Terreiro de umbanda em Aracaju : análise das relações interpessoais conflitivas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/3197 |
Resumo: | The work aims to analyze the life story of the leader of a ¨terreiro de Umbanda¨, keeping in my that interpersonal relationships are what keep the group together. His story is intertwined with the history of the ¨terreiro¨, and after his experiences with other religions, I seek to understand how he organizes the ¨terreiro¨ and its influences, and from recorded interviews, understand how (and if) conflicts happen and how they interfere with rituals . In the field work, I made use of filming, recording and informal conversations, beside my observation in the ¨terreiro¨. With the collected data, I analyze through the concepts of conflict, power and liminality how the relations happens in the ¨terreiro¨, and especially how the leader sees the conflicts and how he interact with different groups. This work had two stages: my first insertion in the terreiro, from April to September 2014 and from March to October 2015. This gap of time was important for the literature to relate with my experiences. Although I could not always interview all the participants I wanted, the interviews gave me subsidy for me to realize that the group remains tight, despite the conflicts, and that Fabio does not clearly define the groups, which seems to trigger more conflicts. The study of Fabio's life story showed how his life and the formation of the terreiro are mixed, and bring new elements to the Umbanda, as Jurema and the Daime. Umbanda, as a religion based on orality, makes that every yard has its particular rules, but Fabio brings new elements to the religion in a particular way, adding a bit of each religions through which he passed in Umbanda. |
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With the collected data, I analyze through the concepts of conflict, power and liminality how the relations happens in the ¨terreiro¨, and especially how the leader sees the conflicts and how he interact with different groups. This work had two stages: my first insertion in the terreiro, from April to September 2014 and from March to October 2015. This gap of time was important for the literature to relate with my experiences. Although I could not always interview all the participants I wanted, the interviews gave me subsidy for me to realize that the group remains tight, despite the conflicts, and that Fabio does not clearly define the groups, which seems to trigger more conflicts. The study of Fabio's life story showed how his life and the formation of the terreiro are mixed, and bring new elements to the Umbanda, as Jurema and the Daime. Umbanda, as a religion based on orality, makes that every yard has its particular rules, but Fabio brings new elements to the religion in a particular way, adding a bit of each religions through which he passed in Umbanda.O trabalho visa analisar a história de vida do dirigente de um terreiro de umbanda. Sua história se confunde com a história do terreiro, e após suas vivências em outras religiões, busco entender como ele organiza o terreiro e suas influências, e a partir de entrevistas gravadas, entender como (e se) acontecem conflitos e como eles interferem nos rituais. No trabalho de campo, contei com filmagens, gravações e conversas informais, além da minha observação no terreiro. Com os dados coletados, pude analisar através dos conceitos de conflito, poder e liminaridade como se dão as relações no terreiro, e principalmente, como o dirigente vê os conflitos e como se movimenta entre os grupos. Este trabalho teve duas etapas: minha primeira inserção no terreiro, de abril até setembro de 2014 e de março até outubro de 2015. Esse hiato de tempo foi importante para que o levantamento bibliográfico estivesse conversando com minhas vivências, o que fez muita diferença. Apesar de nem sempre conseguir entrevistar todos os participantes que eu queria, as entrevistas me deram subsídio para que eu percebesse que o grupo se mantém, apesar dos conflitos, e que Fábio não define claramente os grupos, o que parece ativar mais os conflitos. O estudo da história de vida de Fábio mostrou como sua vida e a formação do terreiro se confundem, e apresenta novas inserções do dirigente na umbanda, como a Jurema e o Daime. A umbanda, pelo fato de ser uma religião que se baseia na oralidade, faz com que cada terreiro tenha suas regras, mas Fábio traz a religião de uma forma particular, acrescentando um pouco das religiões pelas quais passou para a umbanda.Fundação de Apoio a Pesquisa e à Inovação Tecnológica do Estado de Sergipe - FAPITEC/SEapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em AntropologiaUFSBrasilAntropologiaReligiãoReligião e sociologiaUmbandaConflito interpessoalRelaçõesPoderConflitosHistory of lifeReligionRelationshipsConflictsCIENCIAS HUMANAS::ANTROPOLOGIATerreiro de umbanda em Aracaju : análise das relações interpessoais conflitivasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALRENATA_RENNÓ_NUNES.pdfapplication/pdf4563737https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3197/1/RENATA_RENN%c3%93_NUNES.pdfd3defab8ce9dd40b69222efb89a82fcdMD51TEXTRENATA_RENNÓ_NUNES.pdf.txtRENATA_RENNÓ_NUNES.pdf.txtExtracted texttext/plain220386https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3197/2/RENATA_RENN%c3%93_NUNES.pdf.txt47e3c2f20499fc7e409d9aa740cbb3deMD52THUMBNAILRENATA_RENNÓ_NUNES.pdf.jpgRENATA_RENNÓ_NUNES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1235https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/3197/3/RENATA_RENN%c3%93_NUNES.pdf.jpg7acfe1158ee67b620897dae143d80c5bMD53riufs/31972017-11-24 21:21:13.738oai:ufs.br:riufs/3197Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-25T00:21:13Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
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