Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sias, Denise Borges
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Teixeira, Rejane Maria Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6267
Resumo: Automatic data acquisition hasn t been a common practice in Brazilian high schools Physics laboratory classes yet. The use of such devices seems to be useful to promote a meaningful learning as well as to motivate discussions about Physics Phenomena. In this article, we report a didactical experiment we have done using data acquisition on Thermal Physics with CBL (Calculator Based Laboratory) devices on regular classes in a Brazilian High School. By implementing this experience in those conditions, we hope to check its would-be use in this level of teaching. First of all, it is looked into the factors that act upon a body s cooling. After that, experiments are carried out using the water s cooling curve for the determination of the aluminum s specific heat and the fusion latent heat of the water.
id UFSC-19_3eff0bafb835c200dd93b41f52e7152a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/6267
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in theResfriamento de um corpo: a aquisição automática de dados propiciando discussões conceituais no laboratório didático de Física no ensino médioAutomatic data acquisition hasn t been a common practice in Brazilian high schools Physics laboratory classes yet. The use of such devices seems to be useful to promote a meaningful learning as well as to motivate discussions about Physics Phenomena. In this article, we report a didactical experiment we have done using data acquisition on Thermal Physics with CBL (Calculator Based Laboratory) devices on regular classes in a Brazilian High School. By implementing this experience in those conditions, we hope to check its would-be use in this level of teaching. First of all, it is looked into the factors that act upon a body s cooling. After that, experiments are carried out using the water s cooling curve for the determination of the aluminum s specific heat and the fusion latent heat of the water.A utilização da aquisição automática de dados nas aulas experimentais de Física em nível médio ainda não é uma realidade nas nossas escolas, porém trata-se de um recurso com grandes potencialidades, não só na busca por uma aprendizagem mais significativa pelo aluno, mas também, como recurso motivador na discussão dos fenômenos físicos. Isto pode ser verificado, neste trabalho, através do relato de algumas atividades experimentais envolvendo a Física Térmica, com a utilização de um sistema de aquisição automática de dados denominado CBL1. As atividades aqui descritas foram realizadas por duas turmas regulares do ensino médio, mostrando sua possibilidade de uso. Primeiramente, é feita uma investigação sobre os principais fatores que influenciam no resfriamento de um corpo. A partir da compreensão pelos alunos das curvas de resfriamento, é realizado um experimento para determinação do calor específico do alumínio e outro para determinação do calor latente de fusão da água.Imprensa Universitária - UFSC2008-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6267Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 23 n. 3 (2006); 361-3822175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6267/5803Sias, Denise BorgesTeixeira, Rejane Maria Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T18:41:59Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6267Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T18:41:59Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
Resfriamento de um corpo: a aquisição automática de dados propiciando discussões conceituais no laboratório didático de Física no ensino médio
title Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
spellingShingle Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
Sias, Denise Borges
title_short Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
title_full Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
title_fullStr Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
title_full_unstemmed Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
title_sort Body s cooling: the automatic data acquisition promoting conceptual discussions in the
author Sias, Denise Borges
author_facet Sias, Denise Borges
Teixeira, Rejane Maria Ribeiro
author_role author
author2 Teixeira, Rejane Maria Ribeiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sias, Denise Borges
Teixeira, Rejane Maria Ribeiro
description Automatic data acquisition hasn t been a common practice in Brazilian high schools Physics laboratory classes yet. The use of such devices seems to be useful to promote a meaningful learning as well as to motivate discussions about Physics Phenomena. In this article, we report a didactical experiment we have done using data acquisition on Thermal Physics with CBL (Calculator Based Laboratory) devices on regular classes in a Brazilian High School. By implementing this experience in those conditions, we hope to check its would-be use in this level of teaching. First of all, it is looked into the factors that act upon a body s cooling. After that, experiments are carried out using the water s cooling curve for the determination of the aluminum s specific heat and the fusion latent heat of the water.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6267
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6267
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6267/5803
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 23 n. 3 (2006); 361-382
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940569585156096