Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6609 |
Resumo: | Attention is given to the Rayleigh s light scattering modeling. This natural optical phenomenon has been produced in laboratory or classroom by a simple simulation experiment. We propose its modeling, exploring the model-based teaching and learning conception, to improve or facilitate the learner s model-building of the phenomenon and related optical properties involved. |
id |
UFSC-19_1fac1cb19da0a001efe4a7f2435ad5cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/6609 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposesModelagem do espalhamento rayleigh da luz com propósitos de ensino e de aprendizagemAttention is given to the Rayleigh s light scattering modeling. This natural optical phenomenon has been produced in laboratory or classroom by a simple simulation experiment. We propose its modeling, exploring the model-based teaching and learning conception, to improve or facilitate the learner s model-building of the phenomenon and related optical properties involved.Enfocamos a modelagem do espalhamento Rayleigh da luz, fenômeno natural que pode ser reproduzido em exibições, laboratórios, e até mesmo em salas de aula, por meio de uma simples simulação experimental. Exploramos o referencial do ensino-aprendizagem baseado em modelos com o propósito de tornar mais fácil para o aprendiz compreender a modelagem do fenômeno e as propriedades ópticas envolvidas. Discutimos a exploração da modelagem em espaços formais e não formais de educação.Imprensa Universitária - UFSC2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6609Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 19 n. 3 (2002); 341-3502175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6609/6101Teixeira, Sonia KrapasSantos, Paulo Acioly Marques dosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T17:39:42Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6609Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T17:39:42Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes Modelagem do espalhamento rayleigh da luz com propósitos de ensino e de aprendizagem |
title |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes |
spellingShingle |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes Teixeira, Sonia Krapas |
title_short |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes |
title_full |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes |
title_fullStr |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes |
title_full_unstemmed |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes |
title_sort |
Rayleigh light scattering modeling for teaching and learning purposes |
author |
Teixeira, Sonia Krapas |
author_facet |
Teixeira, Sonia Krapas Santos, Paulo Acioly Marques dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Paulo Acioly Marques dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Sonia Krapas Santos, Paulo Acioly Marques dos |
description |
Attention is given to the Rayleigh s light scattering modeling. This natural optical phenomenon has been produced in laboratory or classroom by a simple simulation experiment. We propose its modeling, exploring the model-based teaching and learning conception, to improve or facilitate the learner s model-building of the phenomenon and related optical properties involved. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6609 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6609 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6609/6101 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 19 n. 3 (2002); 341-350 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940569986760704 |