An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mathias, Luis Carlos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Silva, Paulo Rogério Catarini, Silva, Osmar Henrique Moura da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310
Resumo: Recent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities.
id UFSC-19_16805bfaaaa5e49483c21e667eaca7c5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/45579
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling An alternative tool for the study of rechargeable batteries via ArduinoUm instrumento alternativo ao estudo de pilhas recarregáveis via ArduinoRecent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities.Recentes tecnologias tendem a invadir as escolas desencadeando modos diferenciados de se instruir conceitos científicos. Neste sentido, o presente trabalho emprega o dispositivo Arduino em uma inovadora montagem de um analisador de pilhas recarregáveis, que possibilita também uma proveitosa instrução dos conceitos físico-químicos envolvidos. Este analisador realiza a carga e descarga de pilhas, viabilizando o cálculo da sua capacidade de carga e do seu estado de saúde, cujas reflexões então fornecidas subsidiam o educador interessado. Os resultados obtidos em uma avaliação exemplar de três pilhas com diferentes capacidades de carga foram corroborados por um equipamento de laboratório de pesquisa em pilhas e baterias.Imprensa Universitária - UFSC2017-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p31010.5007/2175-7941.2017v34n1p310Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 1 (2017); 310-3232175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310/33957Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMathias, Luis CarlosSilva, Paulo Rogério CatariniSilva, Osmar Henrique Moura da2017-12-20T09:41:49Zoai:periodicos.ufsc.br:article/45579Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2017-12-20T09:41:49Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
Um instrumento alternativo ao estudo de pilhas recarregáveis via Arduino
title An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
spellingShingle An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
Mathias, Luis Carlos
title_short An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
title_full An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
title_fullStr An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
title_full_unstemmed An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
title_sort An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
author Mathias, Luis Carlos
author_facet Mathias, Luis Carlos
Silva, Paulo Rogério Catarini
Silva, Osmar Henrique Moura da
author_role author
author2 Silva, Paulo Rogério Catarini
Silva, Osmar Henrique Moura da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mathias, Luis Carlos
Silva, Paulo Rogério Catarini
Silva, Osmar Henrique Moura da
description Recent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310
10.5007/2175-7941.2017v34n1p310
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2017v34n1p310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310/33957
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 1 (2017); 310-323
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940573802528768