Women Editors as Spectators
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Estudos Feministas |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/87554 |
Resumo: | The paper conducts a bibliographical survey on the history of women editors since the establishment of the film industry, across a range of different national contexts, seeking a closer look at certain aspects of editing that are often referred to as “feminine” - especially the idea of it being a merely manual job, and of the editing room as being separate from the public sphere. By approximating the trajectory of women editors to that of women in found footage cinema, we propose to consider the editing room as an appropriate space for the practice of a critical spectatorship, in which the capacity of pausing, repeating, replaying, makes it possible to burst representation in hegemonic audiovisual productions, and develop a critical view of the gender representations at play at our audiovisual culture. |
id |
UFSC-11_bf4c51bf0eb8ccc3115694489364a3ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/87554 |
network_acronym_str |
UFSC-11 |
network_name_str |
Revista Estudos Feministas |
repository_id_str |
|
spelling |
Women Editors as SpectatorsLas montajistas como espectadorasMontadoras como espectadorasMontagemMontadorasMulheres no cinemaFound footageEditingWomen editorsWomen in filmFound footageMontajeMujeres montajistasMujeres y cineFound footageThe paper conducts a bibliographical survey on the history of women editors since the establishment of the film industry, across a range of different national contexts, seeking a closer look at certain aspects of editing that are often referred to as “feminine” - especially the idea of it being a merely manual job, and of the editing room as being separate from the public sphere. By approximating the trajectory of women editors to that of women in found footage cinema, we propose to consider the editing room as an appropriate space for the practice of a critical spectatorship, in which the capacity of pausing, repeating, replaying, makes it possible to burst representation in hegemonic audiovisual productions, and develop a critical view of the gender representations at play at our audiovisual culture.El artículo realiza un estudio bibliográfico acerca de la historia de las mujeres montadoras desde la conformación del cine como industria, en diversos contextos nacionales, buscando una mirada más atenta a los aspectos del trabajo de montaje que suelen ser calificados como “femininos” - especialmente la idea de un trabajo meramente manual, y de la sala de montaje como apartada del espacio público. Acercando la trayectoria de las mujeres montadoras a la de las cineastas de found footage, proponemos pensar en la sala de montaje como un espacio apropiado para el ejercicio de una espectatorialidad crítica, en la que la posibilidad de pausar, repetir, reponer, permite romper con las representaciones de la producción audiovisual hegemónica, y desarrollar una mirada crítica sobre las representaciones de género en la cultura audiovisual.O artigo realiza um levantamento bibliográfico acerca da história das mulheres montadoras, desde a conformação do cinema como indústria, em contextos nacionais variados. Buscamos um olhar mais atento aos aspectos do trabalho com a montagem que são frequentemente apontados como “femininos”, em especial a ideia de um trabalho meramente manual e da sala de montagem como apartada do espaço público. Aproximando a trajetória das mulheres montadoras àquela das realizadoras de cinema de found footage, sugerimos pensar na sala de montagem como um espaço propício para o exercício de uma espectatorialidade crítica, na qual a possibilidade de pausar, repetir, ralentar o material fílmico permite romper com o tecido representativo da produção audiovisual hegemônica, e elaborar uma visão crítica às representações de gênero vigentes na cultura audiovisual.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/8755410.1590/1806-9584-2023v31n387554Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 3 (2023)Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 3 (2023)Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 3 (2023)1806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/87554/54900Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBastos Marcondes Machado, Clara2023-12-14T14:22:28Zoai:periodicos.ufsc.br:article/87554Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2023-12-14T14:22:28Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Women Editors as Spectators Las montajistas como espectadoras Montadoras como espectadoras |
title |
Women Editors as Spectators |
spellingShingle |
Women Editors as Spectators Bastos Marcondes Machado, Clara Montagem Montadoras Mulheres no cinema Found footage Editing Women editors Women in film Found footage Montaje Mujeres montajistas Mujeres y cine Found footage |
title_short |
Women Editors as Spectators |
title_full |
Women Editors as Spectators |
title_fullStr |
Women Editors as Spectators |
title_full_unstemmed |
Women Editors as Spectators |
title_sort |
Women Editors as Spectators |
author |
Bastos Marcondes Machado, Clara |
author_facet |
Bastos Marcondes Machado, Clara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bastos Marcondes Machado, Clara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Montagem Montadoras Mulheres no cinema Found footage Editing Women editors Women in film Found footage Montaje Mujeres montajistas Mujeres y cine Found footage |
topic |
Montagem Montadoras Mulheres no cinema Found footage Editing Women editors Women in film Found footage Montaje Mujeres montajistas Mujeres y cine Found footage |
description |
The paper conducts a bibliographical survey on the history of women editors since the establishment of the film industry, across a range of different national contexts, seeking a closer look at certain aspects of editing that are often referred to as “feminine” - especially the idea of it being a merely manual job, and of the editing room as being separate from the public sphere. By approximating the trajectory of women editors to that of women in found footage cinema, we propose to consider the editing room as an appropriate space for the practice of a critical spectatorship, in which the capacity of pausing, repeating, replaying, makes it possible to burst representation in hegemonic audiovisual productions, and develop a critical view of the gender representations at play at our audiovisual culture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/87554 10.1590/1806-9584-2023v31n387554 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/87554 |
identifier_str_mv |
10.1590/1806-9584-2023v31n387554 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/87554/54900 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Estudos Feministas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas; Vol. 31 No. 3 (2023) Revista Estudos Feministas; Vol. 31 Núm. 3 (2023) Revista Estudos Feministas; v. 31 n. 3 (2023) 1806-9584 0104-026X reponame:Revista Estudos Feministas instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Revista Estudos Feministas |
collection |
Revista Estudos Feministas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ref@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1799875327366791168 |