UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Travessias Interativas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396 |
Resumo: | This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school. |
id |
UFS-5_24f5a4b0ff22afe2780cfbd4e2056081 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17396 |
network_acronym_str |
UFS-5 |
network_name_str |
Travessias Interativas |
repository_id_str |
|
spelling |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADEA SOCIOLINGUISTIC VIEW OF THE ANAPHORIC DIRECT OBJECT: THE CONTRIBUTION OF THE VARIABLE SCHOOLINGFala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade.This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school.Este artigo analisa o uso variável de um fenômeno do português falado, a retomada anafórica do objeto direto de terceira pessoa, com base na Teoria Variacionista (ou Sociolinguística Quantitativa). São quatro as estratégias possíveis de retomada anafórica do objeto direto: a) o clítico acusativo; b) o pronome lexical; c) o objeto nulo ou categoria vazia; d) o sintagma nominal anafórico. Para o desenvolvimento da pesquisa, o corpus utilizado é oriundo de dados reais de fala de quarenta e oito informantes soteropolitanos extraídos de entrevistas do banco de dados do PEPP – Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador e de dezoito informantes do NURC – Projeto Norma Urbana Culta, sendo analisados os três níveis de escolaridade (fundamental, médio e superior) dos informantes. Definiu-se como objetivo entender o efeito da escolarização na escolha da variante entre os entrevistados. Com a análise dos dados, percebeu-se que os clíticos estão cada vez mais padecendo no português do Brasil, os pronomes lexicais, mesmo sendo estigmatizados socialmente, e o sintagma nominal anafórico são mais usados que os clíticos recomendados pela tradição gramatical. Já o objeto nulo demonstra ser preferência na retomada anafórica dos informantes investigados, demonstrando que essa variante não é combatida pela escola.Universidade Federal de Sergipe - UFS2023-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/1739610.51951/ti.v12i26.p74-86Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-862236-740310.51951/ti.v12i26reponame:Travessias Interativasinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFS-porhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396/13510Copyright (c) 2023 Travessias Interativasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLuz, Claudia Norete NovaisLopes, Norma da Silva2024-01-24T18:01:07Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17396Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/oaiale1976@academico.ufs.br2236-74032236-7403opendoar:2024-01-24T18:01:07Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE A SOCIOLINGUISTIC VIEW OF THE ANAPHORIC DIRECT OBJECT: THE CONTRIBUTION OF THE VARIABLE SCHOOLING |
title |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE |
spellingShingle |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE Luz, Claudia Norete Novais Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade. |
title_short |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE |
title_full |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE |
title_fullStr |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE |
title_full_unstemmed |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE |
title_sort |
UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE |
author |
Luz, Claudia Norete Novais |
author_facet |
Luz, Claudia Norete Novais Lopes, Norma da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Norma da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luz, Claudia Norete Novais Lopes, Norma da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade. |
topic |
Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade. |
description |
This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396 10.51951/ti.v12i26.p74-86 |
url |
https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396 |
identifier_str_mv |
10.51951/ti.v12i26.p74-86 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396/13510 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Travessias Interativas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Travessias Interativas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe - UFS |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe - UFS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86 Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86 Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86 Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86 2236-7403 10.51951/ti.v12i26 reponame:Travessias Interativas instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS- |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS- |
institution |
UFS- |
reponame_str |
Travessias Interativas |
collection |
Travessias Interativas |
repository.name.fl_str_mv |
Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
ale1976@academico.ufs.br |
_version_ |
1798328416915685376 |