Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Henrique Bezerra
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Freire, Paulo de Tarso Cavalcante, Mendes Filho, Josué
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276
Resumo: In last times, the analysis of didactic texts books has gained importance in issues dedicated to science teaching. Conceptual mistakes, ambiguous figures and inadequate experimental proposes, which do not work or that are dangerous to the student, among others, are still quite common. From the fundamental work of Archimedes On the equilibrium of planes or the center of gravity of planes - book one we have developed an analysis of how this subject is treated in many Brazilian school texts books of both Physics and Science. Our investigations have shown several conceptual erroneous figures and other aspects in evaluated books.
id UFSC-19_bfaf925e880a3bd086a5815e1d859c93
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/6276
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school textsArquimedes e a Lei da Alavanca: erros conceituais em livros didáticosIn last times, the analysis of didactic texts books has gained importance in issues dedicated to science teaching. Conceptual mistakes, ambiguous figures and inadequate experimental proposes, which do not work or that are dangerous to the student, among others, are still quite common. From the fundamental work of Archimedes On the equilibrium of planes or the center of gravity of planes - book one we have developed an analysis of how this subject is treated in many Brazilian school texts books of both Physics and Science. Our investigations have shown several conceptual erroneous figures and other aspects in evaluated books.A análise do livro didático há algum tempo vem tendo destaque nas publicações em revistas dedicadas ao ensino de Ciências. Erros conceituais, figuras ambíguas, experimentos inadequadamente sugeridos (por não funcionar ou trazer perigos ao estudante), entre outros, ainda são bastante comuns. Partindo do estudo do trabalho de Arquimedes Sobre o equilíbrio dos planos ou os centros de gravidade dos planos livro I , apresentamos uma tradução comentada e, tendo-a como ponto de partida, realizamos uma análise sobre a forma de como é abordado esse assunto nos livros didáticos de Física e de Ciências. Nossa investigação mostrou a existência de diversas inconsistências conceituais nos livros avaliados.Imprensa Universitária - UFSC2008-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 23 n. 2 (2006); 218-2372175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276/12766Cardoso, Henrique BezerraFreire, Paulo de Tarso CavalcanteMendes Filho, Josuéinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T18:36:08Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6276Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T18:36:08Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
Arquimedes e a Lei da Alavanca: erros conceituais em livros didáticos
title Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
spellingShingle Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
Cardoso, Henrique Bezerra
title_short Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
title_full Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
title_fullStr Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
title_full_unstemmed Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
title_sort Archimedes and the law of the lever: conceptual errors in school texts
author Cardoso, Henrique Bezerra
author_facet Cardoso, Henrique Bezerra
Freire, Paulo de Tarso Cavalcante
Mendes Filho, Josué
author_role author
author2 Freire, Paulo de Tarso Cavalcante
Mendes Filho, Josué
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Henrique Bezerra
Freire, Paulo de Tarso Cavalcante
Mendes Filho, Josué
description In last times, the analysis of didactic texts books has gained importance in issues dedicated to science teaching. Conceptual mistakes, ambiguous figures and inadequate experimental proposes, which do not work or that are dangerous to the student, among others, are still quite common. From the fundamental work of Archimedes On the equilibrium of planes or the center of gravity of planes - book one we have developed an analysis of how this subject is treated in many Brazilian school texts books of both Physics and Science. Our investigations have shown several conceptual erroneous figures and other aspects in evaluated books.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6276/12766
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 23 n. 2 (2006); 218-237
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940569601933312