Da festa da chegada ao carnaval itinerante : uma abordagem fotoetnográfica sobre o Maracatu de Baque Solto Cambinda Brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Paulo Airton Maia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/15180
Resumo: This research work was an empirical study reference about the “Cambinda Brasileira”, a Rural maracatu group, from Nazaré da Mata municipality, Pernambuco State. Among the various festivities held by Maracatu, we realized the "festa da chegada" as the most important one. It takes place on Carnival Sunday presentations. This celebratory act prepares the players for the following Carnival days. There are many characters that are part of the celebration, among then, the "caboclo de lança" had an important place of my attention and reflection. With his performances, he synthesizes the joy and constant resistance that mark the history of the Zona da Mata of Pernambuco state, where my research work took place. We will study, in this work about how this character expresses some aesthetic, corporal and social elements. With the purpose of showing the relationship between body, festival and visualities, we started from two fundamental point of views: the perspective of the festival, in accordance with the anthropological theories about festivals; and the Luiz E. R. Achutti “photoethnography” comprehension, to deal with the ritualized body of the “caboclo de lança” that incorporates diverse daily narratives of resistance, fight, creativity, exploration of his work, mysteries and festivities. It was the perspective that led me to build a visual narrative about the Maracatu.
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With his performances, he synthesizes the joy and constant resistance that mark the history of the Zona da Mata of Pernambuco state, where my research work took place. We will study, in this work about how this character expresses some aesthetic, corporal and social elements. With the purpose of showing the relationship between body, festival and visualities, we started from two fundamental point of views: the perspective of the festival, in accordance with the anthropological theories about festivals; and the Luiz E. R. Achutti “photoethnography” comprehension, to deal with the ritualized body of the “caboclo de lança” that incorporates diverse daily narratives of resistance, fight, creativity, exploration of his work, mysteries and festivities. It was the perspective that led me to build a visual narrative about the Maracatu.Esta investigación tuvo como referencia empírica al grupo Maracatu de Baque Solto Cambinda Brasileira de Nazaré da Mata-PE. Entre las diversas festividades que realiza el “maracatu”, tomo como punto central la “Festa da Chegada” (“fiesta de llegada”), que tiene lugar el domingo de carnaval y que, a través de este acto de celebración, prepara a los jugadores para los siguientes días de carnaval. Entre los diversos personajes que forman parte de la fiesta, el "caboclo de lanza" tiene el protagonismo de mi atención y reflexión, una vez que él sintetiza la alegría y la lucha constante de la historia que caracteriza la región de la “Mata Norte” en Pernambuco, donde se realizó la investigación. De acuerdo con lo que se discutirá en este trabajo, este personaje expresa un conjunto de elementos estéticos, corporales y sociales. De modo a mostrar esta relación entre cuerpo, fiesta y visualidades, parto de dos perspectivas fundamentales: la “perspectiva de la fiesta”, a la luz de las teorías antropológicas sobre fiestas; y la comprensión de la fotoetnografia, según Luiz E. R. Achutti, para abordar el cuerpo ritualizado del “caboclo de lanza” que incorpora las diversas narrativas cotidianas de lucha, creatividad, exploración de su labor, misterios y festividades. Ha sido esta perspectiva que me ha llevado a la construcción de una narrativa visual sobre el maracatu.O trabalho teve como referência empírica o grupo de Maracatu de Baque Solto Cambinda Brasileira de Nazaré da Mata-PE. Entre as várias festividades realizadas pelo maracatu, tomo como ponto central a “festa da chegada” que ocorre no domingo de carnaval e que por meio desse ato celebrativo preparam os brincantes para os dias seguintes do carnaval. Entre os vários personagens que fazem parte da brincadeira, o “caboclo de lança” tem o protagonismo de minha atenção e reflexão, uma vez que ele sintetiza a alegria e a luta constante da história que marca a região da Mata Norte pernambucana, onde realizei a pesquisa. Segundo o que será abordado neste trabalho, esse personagem expressa um conjunto de elementos estéticos, corporais e sociais. A fim de mostrar essa relação entre corpo, festa e visualidades, parto de duas perspectivas fundamentais: a perspectiva da festa, à luz de teorias antropológicas sobre festas; e a da compreensão de fotoetnografia, de Luiz E. R. Achutti, para tratar sobre o corpo ritualizado do caboclo de lança que incorpora várias narrativas cotidianas de luta, criatividade, exploração de sua mão de obra, mistérios e festividades. Foi essa perspectiva que me levou à construção de uma narrativa visual sobre o maracatu.São CristóvãoporAntropologia visualCultura popularMaracatuPernambucoEtnologiaFestas folclóricasFotoetnografiaFestasVisual anthropologyPhotoethnographyFestivalPopular cultureAntropología visualFotoetnografíaFiestaCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIADa festa da chegada ao carnaval itinerante : uma abordagem fotoetnográfica sobre o Maracatu de Baque Solto Cambinda Brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em AntropologiaUniversidade Federal de Sergipereponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15180/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALPAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdfPAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdfapplication/pdf24099907https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15180/2/PAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdfa7a947a144d92efdd89f3c3e673e63c8MD52TEXTPAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdf.txtPAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdf.txtExtracted texttext/plain279785https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15180/3/PAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdf.txtc5b57abf71987fabb41f99080397ed11MD53THUMBNAILPAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdf.jpgPAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1292https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/15180/4/PAULO_AIRTON_MAIA_FREIRE.pdf.jpg0bb4603f12b903e4ab6b38d547fdfcdbMD54riufs/151802022-03-21 13:10:02.722oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2022-03-21T16:10:02Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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