (SDs) que contemplaram controvérsias socioambientais. As análises evidenciaram que os docentes, ao desenvolverem as atividades, adotaram estratégias de ensino diversificadas, promoveram momentos de discussão e oportunizaram, aos estudantes, a prática da argumentação como subsídio à tomada de posição fundamentada. Os resultados provenientes desta pesquisa abrem caminho para a realização de novas intervenções que focalizem professores e estudantes no intuito de fortalecer a temática controversa no contexto escolar, visando a formação de cidadãos capazes de se posicionar diante de questões científicas, sociais, tecnológicas e ambientais que influenciam a sociedade.Universidade Federal de Sergipe2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1570910.47401/revisea.v8i2.15709Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-17Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-17Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-17Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-172359-499310.47401/revisea.v8i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15709/12837Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Gregorio, AlineOlivo Rosas Moreira, Ana Lúcia2022-06-27T23:57:06Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15709Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2022-06-27T23:57:06Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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