O lugar do fandom no processo produtivo das indústrias culturais no contexto da cultura da convergência: os casos de "Doctor Who Brasil" e "Universo Who"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Eloy Santos
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4021
Resumo: This research aims to point which would the place that fandoms could occupy inside the production process managed by culture industries inside the convergence culture context. So, we chose the Brittish TV Show “Doctor Who” as a starting point because it has a lot of features of the convergence culture presented by the authors we used and also because of its longevity and adaptability during all these 50 years on air. Then, we bring up the concept of convergence culture based on Aquino (2012) who proposes a theoretical triad ir order to comprehend this issue: technology, society and culture. So, we add the economic feature to her statement through an approach that values the “Theoretical Interdisciplinarity” (KLEIN, 2010) intending to include a general overview. Only after that we come up with a generic model that includes fans and, at last, we chose two of the biggest Brazilian fandoms to instace this model. A content analys based on the entire production of both groups in Twitter during November 2013 was made. This was the period when the Doctor Who 50-year anniversary was emphasized by BBC and it was inside Twitter that Brazilian fans respondend to that when they got mobilized for the annyversary especial showing at the movies. So, through a combination of content analysis (BARDIN, 1995) and interviews with the fandom leaders, we could find that the generic model could be applicable in both specific cases and thet the cultural industries players hás been proposing new strategies that, at the same time, pitch in with the maintenance of a productive cicle managed by them but also opens to fandom a role as an intermediary instance capable of guide the consumption of the other audiences.
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Then, we bring up the concept of convergence culture based on Aquino (2012) who proposes a theoretical triad ir order to comprehend this issue: technology, society and culture. So, we add the economic feature to her statement through an approach that values the “Theoretical Interdisciplinarity” (KLEIN, 2010) intending to include a general overview. Only after that we come up with a generic model that includes fans and, at last, we chose two of the biggest Brazilian fandoms to instace this model. A content analys based on the entire production of both groups in Twitter during November 2013 was made. This was the period when the Doctor Who 50-year anniversary was emphasized by BBC and it was inside Twitter that Brazilian fans respondend to that when they got mobilized for the annyversary especial showing at the movies. So, through a combination of content analysis (BARDIN, 1995) and interviews with the fandom leaders, we could find that the generic model could be applicable in both specific cases and thet the cultural industries players hás been proposing new strategies that, at the same time, pitch in with the maintenance of a productive cicle managed by them but also opens to fandom a role as an intermediary instance capable of guide the consumption of the other audiences.Esta pesquisa tem a intenção de situar o lugar que os fandoms podem ocupar dentro do processo de produção coordenado pelas indústrias culturais no contexto da cultura da convergência. Para isto, escolhemos a série britânica "Doctor Who" como ponto de partida, pois, dada sua adaptabilidade ao longo dos mais de 50 anos do ar, ela tem se adaptado com muita eficácia ao contexto da cultura da convergência. O segundo passo foi levantar o conceito de convergência a partir da proposta de Aquino (2012) que aborda a temática a partir de um tripé teórico: tecnologia, sociedade e cultura. A partir desse ponto, o que propomos é adicionar o aspecto da economia à ideia da autora através de uma abordagem que preza pela “interdiscipliniridade teórica” (KLEIN, 2010) na tentativa de compreender a questão de uma forma mais geral e só então é que propomos o nosso modelo. Por último então escolhemos os dois maiores fandoms brasileiros da série para ilustrar esse modelo através de uma análise de conteúdo dos seus perfis no Twitter. Foi possível perceber também que em novembro de 2013 a BBC intensificou a divulgação de material promocional em relação ao aniversário de 50 anos, sobretudo relacionado ao especial a ser exibido no cinema e, com isso, a mobilização dos fãs acompanhou o mesmo movimento, por isso este foi o período escolhido para ser detalhado. Definidos os parâmetros, utilizamos uma aliança entre análise de conteúdo (BARDIN, 1995) e entrevistas com os administradores dos grupos a fim de constatar a aplicabilidade do modelo proposto para nesses casos em específico e que os players das indústrias culturais têm proposto novas estratégias que, ao mesmo tempo contribuem para a manutenção de um ciclo produtivo comandado por eles, abre espaço para a inserção dos fandoms como uma espécie de instância intermediária capaz de guiar o consumo das audiências.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em ComunicaçãoUFSBrasilComunicaçãoComunicação de massaCulturaCultura da convergênciaIndústria culturalFandomDoctor WhoConvergence cultureCulture industryCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO lugar do fandom no processo produtivo das indústrias culturais no contexto da cultura da convergência: os casos de "Doctor Who Brasil" e "Universo Who"info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALELOY_SANTOS_VIEIRA.pdfapplication/pdf3210729https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4021/1/ELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf4ed9d97e9b775257d5213b24e9b2d633MD51TEXTELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf.txtELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf.txtExtracted texttext/plain340028https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4021/2/ELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf.txt3443365ae3662214eda60f18068b2e53MD52THUMBNAILELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf.jpgELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1200https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4021/3/ELOY_SANTOS_VIEIRA.pdf.jpgb3bffd5c8a9d65943fbeaf0d0226ea9eMD53riufs/40212017-11-24 21:58:52.988oai:ufs.br:riufs/4021Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-25T00:58:52Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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