A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19683 |
Resumo: | The representation of physical education teachers regarding the teaching of self-care at school, as well as the bioethical assumptions that have been used in professional practice, constituted the objectives of this research. Thus, a qualitative and quantitative cross-sectional study was conducted using an online questionnaire answered by 122 teachers from public and private schools and a semi-structured interview with 11 teachers. The results demonstrated that professionals have been working to teach self-care, in line with the parameters established by the BNCC. The common principles and values in Bioethics have been guiding these actions and contributing to health promotion. Therefore, for the inclusion of self-care to result in concrete actions to promote global health, it is important to appropriate technical knowledge and the basis of Bioethics. |
id |
UFS-3_7507164642e3a0700f00342eb06384c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19683 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação físicaThe representation of school physical education teachers about self-careLa representación de la enseñanza del autocuidado por parte del profesor de educación físicaSelf-care, Physical Education, BioethicsAutocuidado. Educação Física. Bioética.The representation of physical education teachers regarding the teaching of self-care at school, as well as the bioethical assumptions that have been used in professional practice, constituted the objectives of this research. Thus, a qualitative and quantitative cross-sectional study was conducted using an online questionnaire answered by 122 teachers from public and private schools and a semi-structured interview with 11 teachers. The results demonstrated that professionals have been working to teach self-care, in line with the parameters established by the BNCC. The common principles and values in Bioethics have been guiding these actions and contributing to health promotion. Therefore, for the inclusion of self-care to result in concrete actions to promote global health, it is important to appropriate technical knowledge and the basis of Bioethics.La representación de los profesores de educación física respecto de la enseñanza del autocuidado en la escuela, así como los supuestos bioéticos que han sido utilizados en la práctica profesional, constituyeron los objetivos de esta investigación. Para ello, se realizó un estudio transversal cualitativo y cuantitativo mediante un cuestionario en línea respondido por 122 docentes de escuelas públicas y privadas y una entrevista semiestructurada a 11 docentes. Los resultados demostraron que los profesionales vienen trabajando para enseñar el autocuidado, de acuerdo con los parámetros establecidos por el BNCC. Los principios y valores comunes en la Bioética han ido guiando estas acciones y contribuyendo a la promoción de la salud. Por lo tanto, para que la inclusión del autocuidado resulte en acciones concretas para promover la salud global, es importante apropiarse de los conocimientos técnicos y de las bases de la Bioética.A representação dos professores de educação física sobre do ensino do autocuidado na escola, bem como os pressupostos bioéticos que têm sido utilizados na prática profissional se constituíram dos objetivos desta pesquisa. Para tal, foi conduzido um estudo quali e quantitativo de ordem transversal, por meio um questionário online respondido por 122 professores de escolas públicas e privadas e uma entrevista semiestruturada com 11 docentes. Os resultados demonstraram que os profissionais vêm atuando no ensino do autocuidado, indo de encontro com os parâmetros estabelecidos pela BNCC. Os princípios e valores comuns na Bioética vêm balizando essas ações e contribuindo para a promoção de saúde. Logo, para que a inclusão do autocuidado resulte em ações concretas de promoção de saúde global é importante a apropriação do saber técnico e do embasamento dos pressupostos bioéticos.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1968310.20952/revtee.v16i35.19683Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19683Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19683Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19683Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e196832358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19683/15020Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Maicon Douglas deFischer, Marta Luciane2024-01-08T22:21:24Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/19683Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2024-01-08T22:21:24Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física The representation of school physical education teachers about self-care La representación de la enseñanza del autocuidado por parte del profesor de educación física |
title |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física |
spellingShingle |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física Oliveira, Maicon Douglas de Self-care, Physical Education, Bioethics Autocuidado. Educação Física. Bioética. |
title_short |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física |
title_full |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física |
title_fullStr |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física |
title_full_unstemmed |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física |
title_sort |
A representação do ensino do autocuidado pelo professor de educação física |
author |
Oliveira, Maicon Douglas de |
author_facet |
Oliveira, Maicon Douglas de Fischer, Marta Luciane |
author_role |
author |
author2 |
Fischer, Marta Luciane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Maicon Douglas de Fischer, Marta Luciane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Self-care, Physical Education, Bioethics Autocuidado. Educação Física. Bioética. |
topic |
Self-care, Physical Education, Bioethics Autocuidado. Educação Física. Bioética. |
description |
The representation of physical education teachers regarding the teaching of self-care at school, as well as the bioethical assumptions that have been used in professional practice, constituted the objectives of this research. Thus, a qualitative and quantitative cross-sectional study was conducted using an online questionnaire answered by 122 teachers from public and private schools and a semi-structured interview with 11 teachers. The results demonstrated that professionals have been working to teach self-care, in line with the parameters established by the BNCC. The common principles and values in Bioethics have been guiding these actions and contributing to health promotion. Therefore, for the inclusion of self-care to result in concrete actions to promote global health, it is important to appropriate technical knowledge and the basis of Bioethics. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19683 10.20952/revtee.v16i35.19683 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19683 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v16i35.19683 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/19683/15020 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e19683 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e19683 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e19683 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e19683 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875180484362240 |