An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310 |
Resumo: | Recent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities. |
id |
UFSC-19_16805bfaaaa5e49483c21e667eaca7c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/45579 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via ArduinoUm instrumento alternativo ao estudo de pilhas recarregáveis via ArduinoRecent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities.Recentes tecnologias tendem a invadir as escolas desencadeando modos diferenciados de se instruir conceitos científicos. Neste sentido, o presente trabalho emprega o dispositivo Arduino em uma inovadora montagem de um analisador de pilhas recarregáveis, que possibilita também uma proveitosa instrução dos conceitos físico-químicos envolvidos. Este analisador realiza a carga e descarga de pilhas, viabilizando o cálculo da sua capacidade de carga e do seu estado de saúde, cujas reflexões então fornecidas subsidiam o educador interessado. Os resultados obtidos em uma avaliação exemplar de três pilhas com diferentes capacidades de carga foram corroborados por um equipamento de laboratório de pesquisa em pilhas e baterias.Imprensa Universitária - UFSC2017-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p31010.5007/2175-7941.2017v34n1p310Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 1 (2017); 310-3232175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310/33957Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMathias, Luis CarlosSilva, Paulo Rogério CatariniSilva, Osmar Henrique Moura da2017-12-20T09:41:49Zoai:periodicos.ufsc.br:article/45579Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2017-12-20T09:41:49Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino Um instrumento alternativo ao estudo de pilhas recarregáveis via Arduino |
title |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino |
spellingShingle |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino Mathias, Luis Carlos |
title_short |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino |
title_full |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino |
title_fullStr |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino |
title_full_unstemmed |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino |
title_sort |
An alternative tool for the study of rechargeable batteries via Arduino |
author |
Mathias, Luis Carlos |
author_facet |
Mathias, Luis Carlos Silva, Paulo Rogério Catarini Silva, Osmar Henrique Moura da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Paulo Rogério Catarini Silva, Osmar Henrique Moura da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mathias, Luis Carlos Silva, Paulo Rogério Catarini Silva, Osmar Henrique Moura da |
description |
Recent technologies tend to invade schools triggering different ways of instructing scientific concepts. Therefore, this work used the Arduino device in an innovative rechargeable batteries analyzer assem15- bly, which also provides a fruitful instruction of the physical-chemical concepts involved. This analyzer realizes batteries charges and discharges, calculating their charge capacity and health state, and the reflections subsidize the interested educator. A cells and batteries research laboratory corroborated the results obtained from an exemplary evaluation of three batteries with different charge capacities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310 10.5007/2175-7941.2017v34n1p310 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7941.2017v34n1p310 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2017v34n1p310/33957 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Caderno Brasileiro de Ensino de Física |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 34 n. 1 (2017); 310-323 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940573802528768 |