Multilingualism and bilingual education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebolledo Recéndiz, Nicanor
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Fernández, María del Pilar Miguez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342
Resumo: This work organized the research of bilingual education in indigenous languages-Spanish produced during the decade 2002-2011 in Mexico, in three areas: indigenous languages and education, bilingual teaching and bilingual education, and language policy. In the period expanded research, emerged reviews to the old traditions of descriptive linguistics. Also reveal new topics and diversification in research methodologies. The relationship between indigenous languages and education includes studies on worldview and language; the section on bilingual teaching and bilingual education, introduces pedagogical approaches and experiences in bilingual indigenous schools; the third section on language policies includes discussions on ideologies of language that influence education, and discussions about the spelling rules of indigenous languages and their relation to education.
id UFSC-24_1fac6e76555a049753f30b624f68f145
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/31727
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Multilingualism and bilingual educationMultilingüismo y educación bilingüeMultilinguismo e educação bilíngueThis work organized the research of bilingual education in indigenous languages-Spanish produced during the decade 2002-2011 in Mexico, in three areas: indigenous languages and education, bilingual teaching and bilingual education, and language policy. In the period expanded research, emerged reviews to the old traditions of descriptive linguistics. Also reveal new topics and diversification in research methodologies. The relationship between indigenous languages and education includes studies on worldview and language; the section on bilingual teaching and bilingual education, introduces pedagogical approaches and experiences in bilingual indigenous schools; the third section on language policies includes discussions on ideologies of language that influence education, and discussions about the spelling rules of indigenous languages and their relation to education.El trabajo organiza la investigación sobre educación bilingüe de lenguas indígenas-español producida durante la década 2002-2011 en México, en tres ejes: lenguas indígenas y educación, enseñanza bilingüe y educación bilingüe, y políticas lingüísticas. En el periodo se expande la investigación, aparecen nuevas posturas teóricas y surgen cuestionamientos a las viejas tradiciones de la lingüística descriptiva. También se revelan nuevos temas y una diversificación en las metodologías de investigación. La relación entre lenguas indígenas y educación comprende estudios sobre cosmovisión y lenguas; el apartado sobre enseñanza bilingüe y educación bilingüe, introduce enfoques pedagógicos y experiencias en escuelas indígenas bilingües; el tercer apartado sobre políticas lingüísticas comprende discusiones sobre ideologías del lenguaje que influyen en la educación, y discusiones sobre las normas ortográficas de las lenguas indígenas y sus relaciones con la educación.http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n4p342Este trabalho organiza a pesquisa sobre educação bilíngue de línguas indígenas-espanhol produzida durante a década de 2002-2011 no México, em três eixos: línguas indígenas e educação, ensino bilíngue e educação bilíngue, e políticas linguísticas. Nesse período, a pesquisa se expande, novas abordagens teóricas aparecem e surgem questionamentos às velhas tradições da linguística descritiva. Também se revelam novos temas e uma diversificação nas metodologias de pesquisa. A relação entre línguas indígenas e educação compreende estudos sobre cosmovisão e línguas; a seção sobre ensino bilíngue e educação bilíngue introduz enfoques pedagógicos e experiências em escolas indígenas bilíngues; a terceira seção, sobre políticas linguísticas, compreende discussões sobre ideologias da linguagem que influenciam a educação e as discussões sobre as normas ortográficas das línguas indígenas e suas relações com a educação. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2013-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p34210.5007/1984-8412.2013v10n4p342Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 4 (2013): Language as local practice: language teaching/learning and diversity; 342-358Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 4 (2013): Lenguaje como práctica social: enseñanza/aprendizaje de lenguas en la diversidad; 342-358Fórum Linguístico; v. 10 n. 4 (2013): Linguagem como prática local: ensino-aprendizagem de línguas na diversidade; 342-3581984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCspahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342/26097Rebolledo Recéndiz, NicanorFernández, María del Pilar Miguezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T19:27:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/31727Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.982451Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Multilingualism and bilingual education
Multilingüismo y educación bilingüe
Multilinguismo e educação bilíngue
title Multilingualism and bilingual education
spellingShingle Multilingualism and bilingual education
Rebolledo Recéndiz, Nicanor
title_short Multilingualism and bilingual education
title_full Multilingualism and bilingual education
title_fullStr Multilingualism and bilingual education
title_full_unstemmed Multilingualism and bilingual education
title_sort Multilingualism and bilingual education
author Rebolledo Recéndiz, Nicanor
author_facet Rebolledo Recéndiz, Nicanor
Fernández, María del Pilar Miguez
author_role author
author2 Fernández, María del Pilar Miguez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebolledo Recéndiz, Nicanor
Fernández, María del Pilar Miguez
description This work organized the research of bilingual education in indigenous languages-Spanish produced during the decade 2002-2011 in Mexico, in three areas: indigenous languages and education, bilingual teaching and bilingual education, and language policy. In the period expanded research, emerged reviews to the old traditions of descriptive linguistics. Also reveal new topics and diversification in research methodologies. The relationship between indigenous languages and education includes studies on worldview and language; the section on bilingual teaching and bilingual education, introduces pedagogical approaches and experiences in bilingual indigenous schools; the third section on language policies includes discussions on ideologies of language that influence education, and discussions about the spelling rules of indigenous languages and their relation to education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342
10.5007/1984-8412.2013v10n4p342
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2013v10n4p342
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342/26097
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 4 (2013): Language as local practice: language teaching/learning and diversity; 342-358
Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 4 (2013): Lenguaje como práctica social: enseñanza/aprendizaje de lenguas en la diversidad; 342-358
Fórum Linguístico; v. 10 n. 4 (2013): Linguagem como prática local: ensino-aprendizagem de línguas na diversidade; 342-358
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418586120192