A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4869 |
Resumo: | This work analyses the Professional Education Reform in Brazil and Implantation of the National Curriculum Directress for the Professional Education in the Centro Federal de Educação Tecnológica da Bahia (CEFET-BA) ambit, in the period of 1995 to 2002, in Building Technicist Course, in the area of Building and Means of Hostess Technicist in the area of Tourism and Hostess, in Salvador city. It is a Subject Matter within an investigative perspective and qualitative exploration. This work reaffirms as essential element the understanding of capitalist system. Elucidate the relation between education and social reproduction in this system. Identify several concepts of competence, discern these notions as main structure of this Reform. In the formal aspect of the course plane analyzed, there was an acceptance of references of the Professional Education Reform in CEFET-BA. In the teachers' knowledge, the competences are not developed in full and universal form, as it is foreseen by teorical references of the Reform. It is stated that there was an accommodation in relation to the standard of competence, because the large majority, 70,6% of total 17 questionnaires applied, showed extreme difficult in connecting the competences, due to the impositive circumstances of changes, the lack of an executable plan and systematized discussions in Salvador's Unit of Teaching. |
id |
UFS-2_14e3bf95894de5193139fcbe1acbebff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4869 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Ribeiro, Ricardo Torreshttp://lattes.cnpq.br/9728938504795066Aranha, Maria Lúcia Machado2017-09-26T17:51:00Z2017-09-26T17:51:00Z2008-05-04RIBEIRO, Ricardo Torres. A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA. 2008. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2008.https://ri.ufs.br/handle/riufs/4869This work analyses the Professional Education Reform in Brazil and Implantation of the National Curriculum Directress for the Professional Education in the Centro Federal de Educação Tecnológica da Bahia (CEFET-BA) ambit, in the period of 1995 to 2002, in Building Technicist Course, in the area of Building and Means of Hostess Technicist in the area of Tourism and Hostess, in Salvador city. It is a Subject Matter within an investigative perspective and qualitative exploration. This work reaffirms as essential element the understanding of capitalist system. Elucidate the relation between education and social reproduction in this system. Identify several concepts of competence, discern these notions as main structure of this Reform. In the formal aspect of the course plane analyzed, there was an acceptance of references of the Professional Education Reform in CEFET-BA. In the teachers' knowledge, the competences are not developed in full and universal form, as it is foreseen by teorical references of the Reform. It is stated that there was an accommodation in relation to the standard of competence, because the large majority, 70,6% of total 17 questionnaires applied, showed extreme difficult in connecting the competences, due to the impositive circumstances of changes, the lack of an executable plan and systematized discussions in Salvador's Unit of Teaching.Este trabalho analisa a Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil e a implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional no âmbito do Centro Federal de Educação Tecnológica da Bahia (CEFET-BA), no período de 1995 a 2002, nos Cursos - Técnico em Edificações, da área de Construção Civil, e Técnico em Meios de Hospedagem, da área de Turismo e Hospitalidade, do município de Salvador. Trata-se de Estudo de Caso, estruturado numa perspectiva de investigação qualitativa e exploratória. Reafirma-se a categoria do trabalho como elemento fundamental para a compreensão do sistema capitalista. Explicita-se a relação educação e reprodução social neste sistema. Identificam-se vários conceitos de competência, e percebe-se esta noção como eixo estruturador da reforma. No aspecto formal dos planos de curso analisados, houve uma aceitação dos referenciais postos pela Reforma da Educação Profissional no CEFET-BA. No entendimento de docentes, as competências não são desenvolvidas de forma integral e universal, tal como prevê os referenciais teóricos da reforma. Afirma-se que houve uma acomodação em relação ao modelo de competência, porque a grande maioria, 70,6% do total de 17 questionários aplicados, apresentou extrema dificuldade em conceituar as competências, dado o caráter impositivo das mudanças, a falta de um planejamento exeqüível e discussões sistematizadas na Unidade de Ensino de Salvador.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em EducaçãoUFSBRTrabalhoEducaçãoEducação profissionalQualificaçãoCompetênciaWorkEducationTechnical educationQualificationCompetenceCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALRICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdfapplication/pdf833498https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4869/1/RICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf4fd0e69753c2622a6690b667aa945b0bMD51TEXTRICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.txtRICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.txtExtracted texttext/plain278614https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4869/2/RICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.txt42a0a9f5fe88f1ab0f157600e6e771b5MD52THUMBNAILRICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.jpgRICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1147https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4869/3/RICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.jpgec983fcfbc331cfe278dc3ea6d94f32bMD53riufs/48692017-11-24 20:23:14.985oai:ufs.br:riufs/4869Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T23:23:14Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
title |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
spellingShingle |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA Ribeiro, Ricardo Torres Trabalho Educação Educação profissional Qualificação Competência Work Education Technical education Qualification Competence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
title_full |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
title_fullStr |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
title_full_unstemmed |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
title_sort |
A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA |
author |
Ribeiro, Ricardo Torres |
author_facet |
Ribeiro, Ricardo Torres |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Ricardo Torres |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9728938504795066 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aranha, Maria Lúcia Machado |
contributor_str_mv |
Aranha, Maria Lúcia Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho Educação Educação profissional Qualificação Competência |
topic |
Trabalho Educação Educação profissional Qualificação Competência Work Education Technical education Qualification Competence CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Work Education Technical education Qualification Competence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work analyses the Professional Education Reform in Brazil and Implantation of the National Curriculum Directress for the Professional Education in the Centro Federal de Educação Tecnológica da Bahia (CEFET-BA) ambit, in the period of 1995 to 2002, in Building Technicist Course, in the area of Building and Means of Hostess Technicist in the area of Tourism and Hostess, in Salvador city. It is a Subject Matter within an investigative perspective and qualitative exploration. This work reaffirms as essential element the understanding of capitalist system. Elucidate the relation between education and social reproduction in this system. Identify several concepts of competence, discern these notions as main structure of this Reform. In the formal aspect of the course plane analyzed, there was an acceptance of references of the Professional Education Reform in CEFET-BA. In the teachers' knowledge, the competences are not developed in full and universal form, as it is foreseen by teorical references of the Reform. It is stated that there was an accommodation in relation to the standard of competence, because the large majority, 70,6% of total 17 questionnaires applied, showed extreme difficult in connecting the competences, due to the impositive circumstances of changes, the lack of an executable plan and systematized discussions in Salvador's Unit of Teaching. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-05-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:00Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:51:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
RIBEIRO, Ricardo Torres. A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA. 2008. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4869 |
identifier_str_mv |
RIBEIRO, Ricardo Torres. A Reforma da Educação Profissionalizante no Brasil (1995-2002): O Caso CEFET-BA. 2008. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2008. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4869 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4869/1/RICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4869/2/RICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4869/3/RICARDO_TORRES_RIBEIRO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4fd0e69753c2622a6690b667aa945b0b 42a0a9f5fe88f1ab0f157600e6e771b5 ec983fcfbc331cfe278dc3ea6d94f32b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110761071280128 |