Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72629 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze the public calls of the Lectureship Program of the Brazilian government sponsored by CAPES. In order to do that, the documents covering the period from 2008 to 2018 are analyzed with respect to the countries and foreign higher education institutions, academic training and experience with the Celpe-Bras language Proficiency Exam required from candidates for the position of Lecturer. By undertaking such an analysis, we intend to contribute to studies about internationalization programs of the Portuguese Language and to discuss the way in which language education policies are implemented (SHOHAMY, 2006; BOWE; BALL; GOLD, 1992; BALL, 1994a), especially with regards to the professional's performance at the forefront of political actions related to the teaching of Portuguese as an additional language abroad. |
id |
UFSC-24_1998b0b32243d488205fb3da3d79f057 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/72629 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteriaPrograma Brasileño de Lectores: una mira hacia los critérios de los edictos de la CAPESPrograma Leitorado Brasileiro: um olhar sobre os critérios dos editais da CAPESThe aim of this study is to analyze the public calls of the Lectureship Program of the Brazilian government sponsored by CAPES. In order to do that, the documents covering the period from 2008 to 2018 are analyzed with respect to the countries and foreign higher education institutions, academic training and experience with the Celpe-Bras language Proficiency Exam required from candidates for the position of Lecturer. By undertaking such an analysis, we intend to contribute to studies about internationalization programs of the Portuguese Language and to discuss the way in which language education policies are implemented (SHOHAMY, 2006; BOWE; BALL; GOLD, 1992; BALL, 1994a), especially with regards to the professional's performance at the forefront of political actions related to the teaching of Portuguese as an additional language abroad.El presente estudio tiene como objetivo analizar los edictos de selección de docentes del Programa Leitorado vinculados a la CAPES. Con este fin, se analizan los documentos que cubren el período de 2008 a 2018, con respecto a países e Instituciones de Educación Superior (IES) extranjeras, formación académica y experiencia con el examen de competencia Celpe-Bras requerido a los candidatos para el puesto de lector. Al realizar dicho análisis, se pretende contribuir a los estudios sobre los programas de internacionalización de la lengua portuguesa y discutir las formas en que se implementan las políticas lingüísticas educativas (SHOHAMY, 2006; BOWE; BALL; GOLD, 1992; BALL, 1994A), especialmente, lo que refiere al desempeño del profesional que está a cargo de las acciones políticas relacionadas con la enseñanza del portugués como idioma adicional en el extranjero.O presente trabalho tem como objetivo analisar os editais de seleção de professores ao Programa Leitorado vinculado à CAPES. Para tanto, são estudados os documentos que compreendem o período de 2008 a 2018, com relação aos países e Instituições de ensino superior (IES) estrangeiras, formação acadêmica e experiência com o Exame de proficiência Celpe-Bras exigidas dos candidatos à vaga de leitor. Ao empreender tal análise, pretende-se contribuir com estudos acerca de programas de internacionalização da Língua Portuguesa e discutir o modo como são implementadas as políticas educacionais linguísticas (SHOHAMY, 2006; BOWE; BALL; GOLD, 1992; BALL, 1994a), sobretudo no que concerne à atuação do profissional que está à frente das ações políticas relacionadas ao ensino de português como língua adicional no exterior. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7262910.5007/1984-8412.2021.e72629Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5653-5674Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5653-5674Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5653-56741984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72629/45889Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Leticia Grubert dosSarmento, Simone2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/72629Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.910320Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria Programa Brasileño de Lectores: una mira hacia los critérios de los edictos de la CAPES Programa Leitorado Brasileiro: um olhar sobre os critérios dos editais da CAPES |
title |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria |
spellingShingle |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria Santos, Leticia Grubert dos |
title_short |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria |
title_full |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria |
title_fullStr |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria |
title_full_unstemmed |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria |
title_sort |
Brazilian Lectureship Program: look at the CAPES public calls criteria |
author |
Santos, Leticia Grubert dos |
author_facet |
Santos, Leticia Grubert dos Sarmento, Simone |
author_role |
author |
author2 |
Sarmento, Simone |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Leticia Grubert dos Sarmento, Simone |
description |
The aim of this study is to analyze the public calls of the Lectureship Program of the Brazilian government sponsored by CAPES. In order to do that, the documents covering the period from 2008 to 2018 are analyzed with respect to the countries and foreign higher education institutions, academic training and experience with the Celpe-Bras language Proficiency Exam required from candidates for the position of Lecturer. By undertaking such an analysis, we intend to contribute to studies about internationalization programs of the Portuguese Language and to discuss the way in which language education policies are implemented (SHOHAMY, 2006; BOWE; BALL; GOLD, 1992; BALL, 1994a), especially with regards to the professional's performance at the forefront of political actions related to the teaching of Portuguese as an additional language abroad. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72629 10.5007/1984-8412.2021.e72629 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72629 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2021.e72629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/72629/45889 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5653-5674 Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5653-5674 Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5653-5674 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420562685952 |