Multilingualism and bilingual education
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342 |
Resumo: | This work organized the research of bilingual education in indigenous languages-Spanish produced during the decade 2002-2011 in Mexico, in three areas: indigenous languages and education, bilingual teaching and bilingual education, and language policy. In the period expanded research, emerged reviews to the old traditions of descriptive linguistics. Also reveal new topics and diversification in research methodologies. The relationship between indigenous languages and education includes studies on worldview and language; the section on bilingual teaching and bilingual education, introduces pedagogical approaches and experiences in bilingual indigenous schools; the third section on language policies includes discussions on ideologies of language that influence education, and discussions about the spelling rules of indigenous languages and their relation to education. |
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Multilingualism and bilingual educationMultilingüismo y educación bilingüeMultilinguismo e educação bilíngueThis work organized the research of bilingual education in indigenous languages-Spanish produced during the decade 2002-2011 in Mexico, in three areas: indigenous languages and education, bilingual teaching and bilingual education, and language policy. In the period expanded research, emerged reviews to the old traditions of descriptive linguistics. Also reveal new topics and diversification in research methodologies. The relationship between indigenous languages and education includes studies on worldview and language; the section on bilingual teaching and bilingual education, introduces pedagogical approaches and experiences in bilingual indigenous schools; the third section on language policies includes discussions on ideologies of language that influence education, and discussions about the spelling rules of indigenous languages and their relation to education.El trabajo organiza la investigación sobre educación bilingüe de lenguas indígenas-español producida durante la década 2002-2011 en México, en tres ejes: lenguas indígenas y educación, enseñanza bilingüe y educación bilingüe, y políticas lingüísticas. En el periodo se expande la investigación, aparecen nuevas posturas teóricas y surgen cuestionamientos a las viejas tradiciones de la lingüística descriptiva. También se revelan nuevos temas y una diversificación en las metodologías de investigación. La relación entre lenguas indígenas y educación comprende estudios sobre cosmovisión y lenguas; el apartado sobre enseñanza bilingüe y educación bilingüe, introduce enfoques pedagógicos y experiencias en escuelas indígenas bilingües; el tercer apartado sobre políticas lingüísticas comprende discusiones sobre ideologías del lenguaje que influyen en la educación, y discusiones sobre las normas ortográficas de las lenguas indígenas y sus relaciones con la educación.http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n4p342Este trabalho organiza a pesquisa sobre educação bilíngue de línguas indígenas-espanhol produzida durante a década de 2002-2011 no México, em três eixos: línguas indígenas e educação, ensino bilíngue e educação bilíngue, e políticas linguísticas. Nesse período, a pesquisa se expande, novas abordagens teóricas aparecem e surgem questionamentos às velhas tradições da linguística descritiva. Também se revelam novos temas e uma diversificação nas metodologias de pesquisa. A relação entre línguas indígenas e educação compreende estudos sobre cosmovisão e línguas; a seção sobre ensino bilíngue e educação bilíngue introduz enfoques pedagógicos e experiências em escolas indígenas bilíngues; a terceira seção, sobre políticas linguísticas, compreende discussões sobre ideologias da linguagem que influenciam a educação e as discussões sobre as normas ortográficas das línguas indígenas e suas relações com a educação. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2013-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p34210.5007/1984-8412.2013v10n4p342Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 4 (2013): Language as local practice: language teaching/learning and diversity; 342-358Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 4 (2013): Lenguaje como práctica social: enseñanza/aprendizaje de lenguas en la diversidad; 342-358Fórum Linguístico; v. 10 n. 4 (2013): Linguagem como prática local: ensino-aprendizagem de línguas na diversidade; 342-3581984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCspahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n4p342/26097Rebolledo Recéndiz, NicanorFernández, María del Pilar Miguezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T19:27:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/31727Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.982451Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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