O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Política & Sociedade (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415 |
Resumo: | The 21st century brought the institutionalization of democratic societies as a right at the formal level, neglecting the most pressing social aspects for the majority of the population. In this sense, there is an asymmetry between the formal procedures of representative democracy which apparently work and a social situation that remains substantively stagnant. Such is the case in Brazil, where the economic and pedagogical bases for an assertive political culture that would make a socially integrated democracy viable have not yet been built. In a world entering the Fourth Industrial Revolution, a question arises: what kind of emerging political culture and what is the role of education in generating a permanent democratic mentality? Based on comparative survey data with young people from different types of schools in Porto Alegre, we sought to observe the interaction between political culture and the use of spaces of the digital world. We argue that when technological advances are not accompanied by a change in the quality of public education, the result cannot be anything other than democratic turmoil derived from the maintenance of a hybrid political culture. If the State does not act, underprivileged young people remain trapped to the situation of their historical trajectory. In the Brazilian context of the fourth IR, inequality penetrates the digital world. |
id |
UFSC-18_8ce92046e2fc5664b39abb2fcb8b41e1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/84415 |
network_acronym_str |
UFSC-18 |
network_name_str |
Política & Sociedade (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do BrasilCultura políticaDemocraciaEducaçãoTecnologiaInternet The 21st century brought the institutionalization of democratic societies as a right at the formal level, neglecting the most pressing social aspects for the majority of the population. In this sense, there is an asymmetry between the formal procedures of representative democracy which apparently work and a social situation that remains substantively stagnant. Such is the case in Brazil, where the economic and pedagogical bases for an assertive political culture that would make a socially integrated democracy viable have not yet been built. In a world entering the Fourth Industrial Revolution, a question arises: what kind of emerging political culture and what is the role of education in generating a permanent democratic mentality? Based on comparative survey data with young people from different types of schools in Porto Alegre, we sought to observe the interaction between political culture and the use of spaces of the digital world. We argue that when technological advances are not accompanied by a change in the quality of public education, the result cannot be anything other than democratic turmoil derived from the maintenance of a hybrid political culture. If the State does not act, underprivileged young people remain trapped to the situation of their historical trajectory. In the Brazilian context of the fourth IR, inequality penetrates the digital world. O século XXI trouxe a institucionalização de sociedades democráticas como um direito no plano formal, negligenciando-se os aspectos sociais mais prementes para a maioria da população. Nesse sentido, pode-se constatar uma assimetria entre procedimentos formais da democracia representativa que aparentemente funcionam e uma situação social que se mantém substancialmente estagnada. Tal é o caso do Brasil onde ainda não se constituíram as bases económicas e pedagógicas de uma cultura política assertiva que viabilizariam uma democracia socialmente integrada. Num mundo que entra na Quarta Revolução Industrial, surge uma questão: qual o tipo de cultura política emergente e qual o papel da educação para gerar uma mentalidade democrática permanente? Embasados em dados comparativos de pesquisa survey com jovens de diferentes tipos de escola de Porto Alegre, buscamos observar a interação entre atitudes de cultura política e o uso dos espaços do mundo digital. Argumentamos que quando os avanços tecnológicos não são acompanhados por uma mudança de qualidade na educação pública o resultado não pode ser outro senão uma turbulência democrática derivada da manutenção de uma cultura política híbrida. Se o Estado não age, os jovens desprivilegiados ficam presos a situação de sua histórica trajetória. No contexto brasileiro da QRI, a desigualdade penetra o mundo digital. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)2022-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/8441510.5007/2175-7984.2021.84415Política & Sociedade; Vol. 20 No. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38Política & Sociedade; v. 20 n. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-382175-79841677-4140reponame:Política & Sociedade (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415/51114http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBaquero, MarcelloBernardi, Ana Julia Bonzanini Zorzi, Felipe B.2022-07-04T18:02:04Zoai:periodicos.ufsc.br:article/84415Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/politicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/oai||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br2175-79841677-4140opendoar:2022-07-04T18:02:04Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
title |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
spellingShingle |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil Baquero, Marcello Cultura política Democracia Educação Tecnologia Internet |
title_short |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
title_full |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
title_fullStr |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
title_full_unstemmed |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
title_sort |
O impacto da Quarta Revolução Industrial na estruturação da cultura política entre os jovens do Brasil |
author |
Baquero, Marcello |
author_facet |
Baquero, Marcello Bernardi, Ana Julia Bonzanini Zorzi, Felipe B. |
author_role |
author |
author2 |
Bernardi, Ana Julia Bonzanini Zorzi, Felipe B. |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baquero, Marcello Bernardi, Ana Julia Bonzanini Zorzi, Felipe B. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura política Democracia Educação Tecnologia Internet |
topic |
Cultura política Democracia Educação Tecnologia Internet |
description |
The 21st century brought the institutionalization of democratic societies as a right at the formal level, neglecting the most pressing social aspects for the majority of the population. In this sense, there is an asymmetry between the formal procedures of representative democracy which apparently work and a social situation that remains substantively stagnant. Such is the case in Brazil, where the economic and pedagogical bases for an assertive political culture that would make a socially integrated democracy viable have not yet been built. In a world entering the Fourth Industrial Revolution, a question arises: what kind of emerging political culture and what is the role of education in generating a permanent democratic mentality? Based on comparative survey data with young people from different types of schools in Porto Alegre, we sought to observe the interaction between political culture and the use of spaces of the digital world. We argue that when technological advances are not accompanied by a change in the quality of public education, the result cannot be anything other than democratic turmoil derived from the maintenance of a hybrid political culture. If the State does not act, underprivileged young people remain trapped to the situation of their historical trajectory. In the Brazilian context of the fourth IR, inequality penetrates the digital world. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415 10.5007/2175-7984.2021.84415 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7984.2021.84415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/84415/51114 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Política & Sociedade; Vol. 20 No. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38 Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38 Política & Sociedade; v. 20 n. 49 (2021): Novas tecnologias: novos valores e comportamentos políticos?; 11-38 2175-7984 1677-4140 reponame:Política & Sociedade (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Política & Sociedade (Online) |
collection |
Política & Sociedade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1789435206443204608 |