Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Suzana Maria
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Machado, Gisele Ramires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p207
Resumo: The present article describes a workshop with Physics students, in which the assembly of a mobile was proposed, by using sound pipes to pursue sound  characterization  and  an  approach  to  the  Physic s principles involved in acoustic phenomena. The comparison between the sounds emitted  by  the  mobile  and  musical  instruments  was  possible through aural  perception  exercises.  Besides,  measurements  were  carried  out using virtual and digital tuners; such results have been compared with the  results  from  Mathematical  Modelling.  The  methodology  used suggests   several   ways  to   teach   the   same   phenomenon,  whose  interdisciplinary characteristic allows one to relate different kinds of knowledge and their application.
id UFSC-19_6010f06e793cce7d9606ef19c7a70c62
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/35771
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipesAcústica e música: uma abordagem metodológica para explorar sons emitidos por tubos sonorosThe present article describes a workshop with Physics students, in which the assembly of a mobile was proposed, by using sound pipes to pursue sound  characterization  and  an  approach  to  the  Physic s principles involved in acoustic phenomena. The comparison between the sounds emitted  by  the  mobile  and  musical  instruments  was  possible through aural  perception  exercises.  Besides,  measurements  were  carried  out using virtual and digital tuners; such results have been compared with the  results  from  Mathematical  Modelling.  The  methodology  used suggests   several   ways  to   teach   the   same   phenomenon,  whose  interdisciplinary characteristic allows one to relate different kinds of knowledge and their application.Este artigo relata uma oficina realizada com alunos do Curso de Física na qual se propôs a montagem de um móbile com tubos sonoros na busca da caracterização de sons e abordagem dos princípios físicos envolvidos nos fenômenos acústicos. Partindo do exercício da percepção auditiva, possibilitou-se uma comparação entre os sons emitidos pelo móbile e os de instrumentos musicais. Além disso, realizaram-se medições com afinadores digitais e virtuais, esses resultados tendo sido confrontados aos provenientes da modelização matemática. A metodologia utilizada sugere várias óticas para o ensino de um mesmo fenômeno, cujo caráter interdisciplinar permite relacionar diferentes saberes e suas aplicações.Imprensa Universitária - UFSC2015-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p20710.5007/2175-7941.2015v32n1p207Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 32 n. 1 (2015); 207-2222175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p207/29043Copyright (c) 2015 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Suzana MariaMachado, Gisele Ramires2018-03-16T11:53:46Zoai:periodicos.ufsc.br:article/35771Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2018-03-16T11:53:46Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
Acústica e música: uma abordagem metodológica para explorar sons emitidos por tubos sonoros
title Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
spellingShingle Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
Coelho, Suzana Maria
title_short Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
title_full Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
title_fullStr Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
title_full_unstemmed Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
title_sort Accustics and music: a methodological approach to explore sounds emitted by sound pipes
author Coelho, Suzana Maria
author_facet Coelho, Suzana Maria
Machado, Gisele Ramires
author_role author
author2 Machado, Gisele Ramires
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Suzana Maria
Machado, Gisele Ramires
description The present article describes a workshop with Physics students, in which the assembly of a mobile was proposed, by using sound pipes to pursue sound  characterization  and  an  approach  to  the  Physic s principles involved in acoustic phenomena. The comparison between the sounds emitted  by  the  mobile  and  musical  instruments  was  possible through aural  perception  exercises.  Besides,  measurements  were  carried  out using virtual and digital tuners; such results have been compared with the  results  from  Mathematical  Modelling.  The  methodology  used suggests   several   ways  to   teach   the   same   phenomenon,  whose  interdisciplinary characteristic allows one to relate different kinds of knowledge and their application.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p207
10.5007/2175-7941.2015v32n1p207
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p207
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2015v32n1p207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2015v32n1p207/29043
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 32 n. 1 (2015); 207-222
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940573391486976