Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: López-Gopar, Mario
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p291
Resumo: The aim of this article is to present and discuss the critical teaching praxis of the students-teachers of the ethnographic research and action research project developed with children of primary school in an indigenous community in Oaxaca, México. After presenting a brief summary of the current situation of the Mexican indigenous peoples and their tongues, it is presented the general Project to which the students-teachers’ praxis belonged, its theoretical principles and research methodology. Later on, it is developed an ethnographic portrait of Nundichi, the mixtecan community where the students-teachers developed their teaching praxis, and finally, the three topics that emerged from the analysis of that praxis: (1) respect for the community indigenous practices; (2) teaching praxis based on the children’s life and context; and (3) creation of identity text authors within the teaching praxis.
id UFSC-24_032ba9f40eeb89bfd7bdd2305bf40cc0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/31723
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in MexicoPráxica docente crítica de la enseñanza del inglés a infantes indígenas de MéxicoPráxica docente crítica no ensino de Inglês a criancas indígenas no MéxicoThe aim of this article is to present and discuss the critical teaching praxis of the students-teachers of the ethnographic research and action research project developed with children of primary school in an indigenous community in Oaxaca, México. After presenting a brief summary of the current situation of the Mexican indigenous peoples and their tongues, it is presented the general Project to which the students-teachers’ praxis belonged, its theoretical principles and research methodology. Later on, it is developed an ethnographic portrait of Nundichi, the mixtecan community where the students-teachers developed their teaching praxis, and finally, the three topics that emerged from the analysis of that praxis: (1) respect for the community indigenous practices; (2) teaching praxis based on the children’s life and context; and (3) creation of identity text authors within the teaching praxis.El propósito de este artículo es presentar y discutir la práxica docente crítica de los estudiantes-docentes del proyecto de investigación etnográfica e investigación-acción realizado con niños de nivel primario en una comunidad indígena de Oaxaca, México. Tras presentar un breve resumen de la situación actual de los indígenas de México y sus idiomas, presento el proyecto general del que formó parte la práxica docente de los estudiantes-docentes, sus principios teóricos y metodología de investigación. Posteriormente, desarrollo un retrato etnográfico de Nundichi, la comunidad mixteca donde los estudiantes-docentes desarrollaron su práxica docente. Finalmente, presento los tres temas que emergieron del análisis de esa práxica: (1) respeto por las prácticas comunitarias indígenas; (2) práxica docente basada en la vida y el contexto de los niños; e (3) creación de autores de textos de identidad en la práxica docente.O propósito deste artigo é apresentar e discutir a práxica docente crítica dos/as estudantes-docentes do projeto de pesquisa etnográfica e pesquisa-ação realizado com crianças de nível primário numa comunidade indígena de Oaxaca, México. Após apresentar um breve resumo da situação atual dos indígenas e os seus idiomas no México, é apresentado o projeto geral do qual fez parte a práxica docente dos estudantes-docentes, seus princípios teóricos e metodologia de pesquisa. Mais tarde, é desenvolvido um retrato etnográfico de Nundichi, a comunidade mixteca onde os estudantes-docentes desenvolveram a sua práxica docente. Finalmente, apresento os três temas que emergiram da análise dessa práxica: (1) respeito pelas práticas comunitárias indígenas; (2) práxica docente baseada na vida e o contexto das crianças; e (3) criação de autores de textos de identidade na práxica docente.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2013-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p29110.5007/1984-8412.2013v10n4p291Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 4 (2013): Language as local practice: language teaching/learning and diversity; 291-306Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 4 (2013): Lenguaje como práctica social: enseñanza/aprendizaje de lenguas en la diversidad; 291-306Fórum Linguístico; v. 10 n. 4 (2013): Linguagem como prática local: ensino-aprendizagem de línguas na diversidade; 291-3061984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCspahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p291/26098López-Gopar, Marioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T19:27:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/31723Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.857126Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
Práxica docente crítica de la enseñanza del inglés a infantes indígenas de México
Práxica docente crítica no ensino de Inglês a criancas indígenas no México
title Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
spellingShingle Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
López-Gopar, Mario
title_short Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
title_full Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
title_fullStr Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
title_full_unstemmed Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
title_sort Critical teaching praxis in English teaching for indigenous children in Mexico
author López-Gopar, Mario
author_facet López-Gopar, Mario
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv López-Gopar, Mario
description The aim of this article is to present and discuss the critical teaching praxis of the students-teachers of the ethnographic research and action research project developed with children of primary school in an indigenous community in Oaxaca, México. After presenting a brief summary of the current situation of the Mexican indigenous peoples and their tongues, it is presented the general Project to which the students-teachers’ praxis belonged, its theoretical principles and research methodology. Later on, it is developed an ethnographic portrait of Nundichi, the mixtecan community where the students-teachers developed their teaching praxis, and finally, the three topics that emerged from the analysis of that praxis: (1) respect for the community indigenous practices; (2) teaching praxis based on the children’s life and context; and (3) creation of identity text authors within the teaching praxis.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p291
10.5007/1984-8412.2013v10n4p291
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p291
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2013v10n4p291
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p291/26098
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 4 (2013): Language as local practice: language teaching/learning and diversity; 291-306
Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 4 (2013): Lenguaje como práctica social: enseñanza/aprendizaje de lenguas en la diversidad; 291-306
Fórum Linguístico; v. 10 n. 4 (2013): Linguagem como prática local: ensino-aprendizagem de línguas na diversidade; 291-306
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418577731584