Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Iago Soares de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Azevedo, Isabel Cristina Michelan de
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFS
Texto Completo: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067
Resumo: This work describes the production of interactive games to promote the improvement of counterargumentation. The project involved the production of two serious games, which was carried out in two distinct phases: the creation of a game for Android devices based on the "Dark Stories" style and a game in RPG Maker with interactions in the home environment and with family members. The first game presents challenging situations in which children must argue with each other to find the correct answer; the second game allows children to practice counter-argumentation through multiple dialog options. The design of this type of game is complex because its conception process must consider instructional, methodological, and playful aspects, as well as usability. The creation of these games aimed to develop the cognitive and social skills of children and adolescents. To this end, six categories guided the technological production: 1. game mechanics; 2. game progression; 3. methodology; 4. collaboration; 5. on-screen information; 6. holism. The preliminary results highlight the importance of promoting counter-argumentation in interactive games, as this is one of the stages in which students have the most difficulties, as an effective educational tool for improving their understanding of argumentation.
id UFS-2_f0beb90beb637d31ef3c88d56a46f408
oai_identifier_str oai:oai:ri.ufs.br:repo_01:riufs/20067
network_acronym_str UFS-2
network_name_str Repositório Institucional da UFS
repository_id_str
spelling Macedo, Iago Soares deAzevedo, Isabel Cristina Michelan deCharlot, Veleida Anahi Capua da SilvaCharlot, Bernard2024-09-19T22:03:37Z2024-09-19T22:03:37Z20231982-3657https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).This work describes the production of interactive games to promote the improvement of counterargumentation. The project involved the production of two serious games, which was carried out in two distinct phases: the creation of a game for Android devices based on the "Dark Stories" style and a game in RPG Maker with interactions in the home environment and with family members. The first game presents challenging situations in which children must argue with each other to find the correct answer; the second game allows children to practice counter-argumentation through multiple dialog options. The design of this type of game is complex because its conception process must consider instructional, methodological, and playful aspects, as well as usability. The creation of these games aimed to develop the cognitive and social skills of children and adolescents. To this end, six categories guided the technological production: 1. game mechanics; 2. game progression; 3. methodology; 4. collaboration; 5. on-screen information; 6. holism. The preliminary results highlight the importance of promoting counter-argumentation in interactive games, as this is one of the stages in which students have the most difficulties, as an effective educational tool for improving their understanding of argumentation.Este trabalho descreve a produção de jogos interativos a fim de promover o aprimoramento da contraargumentação. O projeto concretizou a produção de dois serious games, o que foi realizado em duas fases distintas: a criação de um jogo para dispositivos Android baseado no estilo "Dark Stories" e um jogo em RPG Maker com interações no ambiente doméstico e com os familiares. O primeiro jogo apresenta situações desafiadoras em que as crianças precisam argumentar entre si para encontrar a resposta correta; o segundo jogo permite que as crianças pratiquem a contra-argumentação por meio de múltiplas opções de diálogo. O design desse tipo de jogo é complexo, porque o seu processo de concepção deve considerar aspectos instrucionais, metodológicos e lúdicos, além da usabilidade. A criação desses jogos visou ao desenvolvimento das capacidades cognitivas e sociais de crianças e adolescentes. Para tanto, seis categorias orientaram a produção tecnológica: 1. mecânica de jogo; 2. progressão do jogo; 3. metodologia; 4. colaboração; 5. informação na tela; 6. holismo. Os resultados preliminares destacam a importância da promoção da contra-argumentação em jogos interativos, por ser uma das etapas em que os estudantes apresentam mais dificuldades, como uma ferramenta educacional eficaz para o aprimoramento da compreensão da argumentação.porGrupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)Anais do XVII Colóquio Internacional Educação e ContemporaneidadeJogo interativoContra-argumentaçãoCapacidades argumentativasInteractive gameCounter-argumentationArgumentative capacitiesProdução de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamentalProduction of games for the teaching of counter-argumentation in elementary schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdfProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdfapplication/pdf953045https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/2/ProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdffa986c2fb2b29654cbea20a7db7691aeMD52riufs/200672024-09-19 19:03:42.465oai:oai:ri.ufs.br:repo_01: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2024-09-19T22:03:42Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Production of games for the teaching of counter-argumentation in elementary school
title Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
spellingShingle Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
Macedo, Iago Soares de
Jogo interativo
Contra-argumentação
Capacidades argumentativas
Interactive game
Counter-argumentation
Argumentative capacities
title_short Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
title_full Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
title_fullStr Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
title_full_unstemmed Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
title_sort Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
author Macedo, Iago Soares de
author_facet Macedo, Iago Soares de
Azevedo, Isabel Cristina Michelan de
author_role author
author2 Azevedo, Isabel Cristina Michelan de
author2_role author
dc.contributor.editor.none.fl_str_mv Charlot, Veleida Anahi Capua da Silva
Charlot, Bernard
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo, Iago Soares de
Azevedo, Isabel Cristina Michelan de
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo interativo
Contra-argumentação
Capacidades argumentativas
topic Jogo interativo
Contra-argumentação
Capacidades argumentativas
Interactive game
Counter-argumentation
Argumentative capacities
dc.subject.eng.fl_str_mv Interactive game
Counter-argumentation
Argumentative capacities
description This work describes the production of interactive games to promote the improvement of counterargumentation. The project involved the production of two serious games, which was carried out in two distinct phases: the creation of a game for Android devices based on the "Dark Stories" style and a game in RPG Maker with interactions in the home environment and with family members. The first game presents challenging situations in which children must argue with each other to find the correct answer; the second game allows children to practice counter-argumentation through multiple dialog options. The design of this type of game is complex because its conception process must consider instructional, methodological, and playful aspects, as well as usability. The creation of these games aimed to develop the cognitive and social skills of children and adolescents. To this end, six categories guided the technological production: 1. game mechanics; 2. game progression; 3. methodology; 4. collaboration; 5. on-screen information; 6. holism. The preliminary results highlight the importance of promoting counter-argumentation in interactive games, as this is one of the stages in which students have the most difficulties, as an effective educational tool for improving their understanding of argumentation.
publishDate 2023
dc.date.issued.fl_str_mv 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-09-19T22:03:37Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-09-19T22:03:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1982-3657
dc.identifier.license.pt_BR.fl_str_mv Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).
identifier_str_mv 1982-3657
Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).
url https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv Anais do XVII Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
publisher.none.fl_str_mv Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFS
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Repositório Institucional da UFS
collection Repositório Institucional da UFS
bitstream.url.fl_str_mv https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/1/license.txt
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/2/ProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c
fa986c2fb2b29654cbea20a7db7691ae
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@academico.ufs.br
_version_ 1813824992432881664