PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Monteiro, Isabel Cristina de Castro, Gaspar, Alberto, Germano, Jóse Silvério Edmundo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p367
Resumo: To teach concepts of Thermodynamics for students of high school, primarily those relating to the Second Law, is not trivial task, in view of the rare activities proposed to approach these concepts in the classroom. The aim of this article is to offer a proposal for construction activity from simple, inexpensive and easy to use in the classroom so that it can be used by teachers of Physical of the high school aiming teach concepts relating to the Second Law of Thermodynamics.
id UFSC-19_6be9adc5724f24b7a75f57a7eba06f7a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/9816
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPYPROPUESTA DE ENFOQUE DE LA ACTIVIDAD EL CONCEPTO EN EntropíaProposta de atividade para abordagem do conceito de entropia no ensino médioTo teach concepts of Thermodynamics for students of high school, primarily those relating to the Second Law, is not trivial task, in view of the rare activities proposed to approach these concepts in the classroom. The aim of this article is to offer a proposal for construction activity from simple, inexpensive and easy to use in the classroom so that it can be used by teachers of Physical of the high school aiming teach concepts relating to the Second Law of Thermodynamics.La enseñanza de conceptos de la termodinámica para los estudiantes de escuela secundaria, en especial las relativas a la Segunda Ley no es tarea trivial, en vista de las escasas actividades propuestas para hacer frente a estos conceptos en el aula. El objetivo de este artículo es ofrecer una propuesta de una simple actividad de la construcción, bajo costo y fácil de usar en el aula para ser utilizado por los profesores de Física de la Escuela Secundaria para enseñar conceptos relacionados con la Segunda Ley de la Termodinámica.Ensinar conceitos de Termodinâmica para alunos do Ensino Médio, principalmente, aqueles relativos à Segunda Lei, não é tarefa trivial, tendo em vista as raras atividades propostas para a abordagem desses conceitos em sala de aula. O objetivo desse artigo é oferecer uma proposta de atividade de simples construção, de baixo custo e de fácil utilização em sala de aula para que possa ser utilizada por professores de Física do Ensino Médio visando ensinar conceitos relativos à Segunda Lei da Termodinâmica.Imprensa Universitária - UFSC2009-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionProposta experimentalapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p36710.5007/2175-7941.2009v26n2p367Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 26 n. 2 (2009); 367-3782175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p367/12753Monteiro, Marco Aurélio AlvarengaMonteiro, Isabel Cristina de CastroGaspar, AlbertoGermano, Jóse Silvério Edmundoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-14T13:39:01Zoai:periodicos.ufsc.br:article/9816Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2018-03-14T13:39:01Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
PROPUESTA DE ENFOQUE DE LA ACTIVIDAD EL CONCEPTO EN Entropía
Proposta de atividade para abordagem do conceito de entropia no ensino médio
title PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
spellingShingle PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga
title_short PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
title_full PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
title_fullStr PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
title_full_unstemmed PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
title_sort PROPOSAL OF ACTIVITY FOR APPROACH TO CONCEPT TEACHING IN THE MIDDLE OF ENTROPY
author Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga
author_facet Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga
Monteiro, Isabel Cristina de Castro
Gaspar, Alberto
Germano, Jóse Silvério Edmundo
author_role author
author2 Monteiro, Isabel Cristina de Castro
Gaspar, Alberto
Germano, Jóse Silvério Edmundo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga
Monteiro, Isabel Cristina de Castro
Gaspar, Alberto
Germano, Jóse Silvério Edmundo
description To teach concepts of Thermodynamics for students of high school, primarily those relating to the Second Law, is not trivial task, in view of the rare activities proposed to approach these concepts in the classroom. The aim of this article is to offer a proposal for construction activity from simple, inexpensive and easy to use in the classroom so that it can be used by teachers of Physical of the high school aiming teach concepts relating to the Second Law of Thermodynamics.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Proposta experimental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p367
10.5007/2175-7941.2009v26n2p367
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p367
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2009v26n2p367
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n2p367/12753
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 26 n. 2 (2009); 367-378
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940571633025024