Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paubrasilia |
DOI: | 10.33447/paubrasilia.2022.e0084 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84 |
Resumo: | Botany is an area that studies plants and algae, organisms with scientific, economical and cultural importance as well as influence on the quality of life and human survival, but whose teaching and learning is considered difficult. Therefore, it is necessary to seek teaching strategies, such as scientific dissemination that can function as a teaching tool. In order to bring students of the 2nd year of high school from three State school units in São Raimundo Nonato, Piauí, closer to the topic of botany and improve the teaching-learning process, this work used the results of a research on pollination of agricultural species cultivated in the microregion. The pedagogical activity included lectures, didactic models and games. When comparing the average grade of students before and after the didactic interventions, the results showed that scientific dissemination activities can help the construction of students' knowledge in the teaching-learning process and enable a greater fixation of botany contents. |
id |
UFSB_c56671fd5a840b2cedcb62f42e2da98e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.200.128.32.23:article/84 |
network_acronym_str |
UFSB |
network_name_str |
Paubrasilia |
spelling |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agricultureDivulgación científica en las escuelas: La importancia de la polinización de las flores en la agriculturaDivulgação científica nas escolas: a importância da polinização das flores na agriculturaAtributos floraisEnsino de botânicaEspécies agrícolasIntervenções didáticasPopularização da ciênciaFloral traitsBotany teachingCultivated speciesDidactic interventionsScience disseminationAtributos floralesEnseñanza de la botánicaEspecies agrícolasIntervenciones didácticasPopularización de la cienciaBotany is an area that studies plants and algae, organisms with scientific, economical and cultural importance as well as influence on the quality of life and human survival, but whose teaching and learning is considered difficult. Therefore, it is necessary to seek teaching strategies, such as scientific dissemination that can function as a teaching tool. In order to bring students of the 2nd year of high school from three State school units in São Raimundo Nonato, Piauí, closer to the topic of botany and improve the teaching-learning process, this work used the results of a research on pollination of agricultural species cultivated in the microregion. The pedagogical activity included lectures, didactic models and games. When comparing the average grade of students before and after the didactic interventions, the results showed that scientific dissemination activities can help the construction of students' knowledge in the teaching-learning process and enable a greater fixation of botany contents.La botánica es un área que estudia las plantas y algas, organismos con importancia científica, económica, cultural, e influencia en la calidad de la vida y sobrevivencia humana, pero cuya enseñanza – aprendizaje es considerada difícil. Por causa de esto, es necesario buscar estrategias de enseñanza, como la divulgación científica, que puede funcionar como una herramienta de enseñanza. Para aproximar a estudiantes de 2° año de escuela secundaria de tres unidades escolares estatales de São Raimundo Nonato, Piauí, al tema de la botánica y mejorar el proceso de enseñanza – aprendizaje, este trabajo utilizó los resultados de una investigación sobre polinización de especies agrícolas cultivadas en la microrregión. La actividad pedagógica incluyó conferencias, modelos didácticos y juego. Al comparar el promedio de alumnos antes y después de las intervenciones didácticas, los resultados mostraron que las actividades de divulgación científica pueden auxiliar la construcción de conocimiento de los alumnos en el proceso de enseñanza – aprendizaje y posibilitar una mayor fijación de los contenidos de la botánica.A botânica é uma área da biologia que possui uma grande importância científica, econômica e cultural, com influência na qualidade de vida e na sobrevivência humana, mas cujo ensino é considerado difícil. Diante disso, é necessário buscar estratégias de ensino, como a divulgação científica que pode funcionar como uma ferramenta de ensino. Para aproximar estudantes do 2° ano do ensino médio de três unidades escolares estaduais de São Raimundo Nonato Piauí ao tema de botânica e melhorar o processo de ensino-aprendizagem, esse trabalho utilizou uma pequena pesquisa sobre polinização de espécies agrícolas cultivadas na microrregião. A atividade pedagógica se deu por meio de palestras, modelos didáticos e jogo. Ao comparar a média dos alunos antes e depois das intervenções didáticas, os resultados mostram que as atividades em divulgação científica podem auxiliar na construção do conhecimento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem e possibilita uma maior fixação dos conteúdos de botânica. Jardim Botânico FLORAS - Universidade Federal do Sul da Bahia2022-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/8410.33447/paubrasilia.2022.e0084Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Continuous Publishing; e84Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicación Contínua; e84Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicação Contínua; e84Paubrasilia; v. 5 (2022): Publicação Contínua; e842595-6752reponame:Paubrasiliainstname:Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)instacron:UFSBporhttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84/55Copyright (c) 2022 Aurea Andrea Tavares Rodrigues , Marcos Vinicius Meiado, Sheila Milena Neves de Araújo Soareshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues , Aurea Andrea TavaresMeiado, Marcos Vinicius Soares, Sheila Milena Neves de Araújo2022-11-10T10:36:00Zoai:ojs.200.128.32.23:article/84Revistahttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasiliaPUBhttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/oaipaubrasilia@ufsb.edu.br2595-67522595-6752opendoar:2022-11-10T10:36Paubrasilia - Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture Divulgación científica en las escuelas: La importancia de la polinización de las flores en la agricultura Divulgação científica nas escolas: a importância da polinização das flores na agricultura |
title |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture |
spellingShingle |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture Rodrigues , Aurea Andrea Tavares Atributos florais Ensino de botânica Espécies agrícolas Intervenções didáticas Popularização da ciência Floral traits Botany teaching Cultivated species Didactic interventions Science dissemination Atributos florales Enseñanza de la botánica Especies agrícolas Intervenciones didácticas Popularización de la ciencia Rodrigues , Aurea Andrea Tavares Atributos florais Ensino de botânica Espécies agrícolas Intervenções didáticas Popularização da ciência Floral traits Botany teaching Cultivated species Didactic interventions Science dissemination Atributos florales Enseñanza de la botánica Especies agrícolas Intervenciones didácticas Popularización de la ciencia |
title_short |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture |
title_full |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture |
title_fullStr |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture |
title_full_unstemmed |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture |
title_sort |
Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture |
author |
Rodrigues , Aurea Andrea Tavares |
author_facet |
Rodrigues , Aurea Andrea Tavares Rodrigues , Aurea Andrea Tavares Meiado, Marcos Vinicius Soares, Sheila Milena Neves de Araújo Meiado, Marcos Vinicius Soares, Sheila Milena Neves de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Meiado, Marcos Vinicius Soares, Sheila Milena Neves de Araújo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues , Aurea Andrea Tavares Meiado, Marcos Vinicius Soares, Sheila Milena Neves de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atributos florais Ensino de botânica Espécies agrícolas Intervenções didáticas Popularização da ciência Floral traits Botany teaching Cultivated species Didactic interventions Science dissemination Atributos florales Enseñanza de la botánica Especies agrícolas Intervenciones didácticas Popularización de la ciencia |
topic |
Atributos florais Ensino de botânica Espécies agrícolas Intervenções didáticas Popularização da ciência Floral traits Botany teaching Cultivated species Didactic interventions Science dissemination Atributos florales Enseñanza de la botánica Especies agrícolas Intervenciones didácticas Popularización de la ciencia |
description |
Botany is an area that studies plants and algae, organisms with scientific, economical and cultural importance as well as influence on the quality of life and human survival, but whose teaching and learning is considered difficult. Therefore, it is necessary to seek teaching strategies, such as scientific dissemination that can function as a teaching tool. In order to bring students of the 2nd year of high school from three State school units in São Raimundo Nonato, Piauí, closer to the topic of botany and improve the teaching-learning process, this work used the results of a research on pollination of agricultural species cultivated in the microregion. The pedagogical activity included lectures, didactic models and games. When comparing the average grade of students before and after the didactic interventions, the results showed that scientific dissemination activities can help the construction of students' knowledge in the teaching-learning process and enable a greater fixation of botany contents. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed Revisado por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84 10.33447/paubrasilia.2022.e0084 |
url |
https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84 |
identifier_str_mv |
10.33447/paubrasilia.2022.e0084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84/55 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Jardim Botânico FLORAS - Universidade Federal do Sul da Bahia |
publisher.none.fl_str_mv |
Jardim Botânico FLORAS - Universidade Federal do Sul da Bahia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Continuous Publishing; e84 Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicación Contínua; e84 Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicação Contínua; e84 Paubrasilia; v. 5 (2022): Publicação Contínua; e84 2595-6752 reponame:Paubrasilia instname:Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) instacron:UFSB |
instname_str |
Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) |
instacron_str |
UFSB |
institution |
UFSB |
reponame_str |
Paubrasilia |
collection |
Paubrasilia |
repository.name.fl_str_mv |
Paubrasilia - Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB) |
repository.mail.fl_str_mv |
paubrasilia@ufsb.edu.br |
_version_ |
1822180384762232832 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.33447/paubrasilia.2022.e0084 |