Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/17243 |
Resumo: | Since the beginning of the installation of the human species on land, which is the same that always seeks a way of communicating, a fact evidenced in the ancestral paintings in several prehistoric civilizations. Over the years, with exponential population growth and development, several events have taken place in various parts of the world, events that move through social and popular manifestos that show the use of spray paint as a communication tool and shout of those groups. Thus, we aim through this research to evaluate the use of pixo in the city of Aracaju, Sergipe. Therefore, at first, we sought theoretical support focused on the area, as well as knowledge of aspects of the history of the graffiti path through documents such as texts in newspapers and other media. The second moment of this research comprised ethnographic research by immersion, where it was allowed to dive into the actions of the graffiti artists, having direct contact with them and observing how their actions and the relations between them are practiced. A research made it possible to understand “pixação” as a public art of social change, that is, that can be shown in relationships in places where the graffiti artists used to show. Therefore, it is not possible to deny the political/social potential or to execute performance in the urban space, placing it in a position against hegemonic ones that affect the standards and rules of discourse and a set of human relations rules above capital. |
id |
UFS-2_ededfa4ccf05cfe4f36fa6a433a1973a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/17243 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Costa, Elivelton de JesusAnjos Neto, João Dantas dos2023-03-09T12:35:09Z2023-03-09T12:35:09Z2020-03Costa, Elivelton de Jesus. Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju. São Cristóvão, 2020. Monografia (graduação em Publicidade e Propaganda) – Departamento de Comunicação Social, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/17243Since the beginning of the installation of the human species on land, which is the same that always seeks a way of communicating, a fact evidenced in the ancestral paintings in several prehistoric civilizations. Over the years, with exponential population growth and development, several events have taken place in various parts of the world, events that move through social and popular manifestos that show the use of spray paint as a communication tool and shout of those groups. Thus, we aim through this research to evaluate the use of pixo in the city of Aracaju, Sergipe. Therefore, at first, we sought theoretical support focused on the area, as well as knowledge of aspects of the history of the graffiti path through documents such as texts in newspapers and other media. The second moment of this research comprised ethnographic research by immersion, where it was allowed to dive into the actions of the graffiti artists, having direct contact with them and observing how their actions and the relations between them are practiced. A research made it possible to understand “pixação” as a public art of social change, that is, that can be shown in relationships in places where the graffiti artists used to show. Therefore, it is not possible to deny the political/social potential or to execute performance in the urban space, placing it in a position against hegemonic ones that affect the standards and rules of discourse and a set of human relations rules above capital.Desde o início da instalação da espécie humana na terra é sabido que a mesma buscou sempre uma forma de comunicar-se, fato evidenciado nas pinturas ancestrais em várias civilizações pré-históricas. Ao longo dos anos, com o crescimento exponencial da população e os ditos desenvolvimentos, vários eventos vieram a ocorrer em várias partes do mundo, eventos que movidos pelos manifestos sociais e populares trouxeram às claras o uso da tinta spray como instrumento de comunicação e de grito desses grupos. Assim, objetivamos por meio essa pesquisa avaliar a dinâmica do pixo na cidade de Aracaju, Sergipe. Para tanto, em primeiro momento, buscamos um apoio teórico debruçando-nos sob teóricos da área, bem como pelo conhecimento de aspectos da história do caminho da pichação por meio de documentos como textos em jornais e outros veículos de comunicação. O segundo momento dessa pesquisa compreendeu à pesquisa etnográfica por imersão, onde foi-nos permitido mergulhar nas ações dos pichadores, tendo contato direto com os mesmos e observar como são desenvolvidas suas ações e as relações entre eles. A pesquisa permitiu compreender a pixação como arte pública de modificação social, o que se reflete nas preferências em relação aos locais onde os pichadores utilizam para se expressar. Logo, não se pode negar do potencial político/social que o pixo desempenha no espaço urbano, colocando-se em um posicionamento contra hegemônicos que ditam e discursam padrões e regras, um estrépito grito de relevância das relações humanas acima do capital.São Cristóvão, SEporComunicação socialPublicidadeArte de ruaGrafitePoder simbólicoPixadoresPropagandaStreet artTerritorySymbolical powerCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDAEu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracajuinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisUniversidade Federal de SergipeDCOS - Departamento de Comunicação Social – Publicidade e Propaganda – São Cristóvão - Presencialreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTEXTElivelton_Jesus_Costa.pdf.txtElivelton_Jesus_Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain148325https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/3/Elivelton_Jesus_Costa.pdf.txtd25ad1bcbc6fef73e41c2bd7936bd82dMD53THUMBNAILElivelton_Jesus_Costa.pdf.jpgElivelton_Jesus_Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1218https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/4/Elivelton_Jesus_Costa.pdf.jpg95bc62a8e83fabbecda3726f44c1d438MD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALElivelton_Jesus_Costa.pdfElivelton_Jesus_Costa.pdfapplication/pdf1764110https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/2/Elivelton_Jesus_Costa.pdf1700e440f63286f44e3fd8af6257d028MD52riufs/172432023-03-09 09:35:09.922oai:ufs.br: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2023-03-09T12:35:09Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
title |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
spellingShingle |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju Costa, Elivelton de Jesus Comunicação social Publicidade Arte de rua Grafite Poder simbólico Pixadores Propaganda Street art Territory Symbolical power CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA |
title_short |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
title_full |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
title_fullStr |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
title_full_unstemmed |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
title_sort |
Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju |
author |
Costa, Elivelton de Jesus |
author_facet |
Costa, Elivelton de Jesus |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Elivelton de Jesus |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Anjos Neto, João Dantas dos |
contributor_str_mv |
Anjos Neto, João Dantas dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação social Publicidade Arte de rua Grafite Poder simbólico Pixadores Propaganda |
topic |
Comunicação social Publicidade Arte de rua Grafite Poder simbólico Pixadores Propaganda Street art Territory Symbolical power CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Street art Territory Symbolical power |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO::RELACOES PUBLICAS E PROPAGANDA |
description |
Since the beginning of the installation of the human species on land, which is the same that always seeks a way of communicating, a fact evidenced in the ancestral paintings in several prehistoric civilizations. Over the years, with exponential population growth and development, several events have taken place in various parts of the world, events that move through social and popular manifestos that show the use of spray paint as a communication tool and shout of those groups. Thus, we aim through this research to evaluate the use of pixo in the city of Aracaju, Sergipe. Therefore, at first, we sought theoretical support focused on the area, as well as knowledge of aspects of the history of the graffiti path through documents such as texts in newspapers and other media. The second moment of this research comprised ethnographic research by immersion, where it was allowed to dive into the actions of the graffiti artists, having direct contact with them and observing how their actions and the relations between them are practiced. A research made it possible to understand “pixação” as a public art of social change, that is, that can be shown in relationships in places where the graffiti artists used to show. Therefore, it is not possible to deny the political/social potential or to execute performance in the urban space, placing it in a position against hegemonic ones that affect the standards and rules of discourse and a set of human relations rules above capital. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-03-09T12:35:09Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-03-09T12:35:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, Elivelton de Jesus. Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju. São Cristóvão, 2020. Monografia (graduação em Publicidade e Propaganda) – Departamento de Comunicação Social, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020 |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/17243 |
identifier_str_mv |
Costa, Elivelton de Jesus. Eu pixo, você pinta : dinâmicas da pixação em Aracaju. São Cristóvão, 2020. Monografia (graduação em Publicidade e Propaganda) – Departamento de Comunicação Social, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2020 |
url |
http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/17243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
DCOS - Departamento de Comunicação Social – Publicidade e Propaganda – São Cristóvão - Presencial |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/3/Elivelton_Jesus_Costa.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/4/Elivelton_Jesus_Costa.pdf.jpg https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/17243/2/Elivelton_Jesus_Costa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d25ad1bcbc6fef73e41c2bd7936bd82d 95bc62a8e83fabbecda3726f44c1d438 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c 1700e440f63286f44e3fd8af6257d028 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110836853964800 |