Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067 |
Resumo: | This work describes the production of interactive games to promote the improvement of counterargumentation. The project involved the production of two serious games, which was carried out in two distinct phases: the creation of a game for Android devices based on the "Dark Stories" style and a game in RPG Maker with interactions in the home environment and with family members. The first game presents challenging situations in which children must argue with each other to find the correct answer; the second game allows children to practice counter-argumentation through multiple dialog options. The design of this type of game is complex because its conception process must consider instructional, methodological, and playful aspects, as well as usability. The creation of these games aimed to develop the cognitive and social skills of children and adolescents. To this end, six categories guided the technological production: 1. game mechanics; 2. game progression; 3. methodology; 4. collaboration; 5. on-screen information; 6. holism. The preliminary results highlight the importance of promoting counter-argumentation in interactive games, as this is one of the stages in which students have the most difficulties, as an effective educational tool for improving their understanding of argumentation. |
id |
UFS-2_f0beb90beb637d31ef3c88d56a46f408 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai:ri.ufs.br:repo_01:riufs/20067 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Macedo, Iago Soares deAzevedo, Isabel Cristina Michelan deCharlot, Veleida Anahi Capua da SilvaCharlot, Bernard2024-09-19T22:03:37Z2024-09-19T22:03:37Z20231982-3657https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).This work describes the production of interactive games to promote the improvement of counterargumentation. The project involved the production of two serious games, which was carried out in two distinct phases: the creation of a game for Android devices based on the "Dark Stories" style and a game in RPG Maker with interactions in the home environment and with family members. The first game presents challenging situations in which children must argue with each other to find the correct answer; the second game allows children to practice counter-argumentation through multiple dialog options. The design of this type of game is complex because its conception process must consider instructional, methodological, and playful aspects, as well as usability. The creation of these games aimed to develop the cognitive and social skills of children and adolescents. To this end, six categories guided the technological production: 1. game mechanics; 2. game progression; 3. methodology; 4. collaboration; 5. on-screen information; 6. holism. The preliminary results highlight the importance of promoting counter-argumentation in interactive games, as this is one of the stages in which students have the most difficulties, as an effective educational tool for improving their understanding of argumentation.Este trabalho descreve a produção de jogos interativos a fim de promover o aprimoramento da contraargumentação. O projeto concretizou a produção de dois serious games, o que foi realizado em duas fases distintas: a criação de um jogo para dispositivos Android baseado no estilo "Dark Stories" e um jogo em RPG Maker com interações no ambiente doméstico e com os familiares. O primeiro jogo apresenta situações desafiadoras em que as crianças precisam argumentar entre si para encontrar a resposta correta; o segundo jogo permite que as crianças pratiquem a contra-argumentação por meio de múltiplas opções de diálogo. O design desse tipo de jogo é complexo, porque o seu processo de concepção deve considerar aspectos instrucionais, metodológicos e lúdicos, além da usabilidade. A criação desses jogos visou ao desenvolvimento das capacidades cognitivas e sociais de crianças e adolescentes. Para tanto, seis categorias orientaram a produção tecnológica: 1. mecânica de jogo; 2. progressão do jogo; 3. metodologia; 4. colaboração; 5. informação na tela; 6. holismo. Os resultados preliminares destacam a importância da promoção da contra-argumentação em jogos interativos, por ser uma das etapas em que os estudantes apresentam mais dificuldades, como uma ferramenta educacional eficaz para o aprimoramento da compreensão da argumentação.porGrupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)Anais do XVII Colóquio Internacional Educação e ContemporaneidadeJogo interativoContra-argumentaçãoCapacidades argumentativasInteractive gameCounter-argumentationArgumentative capacitiesProdução de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamentalProduction of games for the teaching of counter-argumentation in elementary schoolinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSinfo:eu-repo/semantics/openAccessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81475https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/1/license.txt098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44cMD51ORIGINALProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdfProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdfapplication/pdf953045https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/2/ProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdffa986c2fb2b29654cbea20a7db7691aeMD52riufs/200672024-09-19 19:03:42.465oai:oai:ri.ufs.br:repo_01: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Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2024-09-19T22:03:42Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Production of games for the teaching of counter-argumentation in elementary school |
title |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
spellingShingle |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental Macedo, Iago Soares de Jogo interativo Contra-argumentação Capacidades argumentativas Interactive game Counter-argumentation Argumentative capacities |
title_short |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
title_full |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
title_fullStr |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
title_sort |
Produção de jogos destinados ao ensino da contra-argumentação no ensino fundamental |
author |
Macedo, Iago Soares de |
author_facet |
Macedo, Iago Soares de Azevedo, Isabel Cristina Michelan de |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Isabel Cristina Michelan de |
author2_role |
author |
dc.contributor.editor.none.fl_str_mv |
Charlot, Veleida Anahi Capua da Silva Charlot, Bernard |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Iago Soares de Azevedo, Isabel Cristina Michelan de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo interativo Contra-argumentação Capacidades argumentativas |
topic |
Jogo interativo Contra-argumentação Capacidades argumentativas Interactive game Counter-argumentation Argumentative capacities |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Interactive game Counter-argumentation Argumentative capacities |
description |
This work describes the production of interactive games to promote the improvement of counterargumentation. The project involved the production of two serious games, which was carried out in two distinct phases: the creation of a game for Android devices based on the "Dark Stories" style and a game in RPG Maker with interactions in the home environment and with family members. The first game presents challenging situations in which children must argue with each other to find the correct answer; the second game allows children to practice counter-argumentation through multiple dialog options. The design of this type of game is complex because its conception process must consider instructional, methodological, and playful aspects, as well as usability. The creation of these games aimed to develop the cognitive and social skills of children and adolescents. To this end, six categories guided the technological production: 1. game mechanics; 2. game progression; 3. methodology; 4. collaboration; 5. on-screen information; 6. holism. The preliminary results highlight the importance of promoting counter-argumentation in interactive games, as this is one of the stages in which students have the most difficulties, as an effective educational tool for improving their understanding of argumentation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2024-09-19T22:03:37Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2024-09-19T22:03:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
1982-3657 |
dc.identifier.license.pt_BR.fl_str_mv |
Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
identifier_str_mv |
1982-3657 Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
url |
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartof.pt_BR.fl_str_mv |
Anais do XVII Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
publisher.none.fl_str_mv |
Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/1/license.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/20067/2/ProducaoJogosContraArgumentacaoEF.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
098cbbf65c2c15e1fb2e49c5d306a44c fa986c2fb2b29654cbea20a7db7691ae |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1813824992432881664 |