"Um enthuziasta de ideias novas" : Inglês de Souza, conflitos e combates no Brasil em fins dos oitocentos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5643 |
Resumo: | Installed president of Sergipe Province ON May 18, 1881, Herculano Marcos Inglês de Souza had the responsibility for conducting the first provincial elections as provided Saraiva law. Inglês de Souza, as was commonly named, was a law degree, co-founder of the Recife School, along with Tobias Barreto, Silvio Romero and many others. Important leadership of the Liberal Party in the city of Santos, Inglês de Souza landed in Sergipe packed with a set of new ideas, very specific of those troubled times. Provided with those ideas, then the president, began a significant reform in public administration, especially the recasting of Education. Among the most controversial points of instructional reform, was the end of the religious chairs of education and the creation of mixed chairs at the Normal School. This process became the fuse for the outbreak of a set of tensions that was already seen erecting between the president and other local political actors, taking the priest Olympio Campos, pastor of the capital, to publicly discredit the president and his reform. In this sense, using the conflict as a methodological resource to have access to individuals involved in the social plot and the problems that were latent in that society, seeking to uncover the social fabric engendered of president Inglês de Souza and what was behind the reform that the same implemented in Sergipe. Working from the perspective of cultural history and in the field of ideas, we will make use of methodological tools arising from the new narrative story in a game of variation of the observation scale, widely used device by micro-historians, which makes us understand the past through evidences, signs and symptoms seemingly imperceptible. |
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Provided with those ideas, then the president, began a significant reform in public administration, especially the recasting of Education. Among the most controversial points of instructional reform, was the end of the religious chairs of education and the creation of mixed chairs at the Normal School. This process became the fuse for the outbreak of a set of tensions that was already seen erecting between the president and other local political actors, taking the priest Olympio Campos, pastor of the capital, to publicly discredit the president and his reform. In this sense, using the conflict as a methodological resource to have access to individuals involved in the social plot and the problems that were latent in that society, seeking to uncover the social fabric engendered of president Inglês de Souza and what was behind the reform that the same implemented in Sergipe. Working from the perspective of cultural history and in the field of ideas, we will make use of methodological tools arising from the new narrative story in a game of variation of the observation scale, widely used device by micro-historians, which makes us understand the past through evidences, signs and symptoms seemingly imperceptible.Empossado presidente da Província de Sergipe a 18 de maio de 1881, Herculano Marcos Inglês de Souza tinha a missão de realizar as primeiras eleições provinciais, assim como previa a lei Saraiva. Inglês de Souza, como era comumente nominado, era bacharel em direito, cofundador da Escola do Recife, ao lado de Tobias Barreto, Sílvio Romero e tantos outros. Importante liderança do Partido Liberal na cidade de Santos, Inglês de Souza desembarcou em Sergipe abarrotado de um conjunto de ideias novas, muito próprias daqueles agitados tempos. Municiado dessas ideias, o então presidente iniciou uma significativa reforma na administração pública, com destaque a reformulação da Instrução. Entre os pontos mais polêmicos da reforma instrucional, estava o fim das cadeiras de ensino religioso e a criação das cadeiras mistas na Escola Normal. Esse processo tornou-se o estopim para a eclosão de um conjunto de tensões que já vinham erigindo-se entre o presidente e outros atores políticos locais, levando o padre Olympio Campos, pároco da capital, a desqualificar publicamente o presidente e sua reforma. Nesse sentido, utilizando do conflito como recurso metodológico para termos acesso aos sujeitos envolvidos na trama social e os problemas que eram latentes naquela sociedade, buscando desvelar o tecido social engendrado do presidente Inglês de Souza e o que estava por trás da reforma que o mesmo implementou em Sergipe. Trabalhando na perspectiva da história cultural e nos domínios das ideias, faremos uso dos instrumentos metodológicos advindos da nova história narrativa, em um jogo de variação da escala de observação que muito nos é influenciada pelos micro-historiadores, o que nos faz entender o passado através de indícios, sinais e sintomas aparentemente imperceptíveis.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em HistóriaUFSBRSujeitoInglês de SouzaSociedadeIlustraçãoConflitosHistória de SergipeHistória da Educação em SergipeReforma do ensinoSociologia educacionalEnsino religiosoSubjectsInglês de SouzaSocietyIllustrationConflictsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA"Um enthuziasta de ideias novas" : Inglês de Souza, conflitos e combates no Brasil em fins dos oitocentosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALLEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdfapplication/pdf1535927https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5643/1/LEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf6231e502869bcc2d81c85a1a6e4a3641MD51TEXTLEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf.txtLEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf.txtExtracted texttext/plain457667https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5643/2/LEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf.txtb30e21d058e6d5fafd336778721ad9adMD52THUMBNAILLEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf.jpgLEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1216https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5643/3/LEONARDO_MATOS_FEITOZA.pdf.jpgb8b012b755a6f2bb74fa9e23deea0dfeMD53riufs/56432018-05-17 17:57:33.263oai:ufs.br:riufs/5643Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-05-17T20:57:33Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
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