PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cristovão, Eliane Matesco
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fabiana Fiorezi de Marco, Ana Teresa C. C. de Oliveira, Fabiana Chagas Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
Texto Completo: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/15835
Resumo: In this article, we present an excerpt from the national research entitled "A formação inicial de professores que ensinam matemática: a Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019". We turn our attention to the Practicum proposals presented in the Pedagogical Program Course of the face-to-face Preservice Mathematics Teacher Training courses in Public Universities in Southeastern Brazil. Thus, our goal is to draw a brief overview of the internship proposals and analyze those that indicate aspects considered innovative, according to the place and importance attributed to this curricular component in the course. This research is qualitative and based on document analysis, has as its corpus of study the pedagogical program of 31 courses that meet Resolution CNE/CP 02/2015. The results show that practically 50% of universities still maintain the practicum as an isolated component, that is, the moment of practice, without the necessary connection with theory, but there are proposals that can guide significant changes, and some capable of deconstructing the “3+1” model, which seek to train the teacher as a reflective critical intellectual professional.
id UFS-6_c0c5819dadab872ccc5584047dad421b
oai_identifier_str oai:ojs.seer.ufs.br:article/15835
network_acronym_str UFS-6
network_name_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository_id_str
spelling PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZILPROPOSTAS DE ESTÁGIOS NOS CURSOS DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICA EM UNIVERSIDADES PÚBLICAS DA REGIÃO SUDESTE DO BRASILIn this article, we present an excerpt from the national research entitled "A formação inicial de professores que ensinam matemática: a Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019". We turn our attention to the Practicum proposals presented in the Pedagogical Program Course of the face-to-face Preservice Mathematics Teacher Training courses in Public Universities in Southeastern Brazil. Thus, our goal is to draw a brief overview of the internship proposals and analyze those that indicate aspects considered innovative, according to the place and importance attributed to this curricular component in the course. This research is qualitative and based on document analysis, has as its corpus of study the pedagogical program of 31 courses that meet Resolution CNE/CP 02/2015. The results show that practically 50% of universities still maintain the practicum as an isolated component, that is, the moment of practice, without the necessary connection with theory, but there are proposals that can guide significant changes, and some capable of deconstructing the “3+1” model, which seek to train the teacher as a reflective critical intellectual professional.Neste artigo, apresentamos um recorte da pesquisa nacional intitulada “A formação inicial de professores que ensinam matemática: a Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019”, e voltamos nosso olhar para as propostas de Estágio Curricular Supervisionado apresentadas nos Projetos Pedagógicos de Curso (PPC) das Licenciaturas em Matemática presenciais em Universidades Públicas da Região Sudeste. Dessa forma, o objetivo do artigo é apresentar um breve panorama das propostas de estágio e analisar as que indicam aspectos considerados inovadores, de acordo com o lugar e a importância atribuídos a essa componente curricular no curso. De caráter qualitativo e documental, esta pesquisa tem como corpus de estudo os PPC de 31 cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Os resultados apontam que, praticamente, 50% das universidades ainda mantêm o estágio como componente isolado, ou seja, o momento da prática, sem a necessária articulação com a teoria, mas há propostas que podem orientar mudanças significativas, e algumas capazes de desconstruir o modelo “3+1”, e que buscam formar o professor como profissional intelectual crítico reflexivo.Universidade Federal de Sergipe2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1583510.34179/revisem.v6i3.15835Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-842525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/15835/12315Copyright (c) 2021 Eliane Matesco Cristovão, Fabiana Fiorezi de Marco, Ana Teresa C. C. de Oliveira, Fabiana Chagas Andradehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCristovão, Eliane MatescoFabiana Fiorezi de MarcoAna Teresa C. C. de OliveiraFabiana Chagas Andrade2021-11-19T15:00:56Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/15835Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2021-11-19T15:00:56Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
PROPOSTAS DE ESTÁGIOS NOS CURSOS DE LICENCIATURA EM MATEMÁTICA EM UNIVERSIDADES PÚBLICAS DA REGIÃO SUDESTE DO BRASIL
title PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
spellingShingle PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
Cristovão, Eliane Matesco
title_short PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
title_full PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
title_fullStr PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
title_full_unstemmed PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
title_sort PROPOSALS FOR PRACTICUM IN PRESERVICE MATHEMATICS TEACHER TRAINING AT PUBLIC UNIVERSITIES IN SOUTHEASTERN BRAZIL
author Cristovão, Eliane Matesco
author_facet Cristovão, Eliane Matesco
Fabiana Fiorezi de Marco
Ana Teresa C. C. de Oliveira
Fabiana Chagas Andrade
author_role author
author2 Fabiana Fiorezi de Marco
Ana Teresa C. C. de Oliveira
Fabiana Chagas Andrade
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cristovão, Eliane Matesco
Fabiana Fiorezi de Marco
Ana Teresa C. C. de Oliveira
Fabiana Chagas Andrade
description In this article, we present an excerpt from the national research entitled "A formação inicial de professores que ensinam matemática: a Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019". We turn our attention to the Practicum proposals presented in the Pedagogical Program Course of the face-to-face Preservice Mathematics Teacher Training courses in Public Universities in Southeastern Brazil. Thus, our goal is to draw a brief overview of the internship proposals and analyze those that indicate aspects considered innovative, according to the place and importance attributed to this curricular component in the course. This research is qualitative and based on document analysis, has as its corpus of study the pedagogical program of 31 courses that meet Resolution CNE/CP 02/2015. The results show that practically 50% of universities still maintain the practicum as an isolated component, that is, the moment of practice, without the necessary connection with theory, but there are proposals that can guide significant changes, and some capable of deconstructing the “3+1” model, which seek to train the teacher as a reflective critical intellectual professional.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/15835
10.34179/revisem.v6i3.15835
url https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/15835
identifier_str_mv 10.34179/revisem.v6i3.15835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/15835/12315
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 3 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 61-84
2525-5444
reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
collection Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754644461145554944