Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, Samir Lacerda
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Guaitolini Junior, Judismar Tadeu, Ramos, Gabryel Silva, Gama, Aline Costalonga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p619
Resumo: In this work, we will use the free hardware platform Arduino to automate the experimental process of the free-fall motion of a body, with good accuracy. From sensors positioned at known heights, we analyzed the time interval for a ball to go through diferente vertical distances. The ball acceleration was determined by the linear analysis on height variation over time interval versus time interval, in which the double slope corresponds to the local module g. By virtue of launch conditions, the effects of air resistance were negligible to calculate g. Thus, we consider it as a free-fall motion. The instrument developed allowed us to obtain the average value of g differing in only 1% of the value found in the literature, this shows that the Arduino is an interesting tool for data acquisitionand automation of physics experiments. We emphasize in this paper the importance of using new Technologies in the teaching of Sciences, especially Physics.
id UFSC-19_bf810bfe879bfc19499adc433d3c6fa2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/42171
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Module evaluation of the acceleration due to gravity with ArduinoAvaliação do módulo da aceleração da gravidade com ArduinoIn this work, we will use the free hardware platform Arduino to automate the experimental process of the free-fall motion of a body, with good accuracy. From sensors positioned at known heights, we analyzed the time interval for a ball to go through diferente vertical distances. The ball acceleration was determined by the linear analysis on height variation over time interval versus time interval, in which the double slope corresponds to the local module g. By virtue of launch conditions, the effects of air resistance were negligible to calculate g. Thus, we consider it as a free-fall motion. The instrument developed allowed us to obtain the average value of g differing in only 1% of the value found in the literature, this shows that the Arduino is an interesting tool for data acquisitionand automation of physics experiments. We emphasize in this paper the importance of using new Technologies in the teaching of Sciences, especially Physics.Nesse trabalho, utilizamos a plataforma de hardware livre Arduino para automatizar o processo de coleta de dados no movimento de queda de um objeto, em experimento capaz de fornecer o módulo da aceleração da gravidade local com boa precisão. A partir de sensores posicionados em alturas conhecidas, coletamos os intervalos de tempo gastos por uma esfera para percorrer diferentes distâncias verticais, sendo sua aceleração determinada através da análise de ajuste linear da curva de variação de altura por intervalo de tempo versus intervalo de tempo, onde o dobro da inclinação da reta média corresponde ao módulo local g da aceleração da gravidade. Em virtude das condições de lançamento, os efeitos da resistência do ar não foram considerados na obtenção de g, de modo que consideramos ser esse um movimento de queda livre como boa aproximação. O instrumento desenvolvido nos permitiu obter o valor médio de g diferindo em apenas 1% do valor encontrado na literatura, mostrando que o Arduino é uma ferramenta interessante para aquisição de dados e automatização de experimentos de Física. Reforçamos nesse trabalho a importância da utilização das novas tecnologias no ensino de Ciências, em especial de Física.Imprensa Universitária - UFSC2016-09-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p61910.5007/2175-7941.2016v33n2p619Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 33 n. 2 (2016); 619-6402175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p619/32333Copyright (c) 2016 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Samir LacerdaGuaitolini Junior, Judismar TadeuRamos, Gabryel SilvaGama, Aline Costalonga2020-01-06T10:27:05Zoai:periodicos.ufsc.br:article/42171Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2020-01-06T10:27:05Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
Avaliação do módulo da aceleração da gravidade com Arduino
title Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
spellingShingle Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
da Silva, Samir Lacerda
title_short Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
title_full Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
title_fullStr Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
title_full_unstemmed Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
title_sort Module evaluation of the acceleration due to gravity with Arduino
author da Silva, Samir Lacerda
author_facet da Silva, Samir Lacerda
Guaitolini Junior, Judismar Tadeu
Ramos, Gabryel Silva
Gama, Aline Costalonga
author_role author
author2 Guaitolini Junior, Judismar Tadeu
Ramos, Gabryel Silva
Gama, Aline Costalonga
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva, Samir Lacerda
Guaitolini Junior, Judismar Tadeu
Ramos, Gabryel Silva
Gama, Aline Costalonga
description In this work, we will use the free hardware platform Arduino to automate the experimental process of the free-fall motion of a body, with good accuracy. From sensors positioned at known heights, we analyzed the time interval for a ball to go through diferente vertical distances. The ball acceleration was determined by the linear analysis on height variation over time interval versus time interval, in which the double slope corresponds to the local module g. By virtue of launch conditions, the effects of air resistance were negligible to calculate g. Thus, we consider it as a free-fall motion. The instrument developed allowed us to obtain the average value of g differing in only 1% of the value found in the literature, this shows that the Arduino is an interesting tool for data acquisitionand automation of physics experiments. We emphasize in this paper the importance of using new Technologies in the teaching of Sciences, especially Physics.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p619
10.5007/2175-7941.2016v33n2p619
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p619
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2016v33n2p619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n2p619/32333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 33 n. 2 (2016); 619-640
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940573737517056