O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Luiz Amaro
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817
Resumo: Science communication sets as an ally of scientific literacy, since the popularization of knowledge in science and technology (S & T) composes as a beneficial action to the educational process in science, which allows to the citizen to create a critical mindset about the progress, outcomes and limits of science and technology. The aim of this study therefore is to understand how teachers/researchers from UFS evaluate the importance of science communication in UFS Journal, which is produced by the Communications Department of the Federal University of Sergipe, and to what extent this paper enables science literacy. The study is qualitative, and its main informational instrument is the questionnaire, which was answered by 16 teachers/researchers, sources of S&T reports published at UFS Journal - since the first edition printed in 2007 until the first edition of 2013, totaling 9 editions. The results showed that the UFS researchers realize the importance of science communication as a mean for disseminating the knowledge restricted to the general public and, regarding the UFS Journal , they pointed out the problems of frequency, distribution and range of printed as impediments to the performance of the S&T promotional activity. Concerning the relationship between divulgation and scientific literacy, the majority considered these two inseparable elements, indicating the relevance of the first to arrive at the second.
id UFS-2_6dfba666ffd10b61a773af3afb31ddc7
oai_identifier_str oai:ufs.br:riufs/4817
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Ribeiro, Luiz AmaroAraujo, Maria Inêz Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/65843125374806372017-09-26T17:50:16Z2017-09-26T17:50:16Z2014-02-27https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817Science communication sets as an ally of scientific literacy, since the popularization of knowledge in science and technology (S & T) composes as a beneficial action to the educational process in science, which allows to the citizen to create a critical mindset about the progress, outcomes and limits of science and technology. The aim of this study therefore is to understand how teachers/researchers from UFS evaluate the importance of science communication in UFS Journal, which is produced by the Communications Department of the Federal University of Sergipe, and to what extent this paper enables science literacy. The study is qualitative, and its main informational instrument is the questionnaire, which was answered by 16 teachers/researchers, sources of S&T reports published at UFS Journal - since the first edition printed in 2007 until the first edition of 2013, totaling 9 editions. The results showed that the UFS researchers realize the importance of science communication as a mean for disseminating the knowledge restricted to the general public and, regarding the UFS Journal , they pointed out the problems of frequency, distribution and range of printed as impediments to the performance of the S&T promotional activity. Concerning the relationship between divulgation and scientific literacy, the majority considered these two inseparable elements, indicating the relevance of the first to arrive at the second.A divulgação científica configura-se uma aliada da alfabetização científica, uma vez que a popularização dos conhecimentos em ciência e tecnologia (C&T) constitui uma ação benéfica ao processo educativo em ciências, que possibilita fomentar no cidadão uma mentalidade crítica sobre os avanços, consequências e limites da ciência e tecnologia. O objetivo do presente estudo, assim, é compreender como os professores/pesquisadores da UFS avaliam a importância da divulgação científica presente no Jornal UFS, impresso produzido pela Assessoria de Comunicação da Universidade Federal de Sergipe (Ascom), e em que medida esse jornal possibilita a alfabetização científica. O estudo é de natureza qualitativa, e teve como principal instrumento informacional o questionário, que foi respondido por 16 professores/pesquisadores, fontes de matérias de C&T do Jornal UFS - desde a primeira edição do impresso em 2007 até a primeira edição de 2013, totalizando 9 edições. Os resultados evidenciaram que os pesquisadores da UFS percebem a importância da divulgação científica como sendo um meio de disseminar os conhecimentos restritos para o público em geral e, no que concerne ao Jornal UFS, eles apontaram os problemas de periodicidade, distribuição e alcance do impresso como empecilhos para o desempenho da atividade de divulgar C&T. No tocante à relação entre divulgação e alfabetização científica, a maioria considerou esses dois elementos indissociáveis, apontando a relevância do primeiro para se hegar ao segundo.application/pdfporUniversidade Federal de SergipeEducaçãoNotícias científicasJornalismo educativoJornalismo científicoDivulgação científicaJornal UFSAlfabetização científicaAssessoria de comunicação.EducationJournalism educationalJournalism, ScientificScience newsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdfapplication/pdf5517328https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/1/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf4876deb92dad1e4acf76bf94c24cd3baMD51TEXTLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txtLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txtExtracted texttext/plain233211https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/2/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txt5cf2dbee5802e50b76e0d23797e7527bMD52THUMBNAILLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpgLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1270https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/3/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpg8e7739e2b5a5f5b1997668081591932aMD53riufs/48172017-11-24 19:53:58.541oai:ufs.br:riufs/4817Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:53:58Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.por.fl_str_mv O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
title O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
spellingShingle O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
Ribeiro, Luiz Amaro
Universidade Federal de Sergipe
Educação
Notícias científicas
Jornalismo educativo
Jornalismo científico
Divulgação científica
Jornal UFS
Alfabetização científica
Assessoria de comunicação.
Education
Journalism educational
Journalism, Scientific
Science news
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
title_full O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
title_fullStr O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
title_full_unstemmed O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
title_sort O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
author Ribeiro, Luiz Amaro
author_facet Ribeiro, Luiz Amaro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Luiz Amaro
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araujo, Maria Inêz Oliveira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6584312537480637
contributor_str_mv Araujo, Maria Inêz Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
Educação
Notícias científicas
Jornalismo educativo
Jornalismo científico
Divulgação científica
Jornal UFS
Alfabetização científica
Assessoria de comunicação.
topic Universidade Federal de Sergipe
Educação
Notícias científicas
Jornalismo educativo
Jornalismo científico
Divulgação científica
Jornal UFS
Alfabetização científica
Assessoria de comunicação.
Education
Journalism educational
Journalism, Scientific
Science news
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Journalism educational
Journalism, Scientific
Science news
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Science communication sets as an ally of scientific literacy, since the popularization of knowledge in science and technology (S & T) composes as a beneficial action to the educational process in science, which allows to the citizen to create a critical mindset about the progress, outcomes and limits of science and technology. The aim of this study therefore is to understand how teachers/researchers from UFS evaluate the importance of science communication in UFS Journal, which is produced by the Communications Department of the Federal University of Sergipe, and to what extent this paper enables science literacy. The study is qualitative, and its main informational instrument is the questionnaire, which was answered by 16 teachers/researchers, sources of S&T reports published at UFS Journal - since the first edition printed in 2007 until the first edition of 2013, totaling 9 editions. The results showed that the UFS researchers realize the importance of science communication as a mean for disseminating the knowledge restricted to the general public and, regarding the UFS Journal , they pointed out the problems of frequency, distribution and range of printed as impediments to the performance of the S&T promotional activity. Concerning the relationship between divulgation and scientific literacy, the majority considered these two inseparable elements, indicating the relevance of the first to arrive at the second.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-02-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2017-09-26T17:50:16Z
dc.date.available.fl_str_mv 2017-09-26T17:50:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817
url https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.program.fl_str_mv Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/1/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/2/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/3/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 4876deb92dad1e4acf76bf94c24cd3ba
5cf2dbee5802e50b76e0d23797e7527b
8e7739e2b5a5f5b1997668081591932a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1802110822094209024