Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodríguez, Milagros Elena
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fortunato, Ivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
spa
por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918
Resumo: It is analysed the complex bioethical and ecosophy as planetary ethics, as wisdoms to inhabit the planet, is fulfilled, from the contributions from Van Potter and Edgar Morín with contributions for a more humane education. We are going to question the thematic territories of the crisis; and from categories such as ecosophy and diatopia with the moments: analytical, empirical and purposeful. In the propositional moment, we give essences that go to a transepistemology of bioethics, taken from reductionism, with complex stakes of ecosophy as an ethic that permeates bioethics.
id UFS-3_c567766333ca93e909b8fda0efa744e0
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17918
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane educationBioética compleja y ecosofía como ética planetaria: aportes de Potter y Morín para una educación más humanaBioética complexa e ecosofia como ética planetária: as contribuições de Potter e de Morín para uma educação mais humanaBioethicsEcosophyComplex ethicsBioéticaEcosofíaÉtica complejaBioéticaEcosofiaImaginárioIt is analysed the complex bioethical and ecosophy as planetary ethics, as wisdoms to inhabit the planet, is fulfilled, from the contributions from Van Potter and Edgar Morín with contributions for a more humane education. We are going to question the thematic territories of the crisis; and from categories such as ecosophy and diatopia with the moments: analytical, empirical and purposeful. In the propositional moment, we give essences that go to a transepistemology of bioethics, taken from reductionism, with complex stakes of ecosophy as an ethic that permeates bioethics.Se analiza la diada bioética compleja y ecosofía como ética planetaria, como sabidurías para habitar en el planeta, desde Van Potter y Edgar Morín con aportaciones para una educación más humana. Vamos a interpelar los territorios temáticos de la crisis; y desde categorías como ecosofía y diatopia con los momentos: analítico, empírico y propositivo. En el momento propositivo damos esencias que van a una transepistemología de la bioética, deprendida del reduccionismo, con apostes complejos de la ecosofía como ética que permea a la bioética.Analisa-se a complexa díade bioética complexa e ecosofia como ética planetária, como sabedorias para habitar o planeta, desde Van Potter e Edgar Morín com contribuições para uma educação mais humana. Vamos questionar os territórios temáticos da crise; e de categorias como ecosofia e diatopia com os momentos: analítico, empírico e propositivo. No momento propositivo, damos essências que vão para uma transepistemologia da bioética, desvinculada do reducionismo, com apostas complexas da ecosofia como uma ética que permeia a bioética.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-08-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1791810.20952/revtee.v15i34.17918Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17918Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e179182358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengspaporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12991https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12992https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12993https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/14001Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodríguez, Milagros ElenaFortunato, Ivan2023-06-08T16:59:22Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17918Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T16:59:22Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
Bioética compleja y ecosofía como ética planetaria: aportes de Potter y Morín para una educación más humana
Bioética complexa e ecosofia como ética planetária: as contribuições de Potter e de Morín para uma educação mais humana
title Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
spellingShingle Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
Rodríguez, Milagros Elena
Bioethics
Ecosophy
Complex ethics
Bioética
Ecosofía
Ética compleja
Bioética
Ecosofia
Imaginário
title_short Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
title_full Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
title_fullStr Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
title_full_unstemmed Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
title_sort Complex bioethics and ecosophy as planetary ethics: contributions from Potter and Morín towards a more humane education
author Rodríguez, Milagros Elena
author_facet Rodríguez, Milagros Elena
Fortunato, Ivan
author_role author
author2 Fortunato, Ivan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodríguez, Milagros Elena
Fortunato, Ivan
dc.subject.por.fl_str_mv Bioethics
Ecosophy
Complex ethics
Bioética
Ecosofía
Ética compleja
Bioética
Ecosofia
Imaginário
topic Bioethics
Ecosophy
Complex ethics
Bioética
Ecosofía
Ética compleja
Bioética
Ecosofia
Imaginário
description It is analysed the complex bioethical and ecosophy as planetary ethics, as wisdoms to inhabit the planet, is fulfilled, from the contributions from Van Potter and Edgar Morín with contributions for a more humane education. We are going to question the thematic territories of the crisis; and from categories such as ecosophy and diatopia with the moments: analytical, empirical and purposeful. In the propositional moment, we give essences that go to a transepistemology of bioethics, taken from reductionism, with complex stakes of ecosophy as an ethic that permeates bioethics.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918
10.20952/revtee.v15i34.17918
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v15i34.17918
dc.language.iso.fl_str_mv eng
spa
por
language eng
spa
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12991
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12992
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/12993
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17918/14001
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17918
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17918
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185227071488