Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng spa por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918 |
Resumo: | It is analysed the complex bioethical and ecosophy as planetary ethics, as wisdoms to inhabit the planet, is fulfilled, from the contributions from Van Potter and Edgar Morín with contributions for a more humane education. We are going to question the thematic territories of the crisis; and from categories such as ecosophy and diatopia with the moments: analytical, empirical and purposeful. In the propositional moment, we give essences that go to a transepistemology of bioethics, taken from reductionism, with complex stakes of ecosophy as an ethic that permeates bioethics. |
id |
UFS-3_c567766333ca93e909b8fda0efa744e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17918 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane educationBioética compleja y ecosofía como ética planetaria: aportes de Potter y Morín para una educación más humanaBioética complexa e ecosofia como ética planetária: as contribuições de Potter e de Morín para uma educação mais humanaBioethicsEcosophyComplex ethicsBioéticaEcosofíaÉtica complejaBioéticaEcosofiaImaginárioIt is analysed the complex bioethical and ecosophy as planetary ethics, as wisdoms to inhabit the planet, is fulfilled, from the contributions from Van Potter and Edgar Morín with contributions for a more humane education. We are going to question the thematic territories of the crisis; and from categories such as ecosophy and diatopia with the moments: analytical, empirical and purposeful. In the propositional moment, we give essences that go to a transepistemology of bioethics, taken from reductionism, with complex stakes of ecosophy as an ethic that permeates bioethics.Se analiza la diada bioética compleja y ecosofía como ética planetaria, como sabidurías para habitar en el planeta, desde Van Potter y Edgar Morín con aportaciones para una educación más humana. Vamos a interpelar los territorios temáticos de la crisis; y desde categorías como ecosofía y diatopia con los momentos: analítico, empírico y propositivo. En el momento propositivo damos esencias que van a una transepistemología de la bioética, deprendida del reduccionismo, con apostes complejos de la ecosofía como ética que permea a la bioética.Analisa-se a complexa díade bioética complexa e ecosofia como ética planetária, como sabedorias para habitar o planeta, desde Van Potter e Edgar Morín com contribuições para uma educação mais humana. Vamos questionar os territórios temáticos da crise; e de categorias como ecosofia e diatopia com os momentos: analítico, empírico e propositivo. No momento propositivo, damos essências que vão para uma transepistemologia da bioética, desvinculada do reducionismo, com apostas complexas da ecosofia como uma ética que permeia a bioética.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1791810.20952/revtee.v15i34.17918Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17918Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e179182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengspaporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12991https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12992https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12993https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/14001Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, Milagros ElenaFortunato, Ivan2023-06-08T16:59:22Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17918Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T16:59:22Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education Bioética compleja y ecosofía como ética planetaria: aportes de Potter y Morín para una educación más humana Bioética complexa e ecosofia como ética planetária: as contribuições de Potter e de Morín para uma educação mais humana |
title |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education |
spellingShingle |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education Rodríguez, Milagros Elena Bioethics Ecosophy Complex ethics Bioética Ecosofía Ética compleja Bioética Ecosofia Imaginário |
title_short |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education |
title_full |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education |
title_fullStr |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education |
title_full_unstemmed |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education |
title_sort |
Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education |
author |
Rodríguez, Milagros Elena |
author_facet |
Rodríguez, Milagros Elena Fortunato, Ivan |
author_role |
author |
author2 |
Fortunato, Ivan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodríguez, Milagros Elena Fortunato, Ivan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bioethics Ecosophy Complex ethics Bioética Ecosofía Ética compleja Bioética Ecosofia Imaginário |
topic |
Bioethics Ecosophy Complex ethics Bioética Ecosofía Ética compleja Bioética Ecosofia Imaginário |
description |
It is analysed the complex bioethical and ecosophy as planetary ethics, as wisdoms to inhabit the planet, is fulfilled, from the contributions from Van Potter and Edgar Morín with contributions for a more humane education. We are going to question the thematic territories of the crisis; and from categories such as ecosophy and diatopia with the moments: analytical, empirical and purposeful. In the propositional moment, we give essences that go to a transepistemology of bioethics, taken from reductionism, with complex stakes of ecosophy as an ethic that permeates bioethics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918 10.20952/revtee.v15i34.17918 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17918 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng spa por |
language |
eng spa por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12991 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12992 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12993 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/14001 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17918 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185227071488 |