O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Dulce Márcia
Data de Publicação: 1999
Outros Autores: Barcia, Ricardo Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências da Administração
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8021
Resumo: This article describes the experiente accumulated with the distance courses offered by the Production Engineering Graduate Program at the Federal University of Santa Catarina to Petrobras and Siemmens. Answering to specific needs of the productive sector, the production and administration of those courses incorporate trends of flexible productive process that are typical of Post-Fordism. The analysis of the perception teachersand students had in the two courses shows that the pedagogical strategies used werestrongly determined by technical limitations and by faculty training to use the technology involved. Finally, one can see that the new model points to issues that have not been solved yet in traditional education, specially those related to the new role of the professor as a facilitator, in contrast with the old view of the teacher as the unrivaled source of knowledgeand information. KEYWORDS: Virtual university; Videoconferencing; Interactive distance education; Integration university/productive sector
id UFSC-15_9439cbd85759f7393090111f338bcb06
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/8021
network_acronym_str UFSC-15
network_name_str Revista de Ciências da Administração
repository_id_str
spelling O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalhoThis article describes the experiente accumulated with the distance courses offered by the Production Engineering Graduate Program at the Federal University of Santa Catarina to Petrobras and Siemmens. Answering to specific needs of the productive sector, the production and administration of those courses incorporate trends of flexible productive process that are typical of Post-Fordism. The analysis of the perception teachersand students had in the two courses shows that the pedagogical strategies used werestrongly determined by technical limitations and by faculty training to use the technology involved. Finally, one can see that the new model points to issues that have not been solved yet in traditional education, specially those related to the new role of the professor as a facilitator, in contrast with the old view of the teacher as the unrivaled source of knowledgeand information. KEYWORDS: Virtual university; Videoconferencing; Interactive distance education; Integration university/productive sectorEste artigo decreve a experiência de dois cursos a distância por videoconferência e Internet oferecidos pelo Programa de Pós-graduação em Engenharia de Produção da UFSC para a Petrobras e para a Siemmens. Respondendo à demanda do setor produtivo, a criação e administração destes cursos vem incorporando as tendências de flexibilização dos processos produtivos identificados com a etapa do Pós-Fordismo. A análise da percepção dos alunos e professores dos dois cursos mostra que as estratégias pedagógicas utilizadas são fortemente determinadas pelas limitações técnicas e pelo preparo docente para usar a tecnologia. Além disso, o novo modelo ilumina questionamentos não resolvidos no ensino presencial, principalmente aqueles relacionados ao papel do professor como facilitador e não mais como única fonte de conhecimento e informação.Universidade Federal de Santa Catarina1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/802110.5007/%xRevista de Ciências da Administração; Ano 1 - Número 2 - Agosto de 1999; 25-352175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8021/7406Cruz, Dulce MárciaBarcia, Ricardo Mirandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:12:50Zoai:periodicos.ufsc.br:article/8021Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2022-11-21T14:12:50Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
title O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
spellingShingle O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
Cruz, Dulce Márcia
title_short O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
title_full O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
title_fullStr O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
title_full_unstemmed O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
title_sort O ensino a distância e o setor produtivo: levando a universidade ao local de trabalho
author Cruz, Dulce Márcia
author_facet Cruz, Dulce Márcia
Barcia, Ricardo Miranda
author_role author
author2 Barcia, Ricardo Miranda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Dulce Márcia
Barcia, Ricardo Miranda
description This article describes the experiente accumulated with the distance courses offered by the Production Engineering Graduate Program at the Federal University of Santa Catarina to Petrobras and Siemmens. Answering to specific needs of the productive sector, the production and administration of those courses incorporate trends of flexible productive process that are typical of Post-Fordism. The analysis of the perception teachersand students had in the two courses shows that the pedagogical strategies used werestrongly determined by technical limitations and by faculty training to use the technology involved. Finally, one can see that the new model points to issues that have not been solved yet in traditional education, specially those related to the new role of the professor as a facilitator, in contrast with the old view of the teacher as the unrivaled source of knowledgeand information. KEYWORDS: Virtual university; Videoconferencing; Interactive distance education; Integration university/productive sector
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8021
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8021
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/8021/7406
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração; Ano 1 - Número 2 - Agosto de 1999; 25-35
2175-8077
1516-3865
reponame:Revista de Ciências da Administração
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Revista de Ciências da Administração
collection Revista de Ciências da Administração
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv revista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br
_version_ 1789435140906156032