O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817 |
Resumo: | Science communication sets as an ally of scientific literacy, since the popularization of knowledge in science and technology (S & T) composes as a beneficial action to the educational process in science, which allows to the citizen to create a critical mindset about the progress, outcomes and limits of science and technology. The aim of this study therefore is to understand how teachers/researchers from UFS evaluate the importance of science communication in UFS Journal, which is produced by the Communications Department of the Federal University of Sergipe, and to what extent this paper enables science literacy. The study is qualitative, and its main informational instrument is the questionnaire, which was answered by 16 teachers/researchers, sources of S&T reports published at UFS Journal - since the first edition printed in 2007 until the first edition of 2013, totaling 9 editions. The results showed that the UFS researchers realize the importance of science communication as a mean for disseminating the knowledge restricted to the general public and, regarding the UFS Journal , they pointed out the problems of frequency, distribution and range of printed as impediments to the performance of the S&T promotional activity. Concerning the relationship between divulgation and scientific literacy, the majority considered these two inseparable elements, indicating the relevance of the first to arrive at the second. |
id |
UFS-2_6dfba666ffd10b61a773af3afb31ddc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/4817 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Ribeiro, Luiz AmaroAraujo, Maria Inêz Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/65843125374806372017-09-26T17:50:16Z2017-09-26T17:50:16Z2014-02-27https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817Science communication sets as an ally of scientific literacy, since the popularization of knowledge in science and technology (S & T) composes as a beneficial action to the educational process in science, which allows to the citizen to create a critical mindset about the progress, outcomes and limits of science and technology. The aim of this study therefore is to understand how teachers/researchers from UFS evaluate the importance of science communication in UFS Journal, which is produced by the Communications Department of the Federal University of Sergipe, and to what extent this paper enables science literacy. The study is qualitative, and its main informational instrument is the questionnaire, which was answered by 16 teachers/researchers, sources of S&T reports published at UFS Journal - since the first edition printed in 2007 until the first edition of 2013, totaling 9 editions. The results showed that the UFS researchers realize the importance of science communication as a mean for disseminating the knowledge restricted to the general public and, regarding the UFS Journal , they pointed out the problems of frequency, distribution and range of printed as impediments to the performance of the S&T promotional activity. Concerning the relationship between divulgation and scientific literacy, the majority considered these two inseparable elements, indicating the relevance of the first to arrive at the second.A divulgação científica configura-se uma aliada da alfabetização científica, uma vez que a popularização dos conhecimentos em ciência e tecnologia (C&T) constitui uma ação benéfica ao processo educativo em ciências, que possibilita fomentar no cidadão uma mentalidade crítica sobre os avanços, consequências e limites da ciência e tecnologia. O objetivo do presente estudo, assim, é compreender como os professores/pesquisadores da UFS avaliam a importância da divulgação científica presente no Jornal UFS, impresso produzido pela Assessoria de Comunicação da Universidade Federal de Sergipe (Ascom), e em que medida esse jornal possibilita a alfabetização científica. O estudo é de natureza qualitativa, e teve como principal instrumento informacional o questionário, que foi respondido por 16 professores/pesquisadores, fontes de matérias de C&T do Jornal UFS - desde a primeira edição do impresso em 2007 até a primeira edição de 2013, totalizando 9 edições. Os resultados evidenciaram que os pesquisadores da UFS percebem a importância da divulgação científica como sendo um meio de disseminar os conhecimentos restritos para o público em geral e, no que concerne ao Jornal UFS, eles apontaram os problemas de periodicidade, distribuição e alcance do impresso como empecilhos para o desempenho da atividade de divulgar C&T. No tocante à relação entre divulgação e alfabetização científica, a maioria considerou esses dois elementos indissociáveis, apontando a relevância do primeiro para se hegar ao segundo.application/pdfporUniversidade Federal de SergipeEducaçãoNotícias científicasJornalismo educativoJornalismo científicoDivulgação científicaJornal UFSAlfabetização científicaAssessoria de comunicação.EducationJournalism educationalJournalism, ScientificScience newsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdfapplication/pdf5517328https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/1/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf4876deb92dad1e4acf76bf94c24cd3baMD51TEXTLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txtLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txtExtracted texttext/plain233211https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/2/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txt5cf2dbee5802e50b76e0d23797e7527bMD52THUMBNAILLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpgLUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1270https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/3/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpg8e7739e2b5a5f5b1997668081591932aMD53riufs/48172017-11-24 19:53:58.541oai:ufs.br:riufs/4817Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-24T22:53:58Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
title |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
spellingShingle |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas Ribeiro, Luiz Amaro Universidade Federal de Sergipe Educação Notícias científicas Jornalismo educativo Jornalismo científico Divulgação científica Jornal UFS Alfabetização científica Assessoria de comunicação. Education Journalism educational Journalism, Scientific Science news CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
title_full |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
title_fullStr |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
title_full_unstemmed |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
title_sort |
O papel do Jornal UFS na divulgação e alfabetização científicas |
author |
Ribeiro, Luiz Amaro |
author_facet |
Ribeiro, Luiz Amaro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Luiz Amaro |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araujo, Maria Inêz Oliveira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6584312537480637 |
contributor_str_mv |
Araujo, Maria Inêz Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe Educação Notícias científicas Jornalismo educativo Jornalismo científico Divulgação científica Jornal UFS Alfabetização científica Assessoria de comunicação. |
topic |
Universidade Federal de Sergipe Educação Notícias científicas Jornalismo educativo Jornalismo científico Divulgação científica Jornal UFS Alfabetização científica Assessoria de comunicação. Education Journalism educational Journalism, Scientific Science news CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Journalism educational Journalism, Scientific Science news |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Science communication sets as an ally of scientific literacy, since the popularization of knowledge in science and technology (S & T) composes as a beneficial action to the educational process in science, which allows to the citizen to create a critical mindset about the progress, outcomes and limits of science and technology. The aim of this study therefore is to understand how teachers/researchers from UFS evaluate the importance of science communication in UFS Journal, which is produced by the Communications Department of the Federal University of Sergipe, and to what extent this paper enables science literacy. The study is qualitative, and its main informational instrument is the questionnaire, which was answered by 16 teachers/researchers, sources of S&T reports published at UFS Journal - since the first edition printed in 2007 until the first edition of 2013, totaling 9 editions. The results showed that the UFS researchers realize the importance of science communication as a mean for disseminating the knowledge restricted to the general public and, regarding the UFS Journal , they pointed out the problems of frequency, distribution and range of printed as impediments to the performance of the S&T promotional activity. Concerning the relationship between divulgation and scientific literacy, the majority considered these two inseparable elements, indicating the relevance of the first to arrive at the second. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-02-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T17:50:16Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T17:50:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817 |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/4817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/1/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/2/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/4817/3/LUIZ_AMARO_RIBEIRO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4876deb92dad1e4acf76bf94c24cd3ba 5cf2dbee5802e50b76e0d23797e7527b 8e7739e2b5a5f5b1997668081591932a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110822094209024 |