UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luz, Claudia Norete Novais
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lopes, Norma da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Travessias Interativas
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396
Resumo: This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school.
id UFS-5_24f5a4b0ff22afe2780cfbd4e2056081
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17396
network_acronym_str UFS-5
network_name_str Travessias Interativas
repository_id_str
spelling UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADEA SOCIOLINGUISTIC VIEW OF THE ANAPHORIC DIRECT OBJECT: THE CONTRIBUTION OF THE VARIABLE SCHOOLINGFala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade.This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school.Este artigo analisa o uso variável de um fenômeno do português falado, a retomada anafórica do objeto direto de terceira pessoa, com base na Teoria Variacionista (ou Sociolinguística Quantitativa). São quatro as estratégias possíveis de retomada anafórica do objeto direto: a) o clítico acusativo; b) o pronome lexical; c) o objeto nulo ou categoria vazia; d) o sintagma nominal anafórico. Para o desenvolvimento da pesquisa, o corpus utilizado é oriundo de dados reais de fala de quarenta e oito informantes soteropolitanos extraídos de entrevistas do banco de dados do PEPP – Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador e de dezoito informantes do NURC – Projeto Norma Urbana Culta, sendo analisados os três níveis de escolaridade (fundamental, médio e superior) dos informantes.  Definiu-se como objetivo entender o efeito da escolarização na escolha da variante entre os entrevistados. Com a análise dos dados, percebeu-se que os clíticos estão cada vez mais padecendo no português do Brasil, os pronomes lexicais, mesmo sendo estigmatizados socialmente, e o sintagma nominal anafórico são mais usados que os clíticos recomendados pela tradição gramatical. Já o objeto nulo demonstra ser preferência na retomada anafórica dos informantes investigados, demonstrando que essa variante não é combatida pela escola.Universidade Federal de Sergipe - UFS2023-01-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/1739610.51951/ti.v12i26.p74-86Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-862236-740310.51951/ti.v12i26reponame:Travessias Interativasinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFS-porhttps://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396/13510Copyright (c) 2023 Travessias Interativasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLuz, Claudia Norete NovaisLopes, Norma da Silva2024-01-24T18:01:07Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17396Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/Travessias/oaiale1976@academico.ufs.br2236-74032236-7403opendoar:2024-01-24T18:01:07Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
A SOCIOLINGUISTIC VIEW OF THE ANAPHORIC DIRECT OBJECT: THE CONTRIBUTION OF THE VARIABLE SCHOOLING
title UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
spellingShingle UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
Luz, Claudia Norete Novais
Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade.
title_short UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
title_full UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
title_fullStr UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
title_full_unstemmed UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
title_sort UMA VISÃO SOCIOLINGUÍSTICA DO OBJETO DIRETO ANAFÓRICO: O CONDICIONAMENTO DA VARIÁVEL ESCOLARIDADE
author Luz, Claudia Norete Novais
author_facet Luz, Claudia Norete Novais
Lopes, Norma da Silva
author_role author
author2 Lopes, Norma da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luz, Claudia Norete Novais
Lopes, Norma da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade.
topic Fala de Salvador. Objeto direto anafórico. Sociolinguística. Clítico. Escolaridade.
description This article analyzes the variable use of a spoken language portuguese phenomenon, the anaphoric resumption of the third person direct object, based on the Variationist Theory (or Quantitative Sociolinguistics). There are four possible strategies for anaphoric recovery of the direct object: a) the accusative clitic; b) the lexical pronoun; c) the null object or empty category; d) the anaphoric noun phrase. For the development of the research, the corpus used comes from real speech data of forty-eight Soteropolitan informants extracted from interviews from the PEPP database - Programa de Estudos sobre Português Falado em Salvador and from eighteen informants from NURC - Projeto Norma Urbana Culta, being analyzed the three levels of schooling (elementary, middle and higher) of the informants. The objective was defined as understanding the effect of schooling on the choice of variant among the interviewees. With the analysis of the data, it was noticed that the clitics are increasingly suffering in Brazilian Portuguese, the lexical pronouns, even being socially stigmatized, and the anaphoric noun phrase are more used than the clitics recommended by the grammatical tradition. The null object, on the other hand, demonstrates a preference in the anaphoric resumption of the investigated informants, demonstrating that this variant is not fought by the school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396
10.51951/ti.v12i26.p74-86
url https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396
identifier_str_mv 10.51951/ti.v12i26.p74-86
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/17396/13510
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Travessias Interativas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Travessias Interativas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe - UFS
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe - UFS
dc.source.none.fl_str_mv Travessias Interativas; No 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86
Travessias Interativas; n. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86
Travessias Interativas; No. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86
Travessias Interativas; Núm. 26 (2022): Travessias Interativas → mai-ago/2022; 74-86
2236-7403
10.51951/ti.v12i26
reponame:Travessias Interativas
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS-
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS-
institution UFS-
reponame_str Travessias Interativas
collection Travessias Interativas
repository.name.fl_str_mv Travessias Interativas - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv ale1976@academico.ufs.br
_version_ 1798328416915685376