Internationalization actions for teaching and research in the language area
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
DOI: | 10.5007/1984-8412.2021.e72639 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72639 |
Resumo: | Many strategic plans aim at the growth in internationalization (DE WIT et al., 2015) and mobility based on the understanding that such actions require language proficiency for communication, research exchange, basic partnerships, and digital developments. While many universities maintain international agreements, they must understand how foreign languages are vital to organically engaging students and academics. In this work, we present actions aimed at internationalization that have been implemented as a way to map and improve linguistic proficiency at Universidade Estadual Paulista (UNESP), a multicampi institution. Among such actions, we will focus on mapping the level of language proficiency of students and the internal community, offering courses and tests and international mobility actions in the institution itself, such as virtual exchange sessions in a foreign language or lingua franca. The results point to growing awareness about the importance of language proficiency and actions that prioritize the globalization of Higher Education. |
id |
UFSC-24_1691d829eb380f724a43f97587698333 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/72639 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
spelling |
Internationalization actions for teaching and research in the language areaAcciones de internacionalización para la enseñanza y la investigación en el área de idiomasAções de internacionalização para o ensino e a pesquisa na área de línguasMany strategic plans aim at the growth in internationalization (DE WIT et al., 2015) and mobility based on the understanding that such actions require language proficiency for communication, research exchange, basic partnerships, and digital developments. While many universities maintain international agreements, they must understand how foreign languages are vital to organically engaging students and academics. In this work, we present actions aimed at internationalization that have been implemented as a way to map and improve linguistic proficiency at Universidade Estadual Paulista (UNESP), a multicampi institution. Among such actions, we will focus on mapping the level of language proficiency of students and the internal community, offering courses and tests and international mobility actions in the institution itself, such as virtual exchange sessions in a foreign language or lingua franca. The results point to growing awareness about the importance of language proficiency and actions that prioritize the globalization of Higher Education.Muchos planes estratégicos tienen como objetivo el crecimiento en la internacionalización (DE WIT et al., 2015) y la movilidad partiendo de la comprensión de que tales acciones requieren el dominio de un idioma para la comunicación, el intercambio de investigaciones, alianzas básicas y desarrollos digitales. Aunque las universidades mantengan acuerdos internacionales, es esencial que comprendan cómo las lenguas extranjeras son vitales para la participación orgánica entre estudiantes y académicos. Nuestro objetivo es presentar las acciones dirigidas a la internacionalización que se han implementado como una forma de mapear y mejorar la competencia lingüística en la Universidad Estadual Paulista-UNESP, una institución multicampus. Nos enfocaremos en mapear el nivel de dominio del idioma de los estudiantes y la comunidad interna, ofreciendo cursos, pruebas y acciones de movilidad internacional en la propia institución, como sesiones de intercambio virtual en lengua extranjera o lengua franca. Los resultados apuntan a una conciencia creciente sobre la importancia del dominio del idioma y las acciones que priorizan la globalización de la educación superior.Muitos planos estratégicos visam o crescimento na internacionalização (DE WIT et al., 2015) e mobilidade a partir da compreensão de que tais ações demandam proficiência no idioma para comunicação, intercâmbio de pesquisas, parcerias básicas e desenvolvimentos digitais. Embora universidades mantenham acordos internacionais, é fundamental que compreendam como as línguas estrangeiras são vitais para envolver estudantes e acadêmicos de forma orgânica. Objetivamos apresentar as ações com vistas à internacionalização que têm sido implementadas como forma de mapear e melhorar a proficiência linguística na Universidade Estadual Paulista, instituição multicampi. Dentre tais ações, enfocaremos o mapeamento do nível de proficiência linguística dos alunos e comunidade interna, oferta de cursos e testes e ações de mobilidade internacional na própria instituição como as sessões de intercâmbio virtual em língua estrangeira ou língua franca. Os resultados apontam para uma crescente conscientização acerca da importância da proficiência linguística e ações que priorizam a globalização do Ensino Superior.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7263910.5007/1984-8412.2021.e72639Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5618-5630Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5618-5630Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5618-56301984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72639/45886Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinto, Paula TavaresGarcia, Daniela Nogueira de MoraesSantos, Douglas Cunha dos2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/72639Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.995731Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization actions for teaching and research in the language area Acciones de internacionalización para la enseñanza y la investigación en el área de idiomas Ações de internacionalização para o ensino e a pesquisa na área de línguas |
title |
Internationalization actions for teaching and research in the language area |
spellingShingle |
Internationalization actions for teaching and research in the language area Internationalization actions for teaching and research in the language area Pinto, Paula Tavares Pinto, Paula Tavares |
title_short |
Internationalization actions for teaching and research in the language area |
title_full |
Internationalization actions for teaching and research in the language area |
title_fullStr |
Internationalization actions for teaching and research in the language area Internationalization actions for teaching and research in the language area |
title_full_unstemmed |
Internationalization actions for teaching and research in the language area Internationalization actions for teaching and research in the language area |
title_sort |
Internationalization actions for teaching and research in the language area |
author |
Pinto, Paula Tavares |
author_facet |
Pinto, Paula Tavares Pinto, Paula Tavares Garcia, Daniela Nogueira de Moraes Santos, Douglas Cunha dos Garcia, Daniela Nogueira de Moraes Santos, Douglas Cunha dos |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Daniela Nogueira de Moraes Santos, Douglas Cunha dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Paula Tavares Garcia, Daniela Nogueira de Moraes Santos, Douglas Cunha dos |
description |
Many strategic plans aim at the growth in internationalization (DE WIT et al., 2015) and mobility based on the understanding that such actions require language proficiency for communication, research exchange, basic partnerships, and digital developments. While many universities maintain international agreements, they must understand how foreign languages are vital to organically engaging students and academics. In this work, we present actions aimed at internationalization that have been implemented as a way to map and improve linguistic proficiency at Universidade Estadual Paulista (UNESP), a multicampi institution. Among such actions, we will focus on mapping the level of language proficiency of students and the internal community, offering courses and tests and international mobility actions in the institution itself, such as virtual exchange sessions in a foreign language or lingua franca. The results point to growing awareness about the importance of language proficiency and actions that prioritize the globalization of Higher Education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72639 10.5007/1984-8412.2021.e72639 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72639 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2021.e72639 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72639/45886 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5618-5630 Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5618-5630 Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5618-5630 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1822178709071724544 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5007/1984-8412.2021.e72639 |