O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baquero, Marcello
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Bernardi, Ana Julia Bonzanini, Zorzi, Felipe B.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Política & Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415
Resumo: The 21st century brought the institutionalization of democratic societies as a right at the formal level, neglecting the most pressing social aspects for the majority of the population. In this sense, there is an asymmetry between the formal procedures of representative democracy which apparently work and a social situation that remains substantively stagnant. Such is the case in Brazil, where the economic and pedagogical bases for an assertive political culture that would make a socially integrated democracy viable have not yet been built. In a world entering the Fourth Industrial Revolution, a question arises: what kind of emerging political culture and what is the role of education in generating a permanent democratic mentality? Based on comparative survey data with young people from different types of schools in Porto Alegre, we sought to observe the interaction between political culture and the use of spaces of the digital world. We argue that when technological advances are not accompanied by a change in the quality of public education, the result cannot be anything other than democratic turmoil derived from the maintenance of a hybrid political culture. If the State does not act, underprivileged young people remain trapped to the situation of their historical trajectory. In the Brazilian context of the fourth IR, inequality penetrates the digital world.
id UFSC-18_8ce92046e2fc5664b39abb2fcb8b41e1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/84415
network_acronym_str UFSC-18
network_name_str Política & Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do BrasilCultura políticaDemocraciaEducaçãoTecnologiaInternet The 21st century brought the institutionalization of democratic societies as a right at the formal level, neglecting the most pressing social aspects for the majority of the population. In this sense, there is an asymmetry between the formal procedures of representative democracy which apparently work and a social situation that remains substantively stagnant. Such is the case in Brazil, where the economic and pedagogical bases for an assertive political culture that would make a socially integrated democracy viable have not yet been built. In a world entering the Fourth Industrial Revolution, a question arises: what kind of emerging political culture and what is the role of education in generating a permanent democratic mentality? Based on comparative survey data with young people from different types of schools in Porto Alegre, we sought to observe the interaction between political culture and the use of spaces of the digital world. We argue that when technological advances are not accompanied by a change in the quality of public education, the result cannot be anything other than democratic turmoil derived from the maintenance of a hybrid political culture. If the State does not act, underprivileged young people remain trapped to the situation of their historical trajectory. In the Brazilian context of the fourth IR, inequality penetrates the digital world. O século XXI trouxe a institucionalização de sociedades democráticas como um direito no plano formal, negligenciando-se os aspectos sociais mais prementes para a maioria da população. Nesse sentido, pode-se constatar uma assimetria entre procedimentos formais da democracia representativa que aparentemente funcionam e uma situação social que se mantém substancialmente estagnada. Tal é o caso do Brasil onde ainda não se constituíram as bases económicas e pedagógicas de uma cultura política assertiva que viabilizariam uma democracia socialmente integrada. Num mundo que entra na Quarta Revolução Industrial, surge uma questão: qual o tipo de cultura política emergente e qual o papel da educação para gerar uma mentalidade democrática permanente? Embasados em dados comparativos de pesquisa survey com jovens de diferentes tipos de escola de Porto Alegre, buscamos observar a interação entre atitudes de cultura política e o uso dos espaços do mundo digital. Argumentamos que quando os avanços tecnológicos não são acompanhados por uma mudança de qualidade na educação pública o resultado não pode ser outro senão uma turbulência democrática derivada da manutenção de uma cultura política híbrida. Se o Estado não age, os jovens desprivilegiados ficam presos a situação de sua histórica trajetória. No contexto brasileiro da QRI, a desigualdade penetra o mundo digital. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)2022-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/8441510.5007/2175-7984.2021.84415Política & Sociedade; Vol. 20 No. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38Política & Sociedade; v. 20 n. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-382175-79841677-4140reponame:Política & Sociedade (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415/51114http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaquero, MarcelloBernardi, Ana Julia Bonzanini Zorzi, Felipe B.2022-07-04T18:02:04Zoai:periodicos.ufsc.br:article/84415Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/politicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/oai||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br2175-79841677-4140opendoar:2022-07-04T18:02:04Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
title O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
spellingShingle O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
Baquero, Marcello
Cultura política
Democracia
Educação
Tecnologia
Internet
title_short O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
title_full O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
title_fullStr O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
title_full_unstemmed O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
title_sort O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
author Baquero, Marcello
author_facet Baquero, Marcello
Bernardi, Ana Julia Bonzanini
Zorzi, Felipe B.
author_role author
author2 Bernardi, Ana Julia Bonzanini
Zorzi, Felipe B.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baquero, Marcello
Bernardi, Ana Julia Bonzanini
Zorzi, Felipe B.
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura política
Democracia
Educação
Tecnologia
Internet
topic Cultura política
Democracia
Educação
Tecnologia
Internet
description The 21st century brought the institutionalization of democratic societies as a right at the formal level, neglecting the most pressing social aspects for the majority of the population. In this sense, there is an asymmetry between the formal procedures of representative democracy which apparently work and a social situation that remains substantively stagnant. Such is the case in Brazil, where the economic and pedagogical bases for an assertive political culture that would make a socially integrated democracy viable have not yet been built. In a world entering the Fourth Industrial Revolution, a question arises: what kind of emerging political culture and what is the role of education in generating a permanent democratic mentality? Based on comparative survey data with young people from different types of schools in Porto Alegre, we sought to observe the interaction between political culture and the use of spaces of the digital world. We argue that when technological advances are not accompanied by a change in the quality of public education, the result cannot be anything other than democratic turmoil derived from the maintenance of a hybrid political culture. If the State does not act, underprivileged young people remain trapped to the situation of their historical trajectory. In the Brazilian context of the fourth IR, inequality penetrates the digital world.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415
10.5007/2175-7984.2021.84415
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415
identifier_str_mv 10.5007/2175-7984.2021.84415
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415/51114
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
dc.source.none.fl_str_mv Política & Sociedade; Vol. 20 No. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38
Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38
Política & Sociedade; v. 20 n. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38
2175-7984
1677-4140
reponame:Política & Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Política & Sociedade (Online)
collection Política & Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435206443204608