The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: della Santa, Roberto
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Katálysis (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054
Resumo: The act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent.
id UFSC-10_199e6a94893a6edaf591fcfb983f1be4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/80054
network_acronym_str UFSC-10
network_name_str Revista Katálysis (Online)
repository_id_str
spelling The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroomA centralidade do trabalho em educação: retornar ao ato de ensinar na sala de aulaThe act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent.El acto de enseñar está en peligro. Hay que protegerlo, nutrirlo y abrir paso. Nunca antes había sido tan necesario. Ese es precisamente el propósito de tal ensayo. Quizás la forma más inmediata de proteger el acto docente es practicarlo. En este sentido, vale la pena iniciar la conversación con algunas preguntas sencillas y frontales. ¿Qué es una clase magistral? ¿Qué hacen los profesores y los alumnos dentro de un aula? ¿Qué caracteriza el proceso de enseñanza y aprendizaje? ¿Cuál es la importancia del acto de habla dirigido y la escucha atenta en la educación en general? ¿Cuál es el lugar de las Humanidades en la Universidad? Esta pieza parte del trabajo vivo del profesor de historia del arte canadiense François-Marc Gagnon (in memorian) y, a través de él, de generaciones enteras de académicos que dieron sentido y forma a la educación universitaria tal como la conocemos, desde la historia moderna y contemporánea hasta nuestros días. Si nuestro punto de partida es la Universidad y las Humanidades, nuestra hipótesis rectora ya desafía la universalidad misma de la humanidad en su conjunto.O ato de ensinar encontra-se em situação de risco. É preciso protegê-lo, acarinhá-lo e abrir caminho. Nunca antes foi tão necessário. A isso se propõe tal ensaio. Através do método dialético, com vasta tradição no pensamento humanístico, a exposição a seguir tem como objetivo plasmar um inquérito crítico – através da revisão bibliográfica, da crítica metodológica e de apontamentos obtidos via pesquisa-ação-participante realizada em todo o território português (2017-2020) – sobre a forma e o sentido do ato de ensinar, na sala de aula, como a unidade indivisível e elemental mais básica do trabalho em educação em todos os níveis, modalidades e formatos realmente existentes.Revista KatálysisRevista KatálysisRevista Katálysis2022-01-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/8005410.1590/1982-0259.2022.e80054Revista Katálysis; Vol. 25 No. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155Revista Katálysis; Vol. 25 Núm. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155Revista Katálysis; v. 25 n. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-1551982-02591414-4980reponame:Revista Katálysis (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054/48243Copyright (c) 2022 Roberto della Santainfo:eu-repo/semantics/openAccessdella Santa, Roberto2022-01-20T16:40:41Zoai:periodicos.ufsc.br:article/80054Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/oairevistakatalysis@gmail.com || kataly@cse.ufsc.br || revistakatalysis@hotmail.com1982-02591414-4980opendoar:2022-01-20T16:40:41Revista Katálysis (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
A centralidade do trabalho em educação: retornar ao ato de ensinar na sala de aula
title The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
spellingShingle The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
della Santa, Roberto
title_short The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
title_full The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
title_fullStr The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
title_full_unstemmed The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
title_sort The centrality of work in education: return to the teaching act in the classroom
author della Santa, Roberto
author_facet della Santa, Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv della Santa, Roberto
description The act of teaching is at risk. It is necessary to protect it, nurture it and clear its way. Never before has it been so necessary. That is why such an essay is proposed. Through the dialectical method, with a vast tradition in humanistic thinking, the following exposition aims to shape a critical inquiry - through literature review, methodological criticism and notes obtained via participatory-action research carried out throughout the Portuguese territory (2017 -2020) – on the form and meaning of the act of teaching, in the classroom, as the indivisible and most basic elemental unit of work in education at all levels, modalities and formats actually existent.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054
10.1590/1982-0259.2022.e80054
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054
identifier_str_mv 10.1590/1982-0259.2022.e80054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/katalysis/article/view/80054/48243
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Roberto della Santa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Roberto della Santa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Katálysis
Revista Katálysis
Revista Katálysis
publisher.none.fl_str_mv Revista Katálysis
Revista Katálysis
Revista Katálysis
dc.source.none.fl_str_mv Revista Katálysis; Vol. 25 No. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155
Revista Katálysis; Vol. 25 Núm. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155
Revista Katálysis; v. 25 n. 1 (2022): Trabalho, Tecnologias da Informação e Comunicação e Condições de Vida; 147-155
1982-0259
1414-4980
reponame:Revista Katálysis (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista Katálysis (Online)
collection Revista Katálysis (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Katálysis (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revistakatalysis@gmail.com || kataly@cse.ufsc.br || revistakatalysis@hotmail.com
_version_ 1789434944699760640