Democratizar a permanência estudantil e minimizar as desigualdades: reflexões sobre as políticas de assistência estudantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Janete de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/20179
Resumo: In this article I develop notes on Democratization and student permanence in order to minimize student inequalities in university education. These aspects permeate the educational policies of student assistance, the challenges of the neoliberal governmentality of the Brazilian state, with a focus on biopower and biopolitics and their intervention actions in student assistance at the Brazilian university, especially at the Federal University of Campina Grande, in the campus of the Teacher Training Center, the influence of neoliberal governmentality in the guidelines of these assistance policies, for that purpose bibliographical theoretical support of Michael Foucault's theory and its interpreters was used. The objective is to bring together reflections on the programs developed at the Brazilian public university and their ways of acting, implementing, monitoring and reviewing the PNAES student assistance policy. This text is primarily based on the author's Doctoral thesis in Education presented at the Federal University of Sergipe in the Postgraduate Program in which she obtained the title of Doctor with the subject of student assistance politics.
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spelling Democratizar a permanência estudantil e minimizar as desigualdades: reflexões sobre as políticas de assistência estudantilDemocratize student permanence and minimize inequalities: reflections on student assistance politicsDemocratizar la permanencia estudiantil y minimizar las desigualdades: reflexiones sobre las políticas de atención al estudianteAnálise. Auxilio. Estadia. Educação.In this article I develop notes on Democratization and student permanence in order to minimize student inequalities in university education. These aspects permeate the educational policies of student assistance, the challenges of the neoliberal governmentality of the Brazilian state, with a focus on biopower and biopolitics and their intervention actions in student assistance at the Brazilian university, especially at the Federal University of Campina Grande, in the campus of the Teacher Training Center, the influence of neoliberal governmentality in the guidelines of these assistance policies, for that purpose bibliographical theoretical support of Michael Foucault's theory and its interpreters was used. The objective is to bring together reflections on the programs developed at the Brazilian public university and their ways of acting, implementing, monitoring and reviewing the PNAES student assistance policy. This text is primarily based on the author's Doctoral thesis in Education presented at the Federal University of Sergipe in the Postgraduate Program in which she obtained the title of Doctor with the subject of student assistance politics.En este artículo desarrollo notas sobre democratización y permanencia estudiantil con el fin de minimizar las desigualdades estudiantiles en la educación universitaria. Esos aspectos permean las políticas educativas de atención al estudiante, los desafíos de la gubernamentalidad neoliberal del estado brasileño, con foco en el biopoder y la biopolítica y sus acciones de intervención en la atención al estudiante en la universidad brasileña, especialmente en la Universidad Federal de Campina Grande, en del campus del Centro de Formación Docente, la influencia de la gubernamentalidad neoliberal en los lineamientos de estas políticas asistenciales, para ello se utilizó el sustento teórico bibliográfico de la teoría de Michael Foucault y sus intérpretes. El objetivo es reunir reflexiones sobre los programas desarrollados en la universidad pública brasileña y sus formas de actuar, implementar, monitorear y revisar la política de atención al estudiante del PNAES. Este texto se basa principalmente en la tesis de Doctorado en Educación de la autora presentada en la Universidad Federal de Sergipe en el Programa de Posgrado en el que obtuvo el título de Doctora con el tema de políticas de atención a los estudiantes.Neste artigo desenvolvo apontamentos sobre a Democratização e permanência estudantil no sentido de minimizar as desigualdades dos estudantes no ensino universitário. Aspectos estes perpassados pelas políticas educacionais de assistência estudantil, os desafios da governamentalidade neoliberal do estado brasileiro, sob o enfoque sobre o biopoder e a biopolítica e suas ações de intervenção da assistência dos estudantes na universidade brasileira em especial na Universidade Federal de Campina Grande, no campus do Centro de Formação de Professores, a influência da governamentalidade neoliberal nas diretrizes destas políticas de assistência, para tanto foi utilizado suporte teórico bibliográfico da teoria de Michael Foucault e seus interpretes. O objetivo é aproximar as reflexões sobre os programas desenvolvidos na universidade pública brasileira e suas formas de atuação, implementação, acompanhamento e revisão no tocante a política de assistência estudantil do Plano Nacional Assistência Estudantil. Este texto tem como base primária a tese de Doutorado em Educação da autora apresentada na Universidade Federal de Sergipe no Programa de Pós graduação na qual obteve o título de Doutora com o tema das políticas de assistência estudantil.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/2017910.20952/revtee.v16i35.20179Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e20179Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e20179Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e20179Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e201792358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/20179/15019Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Janete de2024-01-08T22:21:22Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/20179Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-01-08T22:21:22Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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