A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81 |
Resumo: | In this work we approach firstly to the research aboutargumentation in the context of Science classrooms and then weseek to problematize the criteria matter for identification ofargumentative situations in those contexts. Hereinafter and from areview of theoretical studies of the field, we propose twomain criteria markers to identify argumentative situations:contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, wediscuss how those criteria markers contain certain particularcharacteristics of the argumentative situations and then we try toillustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, howthose markers show up themselves as operational to identify thepresence of argumentation. |
id |
UFSC-19_b4b5e68b21238eddc44f10e7b2bd7fab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/10497 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classroomsUma proposta de critérios marcadores para identificação de situações argumentativas em salas de aulas de ciênciasIn this work we approach firstly to the research aboutargumentation in the context of Science classrooms and then weseek to problematize the criteria matter for identification ofargumentative situations in those contexts. Hereinafter and from areview of theoretical studies of the field, we propose twomain criteria markers to identify argumentative situations:contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, wediscuss how those criteria markers contain certain particularcharacteristics of the argumentative situations and then we try toillustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, howthose markers show up themselves as operational to identify thepresence of argumentation.Neste artigo abordamos, primeiramente, a pesquisa sobre argumentação nos contextos de salas de aulas de ciências e problematizamos a questão dos critérios para a identificação de situações argumentativas nesses contextos. Em seguida e a partir de uma revisão dos estudos teóricos do campo, propomos dois critérios marcadores principais para identificar situações argumentativas: contraposição de ideias e justificações recíprocas. Na sequência, discutimos como esses marcadores contemplam determinadas características particulares das situações argumentativas e procuramos ilustrar, em trechos de dois episódios discursivos de sala de aula, como tais marcadores se mostram operacionais para identificar a presença de argumentação.Imprensa Universitária - UFSC2009-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p8110.5007/2175-7941.2009v26n1p81Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 26 n. 1 (2009); 81-1022175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81/10021Vieira, Rodrigo DrumondNascimento, Silvania Sousa doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-11T13:51:35Zoai:periodicos.ufsc.br:article/10497Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2019-12-11T13:51:35Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms Uma proposta de critérios marcadores para identificação de situações argumentativas em salas de aulas de ciências |
title |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms |
spellingShingle |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms Vieira, Rodrigo Drumond |
title_short |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms |
title_full |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms |
title_fullStr |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms |
title_full_unstemmed |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms |
title_sort |
A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms |
author |
Vieira, Rodrigo Drumond |
author_facet |
Vieira, Rodrigo Drumond Nascimento, Silvania Sousa do |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Silvania Sousa do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Rodrigo Drumond Nascimento, Silvania Sousa do |
description |
In this work we approach firstly to the research aboutargumentation in the context of Science classrooms and then weseek to problematize the criteria matter for identification ofargumentative situations in those contexts. Hereinafter and from areview of theoretical studies of the field, we propose twomain criteria markers to identify argumentative situations:contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, wediscuss how those criteria markers contain certain particularcharacteristics of the argumentative situations and then we try toillustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, howthose markers show up themselves as operational to identify thepresence of argumentation. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81 10.5007/2175-7941.2009v26n1p81 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7941.2009v26n1p81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2009v26n1p81/10021 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 26 n. 1 (2009); 81-102 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940571955986432 |