The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Katálysis (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054 |
Resumo: | The act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent. |
id |
UFSC-10_199e6a94893a6edaf591fcfb983f1be4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/80054 |
network_acronym_str |
UFSC-10 |
network_name_str |
Revista Katálysis (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroomA centralidade do trabalho em educação: retornar ao ato de ensinar na sala de aulaThe act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent.El acto de enseñar está en peligro. Hay que protegerlo, nutrirlo y abrir paso. Nunca antes había sido tan necesario. Ese es precisamente el propósito de tal ensayo. Quizás la forma más inmediata de proteger el acto docente es practicarlo. En este sentido, vale la pena iniciar la conversación con algunas preguntas sencillas y frontales. ¿Qué es una clase magistral? ¿Qué hacen los profesores y los alumnos dentro de un aula? ¿Qué caracteriza el proceso de enseñanza y aprendizaje? ¿Cuál es la importancia del acto de habla dirigido y la escucha atenta en la educación en general? ¿Cuál es el lugar de las Humanidades en la Universidad? Esta pieza parte del trabajo vivo del profesor de historia del arte canadiense François-Marc Gagnon (in memorian) y, a través de él, de generaciones enteras de académicos que dieron sentido y forma a la educación universitaria tal como la conocemos, desde la historia moderna y contemporánea hasta nuestros días. Si nuestro punto de partida es la Universidad y las Humanidades, nuestra hipótesis rectora ya desafía la universalidad misma de la humanidad en su conjunto.O ato de ensinar encontra-se em situação de risco. É preciso protegê-lo, acarinhá-lo e abrir caminho. Nunca antes foi tão necessário. A isso se propõe tal ensaio. Através do método dialético, com vasta tradição no pensamento humanístico, a exposição a seguir tem como objetivo plasmar um inquérito crítico – através da revisão bibliográfica, da crítica metodológica e de apontamentos obtidos via pesquisa-ação-participante realizada em todo o território português (2017-2020) – sobre a forma e o sentido do ato de ensinar, na sala de aula, como a unidade indivisível e elemental mais básica do trabalho em educação em todos os níveis, modalidades e formatos realmente existentes.Revista KatálysisRevista KatálysisRevista Katálysis2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/8005410.1590/1982-0259.2022.e80054Revista Katálysis; Vol. 25 No. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155Revista Katálysis; Vol. 25 Núm. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155Revista Katálysis; v. 25 n. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-1551982-02591414-4980reponame:Revista Katálysis (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054/48243Copyright (c) 2022 Roberto della Santainfo:eu-repo/semantics/openAccessdella Santa, Roberto2022-01-20T16:40:41Zoai:periodicos.ufsc.br:article/80054Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/oairevistakatalysis@gmail.com || kataly@cse.ufsc.br || revistakatalysis@hotmail.com1982-02591414-4980opendoar:2022-01-20T16:40:41Revista Katálysis (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom A centralidade do trabalho em educação: retornar ao ato de ensinar na sala de aula |
title |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom |
spellingShingle |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom della Santa, Roberto |
title_short |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom |
title_full |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom |
title_fullStr |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom |
title_full_unstemmed |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom |
title_sort |
The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom |
author |
della Santa, Roberto |
author_facet |
della Santa, Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
della Santa, Roberto |
description |
The act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054 10.1590/1982-0259.2022.e80054 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-0259.2022.e80054 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054/48243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Roberto della Santa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Roberto della Santa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Katálysis Revista Katálysis Revista Katálysis |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Katálysis Revista Katálysis Revista Katálysis |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Katálysis; Vol. 25 No. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155 Revista Katálysis; Vol. 25 Núm. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155 Revista Katálysis; v. 25 n. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155 1982-0259 1414-4980 reponame:Revista Katálysis (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Katálysis (Online) |
collection |
Revista Katálysis (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Katálysis (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistakatalysis@gmail.com || kataly@cse.ufsc.br || revistakatalysis@hotmail.com |
_version_ |
1789434944699760640 |