New science metaphors to teach in a post-human era

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerrini, Ivan Amaral
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Spagnuolo, Regina Stella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: INTERthesis
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2008v5n2p73
Resumo: This essay initially relates the great ruptures occurred in science during the 20th century which brought new philosophical and epistemological views quite more broad than those ruling science since the 17th century. Afterwards, it points out the new principles of Quantum Physics, Chaos Theory, System Thinking and those of the transdisciplinary approach stating the non-use of these principles by professionals in science, mainly those who are devoted only to publications of their experimental results in specific journals as well as those interested only in techno science. How to teach, then, the new wiki generation of students in order to bring passion and re-enchantment to them to have a new and transdisciplinary view of nature? What to do to become a good teacher and a wide-open mind educator in our days? The essay brings some metaphors to activate a healthy debate in and out of academy aiming to enlighten the path of the new scientist living in this wiki post-human era.
id UFSC-13_6d82bc9a7ca0dcfbbbcbc605c668025f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/2232
network_acronym_str UFSC-13
network_name_str INTERthesis
repository_id_str
spelling New science metaphors to teach in a post-human eraMetáforas de la nueva ciencia para educar en la era de pós-humanaMetáforas da nova ciência para educar em tempos de pós-humanidadeThis essay initially relates the great ruptures occurred in science during the 20th century which brought new philosophical and epistemological views quite more broad than those ruling science since the 17th century. Afterwards, it points out the new principles of Quantum Physics, Chaos Theory, System Thinking and those of the transdisciplinary approach stating the non-use of these principles by professionals in science, mainly those who are devoted only to publications of their experimental results in specific journals as well as those interested only in techno science. How to teach, then, the new wiki generation of students in order to bring passion and re-enchantment to them to have a new and transdisciplinary view of nature? What to do to become a good teacher and a wide-open mind educator in our days? The essay brings some metaphors to activate a healthy debate in and out of academy aiming to enlighten the path of the new scientist living in this wiki post-human era.Este ensayo relata inicialmente as grades rupturas que acontecieron en la ciencia durante el siglo XX y que provocaron alteraciones profundas em las bases filosóficas y epistemiológicas que reinaban de forma imponente desde el siglo XVII. Posteriormente, enfatiza como los principios de la Física Cuántica, de la Teoría del Caos, del Pensamiento Sistémico y del abordaje transdisciplinar, que emergieron durante el siglo pasado, no fueron asimilados de forma adecuada por los profesionales de la ciencia, principalmente por aquellos que se apoyan em la llamada tecno-ciencia, que busca apenas el lado práctico de los avances científicos, asi como por quienes piensan solamente em la publicacion de sus datos experimentales para sus pares del mundo académico. Siendo así, como se puede caracterizar el desafio actual de enseñar los nuevos principios de la ciencia con conocimiento y pasión, de forma tal que motive y despierte en los estudiantes, de uma generación wiki, para un re-encantamiento que propicie, en este momento, la búsqueda de la compreensión de la naturaleza com enfoque transdisciplinar? Como deberia ser un educador para ser considerado actualizado em nuestro tiempo? El ensayo posee algunas metáforas para ayudar em este analisis y pretende fomentar el debate dentro y fuera del mundo académico, com el objetivo de iluminar los caminos, tanto del profesor como del científico em la era wiki pos-humana.http://dx.doi.org/10.5007/1807-1384.2008v5n2p73Este ensaio fala inicialmente das grandes rupturas que aconteceram na ciência durante o século XX, trazendo profundas alterações nos embasamentos filosóficos e epistemológicos que reinavam imponentes desde o século XVII. Em seguida, salienta que os princípios da Física Quântica, da Teoria do Caos, do Pensamento Sistêmico e da abordagem transdisciplinar, emergentes no século passado, não foram adequadamente assimilados por profissionais da ciência, principalmente por aqueles que se utilizam da chamada tecno-ciência que busca apenas os resultados práticos dos avanços científicos e também por aqueles que somente pensam na publicação de seus dados experimentais para seus pares da academia. Como fica, então, o desafio atual de se ensinar os novos princípios da ciência com conhecimento e paixão que motive e desperte os alunos, de uma geração wiki, para um reencantamento na busca da compreensão da natureza agora de forma transdisciplinar? Como deveria ser o educador atualizado em nossos tempos? O ensaio traz algumas metáforas para essa análise e procura fomentar o debate dentro e fora da academia com o objetivo de iluminar a caminhada do professor e cientista na era wiki do pós-humano.Universidade Federal de Santa Catarina2009-01-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEnsaio Qualitativo com Revisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2008v5n2p7310.5007/1807-1384.2008v5n2p73Interdisciplinary International Journal - INTERthesis; Vol. 5 No. 2 (2008); 73-92Revista Internacional Interdisciplinaria INTERthesis; Vol. 5 Núm. 2 (2008); 73-92Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis; v. 5 n. 2 (2008); 73-921807-1384reponame:INTERthesisinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2008v5n2p73/10880Guerrini, Ivan AmaralSpagnuolo, Regina Stellainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:10:44Zoai:periodicos.ufsc.br:article/2232Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/oaiinterthesis@gmail.com||interthesis@cfh.ufsc.br||cimbalista@uol.com.br1807-13841807-1384opendoar:2022-11-21T14:10:44INTERthesis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv New science metaphors to teach in a post-human era
Metáforas de la nueva ciencia para educar en la era de pós-humana
Metáforas da nova ciência para educar em tempos de pós-humanidade
title New science metaphors to teach in a post-human era
spellingShingle New science metaphors to teach in a post-human era
Guerrini, Ivan Amaral
title_short New science metaphors to teach in a post-human era
title_full New science metaphors to teach in a post-human era
title_fullStr New science metaphors to teach in a post-human era
title_full_unstemmed New science metaphors to teach in a post-human era
title_sort New science metaphors to teach in a post-human era
author Guerrini, Ivan Amaral
author_facet Guerrini, Ivan Amaral
Spagnuolo, Regina Stella
author_role author
author2 Spagnuolo, Regina Stella
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerrini, Ivan Amaral
Spagnuolo, Regina Stella
description This essay initially relates the great ruptures occurred in science during the 20th century which brought new philosophical and epistemological views quite more broad than those ruling science since the 17th century. Afterwards, it points out the new principles of Quantum Physics, Chaos Theory, System Thinking and those of the transdisciplinary approach stating the non-use of these principles by professionals in science, mainly those who are devoted only to publications of their experimental results in specific journals as well as those interested only in techno science. How to teach, then, the new wiki generation of students in order to bring passion and re-enchantment to them to have a new and transdisciplinary view of nature? What to do to become a good teacher and a wide-open mind educator in our days? The essay brings some metaphors to activate a healthy debate in and out of academy aiming to enlighten the path of the new scientist living in this wiki post-human era.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ensaio Qualitativo com Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2008v5n2p73
10.5007/1807-1384.2008v5n2p73
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2008v5n2p73
identifier_str_mv 10.5007/1807-1384.2008v5n2p73
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2008v5n2p73/10880
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Interdisciplinary International Journal - INTERthesis; Vol. 5 No. 2 (2008); 73-92
Revista Internacional Interdisciplinaria INTERthesis; Vol. 5 Núm. 2 (2008); 73-92
Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis; v. 5 n. 2 (2008); 73-92
1807-1384
reponame:INTERthesis
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str INTERthesis
collection INTERthesis
repository.name.fl_str_mv INTERthesis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv interthesis@gmail.com||interthesis@cfh.ufsc.br||cimbalista@uol.com.br
_version_ 1805392707265232896