Paul Ricoeur: elementos estéticos na imaginação poética e figurativa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Journal of Lean Systems |
Texto Completo: | https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/962 |
Resumo: | The theme of poetic imagination has been discussed in recent years by French and American authors who admit the centrality of imagination in the philosophy of Paul Ricoeur, authors like Castro (2002), Taylor (2006), Cottin (2011) and Amalric (2012). As has been shown by Ricoeur’s commentators, the imagination acts within his philosophical project mainly like Kantian synthesis. Get clarity about its functioning within a aesthetic context is, for us, a foundational gain to every theory wishing to be based on the poetic imagination. We will concentrate on the Amalric’s debate on the renewal of the vocabulary developed for him. |
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Paul Ricoeur: elementos estéticos na imaginação poética e figurativaImaginationPhenomenologySchematismRicoeurAmalric.ImaginaçãoFenomenologiaEsquematismoRicoeurAmalric.The theme of poetic imagination has been discussed in recent years by French and American authors who admit the centrality of imagination in the philosophy of Paul Ricoeur, authors like Castro (2002), Taylor (2006), Cottin (2011) and Amalric (2012). As has been shown by Ricoeur’s commentators, the imagination acts within his philosophical project mainly like Kantian synthesis. Get clarity about its functioning within a aesthetic context is, for us, a foundational gain to every theory wishing to be based on the poetic imagination. We will concentrate on the Amalric’s debate on the renewal of the vocabulary developed for him.O tema da imaginação poética tem sido discutido nos últimos anos por autores franceses e americanos que admitem a centralidade da imaginação na filosofia de Paul Ricoeur, autores como Castro (2002), Taylor (2006), Cottin (2011) e Amalric (2012). Como demonstram os comentadores de Ricoeur, a imaginação atua dentro de seu projeto filosófico principalmente como uma síntese aos moldes kantianos. Obter clareza sobre seu funcionamento dentro de um contexto estético representa, para nós, um ganho fundacional para toda teoria que pretenda ser baseada na imaginação poética. Privilegiaremos o debate com Amalric pela renovação do vocabulário realizada por ele.Universidade Federal de Santa Catarina2015-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/962PERI; v. 7 n. 1: Temática Sujeito e Hermenêutica - Ricoeur; p. 216-2292175-1811reponame:Journal of Lean Systemsinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/962/447Copyright (c) 2015 Vinícius Oliveira Sanfeliceinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanfelice, Vinícius Oliveira2015-04-19T18:03:18Zoai:ojs.sites.ufsc.br:article/962Revistahttps://nexos.ufsc.br/index.php/leanPUBhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/oai||g.tortorella@ufsc.br2448-02662448-0266opendoar:2015-04-19T18:03:18Journal of Lean Systems - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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