A formação de professoras(es) para atuação na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental no Curso de Pedagogia da Universidade de Brasília frente à Resolução CNE/CP nº 2/2019

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Lorrany Martins de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Macedo, Aldenora Conceição de, Devechi, Catia Piccolo Viero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18920
Resumo: The article presents the perspectives of professors of the Pedagogy course at the University of Brasília (UnB) regarding the initial teacher training for Early Childhood Education and the Early Years of Elementary Education in view of the educational changes imposed by the National Council of Education (CNE) for the Pedagogy course, through Resolution CNE/CP nº 2/2019, which revokes CNE/CP nº 2/2015. The paper is grounded on the study of the Political-Pedagogical Project (PPPC) of the Daytime Pedagogy course at the School of Education (FE) and on the results obtained in two questionnaires applied to FE faculty and members of the Structuring Teaching Nucleus (NDE). In total, we obtained 32 responses, among which we noticed a difference in understandings. While there are professors who support the training model for a broad performance, according to Resolution CNE/CP nº 1/2006, other professors believe that the course should have a more specific focus on training candidates to work in Early Childhood Education and in the Early Years of Elementary Education. In conclusion, although the PPPC defines the training objective of the course, there is no consensus among faculty concerning the purposes of training, which can have a direct impact on the preparation of the teacher who will work in these school years.
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spelling A formação de professoras(es) para atuação na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental no Curso de Pedagogia da Universidade de Brasília frente à Resolução CNE/CP nº 2/2019La formación de profesoras(es) para actuar en Educación Infantil y el Primer Ciclo de la Educación Primaria en el Curso de Pedagogía de la Universidad de Brasilia frente a la Resolución CNE/CP nº 2/2019The Initial teacher training for Early Childhood Education and the Early Years of Elementary Education in the Pedagogy Course at the University of Brasília in view of Resolution CNE/CP No. 2/2019Extended TeachingTeacher training for Early Childhood and the Early Years of Elementary School EducatorsHumanitiesDocencia ampliadaFormación de las(os) pedagogas(os)HumanidadesDocência AmpliadaFormação das(os) pedagogas(os)HumanidadesThe article presents the perspectives of professors of the Pedagogy course at the University of Brasília (UnB) regarding the initial teacher training for Early Childhood Education and the Early Years of Elementary Education in view of the educational changes imposed by the National Council of Education (CNE) for the Pedagogy course, through Resolution CNE/CP nº 2/2019, which revokes CNE/CP nº 2/2015. The paper is grounded on the study of the Political-Pedagogical Project (PPPC) of the Daytime Pedagogy course at the School of Education (FE) and on the results obtained in two questionnaires applied to FE faculty and members of the Structuring Teaching Nucleus (NDE). In total, we obtained 32 responses, among which we noticed a difference in understandings. While there are professors who support the training model for a broad performance, according to Resolution CNE/CP nº 1/2006, other professors believe that the course should have a more specific focus on training candidates to work in Early Childhood Education and in the Early Years of Elementary Education. In conclusion, although the PPPC defines the training objective of the course, there is no consensus among faculty concerning the purposes of training, which can have a direct impact on the preparation of the teacher who will work in these school years.O artigo apresenta considerações de docentes do curso de Pedagogia da Universidade de Brasília (UnB) em relação à formação da professora e do professor para atuação na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental diante das mudanças educacionais determinadas pelo Conselho Nacional de Educação (CNE) no curso de Pedagogia, por meio da Resolução CNE/CP nº 2/2019, que revoga a CNE/CP nº 2/2015. Tem como base o estudo do Projeto Político-Pedagógico (PPPC) do curso de Pedagogia Diurno da Faculdade de Educação (FE) e dos resultados obtidos em dois questionários aplicados ao seu corpo docente e a integrantes do Núcleo Docente Estruturante (NDE). Ao todo, foram 32 respostas, dentre as quais destacamos a existência de entendimentos diferentes. Enquanto há docentes que defendem o modelo de formação para uma ampla atuação, conforme Resolução CNE/CP nº 1/2006, outras(os) entendem que o curso deveria ter um foco mais específico na formação para a atuação na Educação Infantil e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Conclui que, embora o PPPC defina o objetivo formativo do curso, não há consenso docente acerca dos propósitos da formação, o que pode impactar diretamente na profissionalização da professora ou professor que atuará nessas etapas do ensino.El artículo presenta consideraciones de profesoras(es) del curso de Pedagogía de la Universidad de Brasilia (UnB) en relación a la formación del docente para actuar en Educación Infantil y Primer Ciclo de la Educación Primaria ante los cambios educativos determinados por el Consejo Nacional de Educación (CNE) en el curso de Pedagogía, por medio de la Resolución CNE/CP nº 2/2019, que revoca la CNE/CP nº 2/2015. Se basa en el estudio del Proyecto Político-Pedagógico (PPPC), del curso de Pedagogía Diurna de la Facultad de Educación (FE) y en los resultados obtenidos en dos cuestionarios aplicados a su cuerpo docente y a las(os) membras(os) del Núcleo Docente Estructurador (NDE). En total, fueron 32 respuestas, entre las cuales destacamos la existencia de diferentes comprensiones. Mientras hay profesoras(es) que defienden el modelo de formación para un amplio desempeño, de acuerdo con la Resolución CNE/CP nº 1/2006, otras(os) entienden que el curso debería tener un enfoque más específico en la formación para el desempeño en Educación Infantil y en el Primer Ciclo de la Educación Primaria. Concluye que, aunque el PPPC defina el objetivo formativo del curso, no existe consenso docente sobre las finalidades de la formación, lo que puede incidir directamente en la profesionalización del docente que actuará en estas etapas de la educación.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1892010.20952/revtee.v16i35.18920Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18920Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18920Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18920Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e189202358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18920/14797Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Lorrany Martins deMacedo, Aldenora Conceição deDevechi, Catia Piccolo Viero2023-11-17T23:14:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18920Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-11-17T23:14:26Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
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