A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Rodrigo Drumond
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Nascimento, Silvania Sousa do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81
Resumo: In this work we approach firstly to the research aboutargumentation in the context of Science classrooms and then weseek to problematize the criteria matter for identification ofargumentative situations in those contexts. Hereinafter and from areview of theoretical studies of the field, we propose twomain criteria markers to identify argumentative situations:contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, wediscuss how those criteria markers contain certain particularcharacteristics of the argumentative situations and then we try toillustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, howthose markers show up themselves as operational to identify thepresence of argumentation.
id UFSC-19_b4b5e68b21238eddc44f10e7b2bd7fab
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/10497
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classroomsUma proposta de critérios marcadores para identificação de situações argumentativas em salas de aulas de ciênciasIn this work we approach firstly to the research aboutargumentation in the context of Science classrooms and then weseek to problematize the criteria matter for identification ofargumentative situations in those contexts. Hereinafter and from areview of theoretical studies of the field, we propose twomain criteria markers to identify argumentative situations:contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, wediscuss how those criteria markers contain certain particularcharacteristics of the argumentative situations and then we try toillustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, howthose markers show up themselves as operational to identify thepresence of argumentation.Neste artigo abordamos, primeiramente, a pesquisa sobre argumentação nos contextos de salas de aulas de ciências e problematizamos a questão dos critérios para a identificação de situações argumentativas nesses contextos. Em seguida e a partir de uma revisão dos estudos teóricos do campo, propomos dois critérios marcadores principais para identificar situações argumentativas: contraposição de ideias e justificações recíprocas. Na sequência, discutimos como esses marcadores contemplam determinadas características particulares das situações argumentativas e procuramos ilustrar, em trechos de dois episódios discursivos de sala de aula, como tais marcadores se mostram operacionais para identificar a presença de argumentação.Imprensa Universitária - UFSC2009-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p8110.5007/2175-7941.2009v26n1p81Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 26 n. 1 (2009); 81-1022175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81/10021Vieira, Rodrigo DrumondNascimento, Silvania Sousa doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-11T13:51:35Zoai:periodicos.ufsc.br:article/10497Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2019-12-11T13:51:35Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
Uma proposta de critérios marcadores para identificação de situações argumentativas em salas de aulas de ciências
title A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
spellingShingle A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
Vieira, Rodrigo Drumond
title_short A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
title_full A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
title_fullStr A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
title_full_unstemmed A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
title_sort A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
author Vieira, Rodrigo Drumond
author_facet Vieira, Rodrigo Drumond
Nascimento, Silvania Sousa do
author_role author
author2 Nascimento, Silvania Sousa do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Rodrigo Drumond
Nascimento, Silvania Sousa do
description In this work we approach firstly to the research aboutargumentation in the context of Science classrooms and then weseek to problematize the criteria matter for identification ofargumentative situations in those contexts. Hereinafter and from areview of theoretical studies of the field, we propose twomain criteria markers to identify argumentative situations:contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, wediscuss how those criteria markers contain certain particularcharacteristics of the argumentative situations and then we try toillustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, howthose markers show up themselves as operational to identify thepresence of argumentation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81
10.5007/2175-7941.2009v26n1p81
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2009v26n1p81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81/10021
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 26 n. 1 (2009); 81-102
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940571955986432