The normal distribution and the Quincunx
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n2p340 |
Resumo: | This paper presents the results obtained inside the classroom, in different learning levels, with the use of "quincunx", a device created for the study of heredity in an experimental activity involving quantitative and qualitative data of Binomial and Normal Probabilities Distribution. The analysis stems from a comparison between the History of Statistics and Psychogenesis, showing the relations that can be established between historical and cognitive development phases. |
id |
UFSC-19_efaff0ec8eaa1c28332a2a6bf8624b9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/6157 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The normal distribution and the QuincunxA distribuição normal e o QuincunxThis paper presents the results obtained inside the classroom, in different learning levels, with the use of "quincunx", a device created for the study of heredity in an experimental activity involving quantitative and qualitative data of Binomial and Normal Probabilities Distribution. The analysis stems from a comparison between the History of Statistics and Psychogenesis, showing the relations that can be established between historical and cognitive development phases.Neste trabalho são apresentados os resultados obtidos em sala de aula, em diferentes níveis de ensino, a partir da utilização do quincunx , dispositivo criado para estudos sobre hereditariedade, numa atividade experimental envolvendo dados quantitativos e qualitativos da Distribuição de Probabilidades Binomial e Normal. A análise parte de uma comparação entre a História da Estatística e a Psicogênese, mostrando as relações que se pode estabelecer entre as etapas de desenvolvimento histórico e cognitivo.Imprensa Universitária - UFSC2008-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n2p34010.5007/2175-7941.2008v25n2p340Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 25 n. 2 (2008); 340-3532175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n2p340/5715Teixeira, Ricardo Roberto PlazaPereira, Riama GouveiaTakeuchi, Margareth Yuriinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-14T13:18:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6157Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2018-03-14T13:18:51Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The normal distribution and the Quincunx A distribuição normal e o Quincunx |
title |
The normal distribution and the Quincunx |
spellingShingle |
The normal distribution and the Quincunx Teixeira, Ricardo Roberto Plaza |
title_short |
The normal distribution and the Quincunx |
title_full |
The normal distribution and the Quincunx |
title_fullStr |
The normal distribution and the Quincunx |
title_full_unstemmed |
The normal distribution and the Quincunx |
title_sort |
The normal distribution and the Quincunx |
author |
Teixeira, Ricardo Roberto Plaza |
author_facet |
Teixeira, Ricardo Roberto Plaza Pereira, Riama Gouveia Takeuchi, Margareth Yuri |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Riama Gouveia Takeuchi, Margareth Yuri |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Ricardo Roberto Plaza Pereira, Riama Gouveia Takeuchi, Margareth Yuri |
description |
This paper presents the results obtained inside the classroom, in different learning levels, with the use of "quincunx", a device created for the study of heredity in an experimental activity involving quantitative and qualitative data of Binomial and Normal Probabilities Distribution. The analysis stems from a comparison between the History of Statistics and Psychogenesis, showing the relations that can be established between historical and cognitive development phases. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n2p340 10.5007/2175-7941.2008v25n2p340 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n2p340 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7941.2008v25n2p340 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2008v25n2p340/5715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 25 n. 2 (2008); 340-353 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940569528532992 |