A reflection on the cultural hybridity and identity process of nomadic gypsy calins in Rio de Janeiro
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2015v12n1p228 |
Resumo: | This article proposes a reflection from the theoretical contribution of Cultural and Post-colonial Studies about the hybridity as an intrinsic element to the construction of identities of self-proclaimed gypsy-calins women - female of the Calon people - living in camps in the interior of Rio de Janeiro. Although the western hegemonic discourse promotes a kind of totalizing ethnicization of minorities, transforming dynamic social practices into a set of cultural habits supposedly crystallized and immutable, the process of identity construction among gypsy women is observed as a potent example that ethnicity is not fixed and will not be extinguished with the contact between cultures. Rather, it is formed in the midst of a process of hybridization with the surrounding cultures, becomes important precisely in its borders and cultural exchanges, displaying itself as a permanent exercise of negotiating between different spaces of existence. |
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A reflection on the cultural hybridity and identity process of nomadic gypsy calins in Rio de JaneiroUna reflexión sobre el hibridismo cultural y el proceso de identidad de las nómades gitanas calins en Río de JaneiroUma Reflexão sobre o Hibridismo Cultural e o Processo Identitário de Ciganas Calins Nômades no Rio de JaneiroThis article proposes a reflection from the theoretical contribution of Cultural and Post-colonial Studies about the hybridity as an intrinsic element to the construction of identities of self-proclaimed gypsy-calins women - female of the Calon people - living in camps in the interior of Rio de Janeiro. Although the western hegemonic discourse promotes a kind of totalizing ethnicization of minorities, transforming dynamic social practices into a set of cultural habits supposedly crystallized and immutable, the process of identity construction among gypsy women is observed as a potent example that ethnicity is not fixed and will not be extinguished with the contact between cultures. Rather, it is formed in the midst of a process of hybridization with the surrounding cultures, becomes important precisely in its borders and cultural exchanges, displaying itself as a permanent exercise of negotiating between different spaces of existence. Este artículo propone una reflexión teórica a partir de la contribución de los Estudios Culturales y Poscoloniales, acerca de la hibridez como elemento intrínseco a la construcción de las identidades de las autoproclamadas gitanas-calins - femenino del pueblo Calon - que viven en campamentos en el interior de Río de Janeiro. Aunque el discurso hegemónico occidental promueva un tipo de etnización totalizadora de las minorías, transformando las prácticas sociales dinámicas en un conjunto de hábitos culturales supuestamente cristalizados e inmutables, el proceso de construcción de la identidad entre las mujeres gitanas se muestra como un ejemplo potente de que la etnicidad no es fija y no se extinguirá con el contacto entre culturas. Más bien, que se forma en medio de un proceso de hibridación con las culturas circundantes, que se vuelve importante, precisamente, en sus fronteras y los intercambios culturales, que se muestra como un ejercicio permanente de negociación entre los diferentes espacios de existencia. Este artigo propõe uma reflexão teórica sobre o hibridismo como elemento intrínseco ao processo de construção de identidades de mulheres autodenominadas ciganas calins – feminino do povo Calon - que vivem em acampamentos no interior do Rio de Janeiro, a partir da contribuição teórica dos Estudos Culturais e Pós-Coloniais. Embora o discurso hegemônico ocidental promova uma espécie de etnização totalizante de minorias, transformando práticas sociais dinâmicas em um conjunto de hábitos culturais supostamente cristalizados e imutáveis, o processo de construção de identidades entre mulheres ciganas tem se mostrado como um potente exemplo de que a etnicidade não é fixa e nem se extingue com o contato entre culturas. Pelo contrário, é formada em meio a um processo de hibridação com as culturas circundantes, ganha relevo exatamente por suas fronteiras e trocas culturais, exibindo-se como um exercício permanente de negociação de espaços de existência entre diferentes.Universidade Federal de Santa Catarina2015-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo Teóricoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2015v12n1p22810.5007/1807-1384.2015v12n1p228Interdisciplinary International Journal - INTERthesis; Vol. 12 No. 1 (2015); 228-247Revista Internacional Interdisciplinaria INTERthesis; Vol. 12 Núm. 1 (2015); 228-247Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis; v. 12 n. 1 (2015); 228-2471807-1384reponame:INTERthesisinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2015v12n1p228/29663D'Ávila Neto, Maria InáciaSantamarina, Cláudia Valéria Fonseca da Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-15T08:46:38Zoai:periodicos.ufsc.br:article/34565Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/oaiinterthesis@gmail.com||interthesis@cfh.ufsc.br||cimbalista@uol.com.br1807-13841807-1384opendoar:2024-03-15T08:46:38INTERthesis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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