Body, Image, Colonial Signs in Astrid Hadad’s Corazón Sangrante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bragança, Maurício de
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Estudos Feministas
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000200006
Resumo: In this article, we present a discussion about the use of the heart as an important allegorical element of recognition of a collective identity in Latin America. The work of Astrid Hadad, a Mexican performer-cabaretera, of Maya-Lebanese origin, points to the criticism of a control policy that organizes gender models in Mexico. The experience of colonization in Latin America was guided by discursive strategies which employed the heart as an important allegory of subordination, especially that of women. In her video clip Corazón Sangrante, using the linguistic strategies of the melodrama, Hadad uses the ambiguity of irony to approach this issue, pointing to colonial marks in the contemporary Mexican culture.
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spelling Body, Image, Colonial Signs in Astrid Hadad’s Corazón SangranteCorpo, imagem e registro colonial no Corazón Sangrante de Astrid HadadIn this article, we present a discussion about the use of the heart as an important allegorical element of recognition of a collective identity in Latin America. The work of Astrid Hadad, a Mexican performer-cabaretera, of Maya-Lebanese origin, points to the criticism of a control policy that organizes gender models in Mexico. The experience of colonization in Latin America was guided by discursive strategies which employed the heart as an important allegory of subordination, especially that of women. In her video clip Corazón Sangrante, using the linguistic strategies of the melodrama, Hadad uses the ambiguity of irony to approach this issue, pointing to colonial marks in the contemporary Mexican culture.Apresentaremos uma discussão acerca da apropriação do coração como um elemento alegórico de reconhecimento de uma identidade coletiva na América Latina. Através do cabaré contemporâneo da performer mexicana Astrid Hadad, de origem maya-libanesa, apontaremos uma crítica a uma política de controle e organização dos parâmetros de gênero. A experiência de colonização na América Latina foi pautada pelas estratégias de um discurso encaminhado pela utilização do coração como uma importante alegoria de apassivamento e subalternização, sobretudo da mulher. Em seu videoclipe Corazón Sangrante, assumindo as estratégias articuladas em torno do melodrama, Hadad se arma da ambiguidade própria da ironia para problematizar a discussão, apontando a permanência de um registro colonial no interior da cultura mexicana contemporânea.Universidade Federal de Santa Catarina2011-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X201100020000610.1590/S0104-026X2011000200006Revista Estudos Feministas; Vol. 19 No. 2 (2011); 403Revista Estudos Feministas; Vol. 19 Núm. 2 (2011); 403Revista Estudos Feministas; v. 19 n. 2 (2011); 4031806-95840104-026Xreponame:Revista Estudos Feministasinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2011000200006/19311Copyright (c) 2018 Revista Estudos Feministasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBragança, Maurício de2018-08-14T16:45:44Zoai:periodicos.ufsc.br:article/21388Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/oai||ref@cfh.ufsc.br1806-95840104-026Xopendoar:2022-11-21T11:38:08.527554Revista Estudos Feministas - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)true
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