Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Johann, Maria Regina
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315
Resumo: Oriented by the theoretical perspective of philosophical hermeneutics, this text addresses the ethical and aesthetic dimension of education, and it has the arts teaching as a reflexive field, emphasizing the artistic experience as a possibility for knowledge and self-awareness beyond the instrumental rationality frameworks. I emphasize, therefore, the artistic experience as an opportunity of (re) approximation among the student, the work and the artist as a way of self-investigation in the field of authorship, with reference to the experimentation of the artistic game and the tensions of the creative process. This creative process triggers a dialogue, which would be in the basis of ethics, since the moral action would be based in the process of co-creation of the aesthetic experience in relation to the work of art.
id UFS-3_46f24082c15de650642af6ff90d67658
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15315
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estéticaArte, experiência e alteridade: reflexões no horizonte da educação ético-estéticaArt, experience and alterity: reflections in the horizon of ethical and aesthetic educationPhilosophical hermeneuticsAesthetic experienceCo-creationArt TeachingHermenéutica filosóficaExperiencia estéticaCo-creaciónEnseñanza de arteHermenêutica filosóficaExperiência estéticaCocriaçãoEnsino de ArteOriented by the theoretical perspective of philosophical hermeneutics, this text addresses the ethical and aesthetic dimension of education, and it has the arts teaching as a reflexive field, emphasizing the artistic experience as a possibility for knowledge and self-awareness beyond the instrumental rationality frameworks. I emphasize, therefore, the artistic experience as an opportunity of (re) approximation among the student, the work and the artist as a way of self-investigation in the field of authorship, with reference to the experimentation of the artistic game and the tensions of the creative process. This creative process triggers a dialogue, which would be in the basis of ethics, since the moral action would be based in the process of co-creation of the aesthetic experience in relation to the work of art.Orientadas pela perspectiva teórica da hermenêutica filosófica, as reflexões apresentadas emergem de reflexões à luz de leituras e pesquisas bibliográficas, especialmente referenciadas em Hans-Georg Gadamer. O texto aborda a dimensão ético-estética da educação, tendo como campo reflexivo o ensino de artes, enfatizando a experiência artística como possibilidade de conhecimento e autoconhecimento para além dos enquadramentos da racionalidade instrumental. O artigo destaca, por isso, a experiência artística como uma possibilidade de (re)aproximação entre o aluno, a obra e o artista, como forma de investigação de si mesmo no campo da autoria, tendo como referência a experimentação do jogo artístico e as tensões do processo criativo. Esse processo criativo desencadearia um diálogo, o qual estaria na base da ética, uma vez que o agir moral se fundamentaria no processo de cocriação da experiência estética em relação à obra de arte. Este conhecimento sensível tem potencial formativo e, portanto, se justifica no âmbito da educação escolar, de modo especial, no ensino das artes.Guiado por la perspectiva teórica de la hermenéutica filosófica, este texto aborda la dimensión ético-estética de la educación, teniendo la enseñanza de las artes como un campo reflexivo, enfatizando la experiencia artística como una posibilidad de conocimiento y autoconocimiento más allá del marco de la racionalidad instrumental. Por lo tanto, destaca la experiencia artística como una posibilidad de (re)aproximación entre el alumno, el trabajo y el artista como una forma de investigarse en el campo de la autoría, teniendo como referencia la experimentación del juego artístico y las tensiones del proceso creativo. Este proceso creativo desencadenaría un diálogo, que estaría en la base de la ética, ya que el acto moral se basaría en el proceso de co-creación de la experiencia estética en relación con la obra de arte.Revista Tempos e Espaços em Educação2021-03-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1531510.20952/revtee.v14i33.15315Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e15315Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e15315Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e15315Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e153152358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315/11555https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315/13256Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessJohann, Maria Regina 2022-12-13T22:42:58Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15315Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-12-13T22:42:58Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
Arte, experiência e alteridade: reflexões no horizonte da educação ético-estética
Art, experience and alterity: reflections in the horizon of ethical and aesthetic education
title Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
spellingShingle Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
Johann, Maria Regina
Philosophical hermeneutics
Aesthetic experience
Co-creation
Art Teaching
Hermenéutica filosófica
Experiencia estética
Co-creación
Enseñanza de arte
Hermenêutica filosófica
Experiência estética
Cocriação
Ensino de Arte
title_short Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
title_full Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
title_fullStr Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
title_full_unstemmed Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
title_sort Arte, experiencia y alteridad: reflexiones en el horizonte de la educación ético-estética
author Johann, Maria Regina
author_facet Johann, Maria Regina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Johann, Maria Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Philosophical hermeneutics
Aesthetic experience
Co-creation
Art Teaching
Hermenéutica filosófica
Experiencia estética
Co-creación
Enseñanza de arte
Hermenêutica filosófica
Experiência estética
Cocriação
Ensino de Arte
topic Philosophical hermeneutics
Aesthetic experience
Co-creation
Art Teaching
Hermenéutica filosófica
Experiencia estética
Co-creación
Enseñanza de arte
Hermenêutica filosófica
Experiência estética
Cocriação
Ensino de Arte
description Oriented by the theoretical perspective of philosophical hermeneutics, this text addresses the ethical and aesthetic dimension of education, and it has the arts teaching as a reflexive field, emphasizing the artistic experience as a possibility for knowledge and self-awareness beyond the instrumental rationality frameworks. I emphasize, therefore, the artistic experience as an opportunity of (re) approximation among the student, the work and the artist as a way of self-investigation in the field of authorship, with reference to the experimentation of the artistic game and the tensions of the creative process. This creative process triggers a dialogue, which would be in the basis of ethics, since the moral action would be based in the process of co-creation of the aesthetic experience in relation to the work of art.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315
10.20952/revtee.v14i33.15315
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v14i33.15315
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315/11555
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/15315/13256
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e15315
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e15315
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e15315
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e15315
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875183487483904