Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paniago, Rosenilde Nogueira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612
Resumo: The central objective of this article, which is part of post-doctoral research, is to problematize the scenario of initial teacher education in Brazil, in the light of other contexts, with emphasis on the Finnish experience, in order to elucidate some aspects of the phenomenon of lack of attraction of young high school graduates about the teaching profession, which directly resonate in the work of teacher educators (TTE), as well as in the educational processes of basic education. The research was based on the qualitative approach, and as a data collection procedure, the collection of narratives with five FP, document analysis, literature review and collection of narratives were adopted. The results indicate that the absence of social and professional valorization of basic education teachers causes harmful marks in the Brazilian education system and impacts directly on the initial training of teachers, since young high school graduates are increasingly disenchanted with the teaching profession in Brazil, which urges emerging educational policies to valorize the teaching category.
id UFS-3_8f5c30481a38bdd2c91b2266b99f3a33
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18612
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher educationDesencanto pela docência no Brasil: desafio à formação inicial de professores Desencanto con la enseñanza en Brasil: desafío a la formación inicial de professoresInitial Teacher Education. Valuing the Teaching Profession. Finland. Disenchantment with teaching.Formación Inicial del Profesorado. Apreciación profesional docente. Finlandia. Falta de atracción por la enseñanza.Formação inicial de Professores. Valorização Profissional Docente. Finlândia. Ausência de atração pela docência.The central objective of this article, which is part of post-doctoral research, is to problematize the scenario of initial teacher education in Brazil, in the light of other contexts, with emphasis on the Finnish experience, in order to elucidate some aspects of the phenomenon of lack of attraction of young high school graduates about the teaching profession, which directly resonate in the work of teacher educators (TTE), as well as in the educational processes of basic education. The research was based on the qualitative approach, and as a data collection procedure, the collection of narratives with five FP, document analysis, literature review and collection of narratives were adopted. The results indicate that the absence of social and professional valorization of basic education teachers causes harmful marks in the Brazilian education system and impacts directly on the initial training of teachers, since young high school graduates are increasingly disenchanted with the teaching profession in Brazil, which urges emerging educational policies to valorize the teaching category.El objetivo principal de este artículo, que forma parte de una investigación posdoctoral, es problematizar el escenario de la formación inicial de profesores en Brasil, a la luz de otros contextos, con énfasis en la experiencia finlandesa, con el fin de dilucidar algunos aspectos de el fenómeno la falta de atracción y desencanto de los jóvenes bachilleres por la profesión docente, que repercuten directamente en el trabajo de los formadores de docentes (FP), así como en los procesos educativos de la educación básica. La investigación se basó en un enfoque cualitativo, adoptando, como procedimiento de recolección de datos, cinco narrativas de PF, análisis de documentos y revisión de literatura. Los resultados indican que la falta de valoración social y profesional de los profesores de educación básica provoca marcas nefastas y perversas en el sistema educativo brasileño e impacta directamente en la formación inicial de profesores, ya que los jóvenes que se gradúan de la enseñanza media están cada vez más desencantados por la profesión de enseñar en Brasil, razón por la cual urge que surjan políticas educativas que valoricen la categoría docente.O objetivo central deste artigo, que faz parte de pesquisa de pós-doutorado, é problematizar o cenário da formação inicial de professores no Brasil, à luz de outros contextos, com destaque a experiência finlandesa, de forma a elucidar alguns aspectos do fenômeno da falta de atração e desencanto dos jovens concluintes do ensino médio sobre a profissão docente, que ressoam diretamente no trabalho dos formadores de professores (FP), bem como nos processos educativos da educação básica. A pesquisa baseou-se na abordagem qualitativa, sendo adotado, como procedimento de recolha de dados, narrativas de cinco FP, análise documental e revisão de literatura.  Os resultados sinalizam que a ausência de valorização social e profissional dos professores da educação básica provoca marcas nefastas, perversas no sistema de educação brasileiro e impacta diretamente na formação inicial de professores, porquanto, os jovens concluintes do ensino médio estão cada vez mais desencantados pela profissão docente no Brasil, pelo que urge políticas educacionais emergentes de valorização da categoria docente.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1861210.20952/revtee.v16i35.18612Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18612Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18612Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18612Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e186122358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612/13837https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612/14627Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaniago, Rosenilde Nogueira2023-09-06T18:04:34Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18612Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-09-06T18:04:34Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
Desencanto pela docência no Brasil: desafio à formação inicial de professores
Desencanto con la enseñanza en Brasil: desafío a la formación inicial de professores
title Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
spellingShingle Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
Paniago, Rosenilde Nogueira
Initial Teacher Education. Valuing the Teaching Profession. Finland. Disenchantment with teaching.
Formación Inicial del Profesorado. Apreciación profesional docente. Finlandia. Falta de atracción por la enseñanza.
Formação inicial de Professores. Valorização Profissional Docente. Finlândia. Ausência de atração pela docência.
title_short Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
title_full Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
title_fullStr Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
title_full_unstemmed Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
title_sort Disenchantment with teaching in Brazil: challenge to initial teacher education
author Paniago, Rosenilde Nogueira
author_facet Paniago, Rosenilde Nogueira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paniago, Rosenilde Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Initial Teacher Education. Valuing the Teaching Profession. Finland. Disenchantment with teaching.
Formación Inicial del Profesorado. Apreciación profesional docente. Finlandia. Falta de atracción por la enseñanza.
Formação inicial de Professores. Valorização Profissional Docente. Finlândia. Ausência de atração pela docência.
topic Initial Teacher Education. Valuing the Teaching Profession. Finland. Disenchantment with teaching.
Formación Inicial del Profesorado. Apreciación profesional docente. Finlandia. Falta de atracción por la enseñanza.
Formação inicial de Professores. Valorização Profissional Docente. Finlândia. Ausência de atração pela docência.
description The central objective of this article, which is part of post-doctoral research, is to problematize the scenario of initial teacher education in Brazil, in the light of other contexts, with emphasis on the Finnish experience, in order to elucidate some aspects of the phenomenon of lack of attraction of young high school graduates about the teaching profession, which directly resonate in the work of teacher educators (TTE), as well as in the educational processes of basic education. The research was based on the qualitative approach, and as a data collection procedure, the collection of narratives with five FP, document analysis, literature review and collection of narratives were adopted. The results indicate that the absence of social and professional valorization of basic education teachers causes harmful marks in the Brazilian education system and impacts directly on the initial training of teachers, since young high school graduates are increasingly disenchanted with the teaching profession in Brazil, which urges emerging educational policies to valorize the teaching category.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612
10.20952/revtee.v16i35.18612
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v16i35.18612
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612/13837
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18612/14627
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18612
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18612
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18612
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e18612
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185312006144