A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5198 |
Resumo: | The present work has as objective indentify the relations that the students from the Pedagogy course at Universidade Federal de Sergipe establish between didactic and the acquisition of mathematical knowledge lived at different moments of their schooling since basic education until college and analyze the process of mathematical knowledge acquisition as to the concept of number, indentifying and explicitating the appropriations which those teachers effectuated about these elements during the academic formation in Pedagogy. This study was developed from the interpretative paradigm of research through the qualitative nature of research and the ethnographic method. The main instruments of information collection used were questionnaires and autobiographic reports. The present work has as references the investigations from Shulman (1986). Tardif (2002). Garcia (1999). Serrazina (2002). Ponte (1998). Curi (2004). Fiorentini (2002). Kamii (1985). Soares (2009). Silva (2008). Charlot (2005). Lorenzato (2009). Brzezinski (1996). Veiga (1997), among others. In this sense, this research aims to contribute to the institutions and to the society when it comes to the overcoming of challenges in the difficulties of learning mathematical contents and in the formation of teachers in the initial years of basic education. |
id |
UFS-2_771b19f6197185461ac22ef07e19aa9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/5198 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Graça, Janilce Santos Domingueshttp://lattes.cnpq.br/8392706159125796Soares, Maria José Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/06486699300696752017-09-26T18:15:44Z2017-09-26T18:15:44Z2011-05-04https://ri.ufs.br/handle/riufs/5198The present work has as objective indentify the relations that the students from the Pedagogy course at Universidade Federal de Sergipe establish between didactic and the acquisition of mathematical knowledge lived at different moments of their schooling since basic education until college and analyze the process of mathematical knowledge acquisition as to the concept of number, indentifying and explicitating the appropriations which those teachers effectuated about these elements during the academic formation in Pedagogy. This study was developed from the interpretative paradigm of research through the qualitative nature of research and the ethnographic method. The main instruments of information collection used were questionnaires and autobiographic reports. The present work has as references the investigations from Shulman (1986). Tardif (2002). Garcia (1999). Serrazina (2002). Ponte (1998). Curi (2004). Fiorentini (2002). Kamii (1985). Soares (2009). Silva (2008). Charlot (2005). Lorenzato (2009). Brzezinski (1996). Veiga (1997), among others. In this sense, this research aims to contribute to the institutions and to the society when it comes to the overcoming of challenges in the difficulties of learning mathematical contents and in the formation of teachers in the initial years of basic education.O presente trabalho tem como objetivo identificar as relações que os alunos do curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe estabelecem entre a didática e a aquisição de conhecimentos matemáticos vividos em diferentes momentos de sua escolarização desde a educação básica até o ensino superior e analisar o processo de aquisição do conhecimento matemático quanto ao conceito de número, identificando e explicitando as apropriações que tais professores efetuaram sobre tais elementos durante a formação acadêmica em Pedagogia. Este estudo foi desenvolvido a partir do paradigma interpretativo de pesquisa através da natureza qualitativa de pesquisa e do método etnográfico. Os principais instrumentos de coleta de informações utilizados foram questionários e relatos autobiográficos. O presente trabalho tem como referência as investigações de Shulman (1986). Tardif (2002). Garcia (1999). Serrazina (2002). Ponte (1998). Curi (2004). Fiorentini (2002). Kamii (1985). Soares (2009). Silva (2008). Charlot (2005). Lorenzato (2009). Brzezinski (1996). Veiga (1997), entre outros. Nesse sentido, esta pesquisa visa contribuir para as instituições e para a sociedade no que tange à superação dos desafios nas dificuldades de se aprender conteúdos matemáticos e na formação de professores dos anos iniciais do ensino fundamental.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFSBRMatemáticaCurso de PedagogiaFormação de professoresMathematicsPedagogy courseTeachers formationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de SergipeEDUCATION MATH TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN THE COURSE OF THE UNIVERSITY OF PEDAGOGY SERGIPE.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdfapplication/pdf778182https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5198/1/JANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf6db0289d93a7d540a04a24935cc8e1e0MD51TEXTJANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.txtJANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.txtExtracted texttext/plain177816https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5198/2/JANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.txt6f19ff7fb9ccdcf483d6c66c209f2047MD52THUMBNAILJANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.jpgJANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1357https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5198/3/JANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.jpg9cabeb5748e9847a007697b0ee63b64cMD53riufs/51982018-01-16 21:32:37.952oai:ufs.br:riufs/5198Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-01-17T00:32:37Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
EDUCATION MATH TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN THE COURSE OF THE UNIVERSITY OF PEDAGOGY SERGIPE. |
title |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
spellingShingle |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe Graça, Janilce Santos Domingues Matemática Curso de Pedagogia Formação de professores Mathematics Pedagogy course Teachers formation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
title_full |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
title_fullStr |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
title_full_unstemmed |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
title_sort |
A educação matemática no desenvolvimento profissional de professor(a) no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Sergipe |
author |
Graça, Janilce Santos Domingues |
author_facet |
Graça, Janilce Santos Domingues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Graça, Janilce Santos Domingues |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8392706159125796 |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Soares, Maria José Nascimento |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0648669930069675 |
contributor_str_mv |
Soares, Maria José Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Curso de Pedagogia Formação de professores |
topic |
Matemática Curso de Pedagogia Formação de professores Mathematics Pedagogy course Teachers formation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics Pedagogy course Teachers formation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work has as objective indentify the relations that the students from the Pedagogy course at Universidade Federal de Sergipe establish between didactic and the acquisition of mathematical knowledge lived at different moments of their schooling since basic education until college and analyze the process of mathematical knowledge acquisition as to the concept of number, indentifying and explicitating the appropriations which those teachers effectuated about these elements during the academic formation in Pedagogy. This study was developed from the interpretative paradigm of research through the qualitative nature of research and the ethnographic method. The main instruments of information collection used were questionnaires and autobiographic reports. The present work has as references the investigations from Shulman (1986). Tardif (2002). Garcia (1999). Serrazina (2002). Ponte (1998). Curi (2004). Fiorentini (2002). Kamii (1985). Soares (2009). Silva (2008). Charlot (2005). Lorenzato (2009). Brzezinski (1996). Veiga (1997), among others. In this sense, this research aims to contribute to the institutions and to the society when it comes to the overcoming of challenges in the difficulties of learning mathematical contents and in the formation of teachers in the initial years of basic education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T18:15:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T18:15:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5198 |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5198/1/JANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5198/2/JANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5198/3/JANILCE_SANTOS_DOMINGUES_GRACA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6db0289d93a7d540a04a24935cc8e1e0 6f19ff7fb9ccdcf483d6c66c209f2047 9cabeb5748e9847a007697b0ee63b64c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110715497021440 |