Thought and word in Lev S. Vygotsky

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ponzio, Augusto
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: ita
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1541
Resumo: In this essay, Augusto Ponzio takes up the seventh chapter of Lev Vygotsky's 'Thought and Language', published in 1934, in which the Belarusian author defends the thesis that thought is realized in language. In taking up this widely known vygotskian approach, the Italian philosopher focuses on the complexity of the relations implied in it, alluding to translation specificities and acknowledging points of convergence between Vygotsky’s and Bakhtin’s approaches, with particular reference to the discussion of underlying implications. The essay resumes important aspects of the historical context of the Belarusian’s thought, mentioning supporting axes of his work and highlighting the functions of language under Vygotskian perspective, as well as the fruitfulness of this approach for educational purposes.
id UFSC-24_3484e6ec8a73cefba652387f7cc7cd97
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/47512
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Thought and word in Lev S. VygotskyPensamiento y lenguage en Lev S. VygotskyPensiero e parola in Lev S. VygoskijPensiero e parola in Lev S. VygoskijIn this essay, Augusto Ponzio takes up the seventh chapter of Lev Vygotsky's 'Thought and Language', published in 1934, in which the Belarusian author defends the thesis that thought is realized in language. In taking up this widely known vygotskian approach, the Italian philosopher focuses on the complexity of the relations implied in it, alluding to translation specificities and acknowledging points of convergence between Vygotsky’s and Bakhtin’s approaches, with particular reference to the discussion of underlying implications. The essay resumes important aspects of the historical context of the Belarusian’s thought, mentioning supporting axes of his work and highlighting the functions of language under Vygotskian perspective, as well as the fruitfulness of this approach for educational purposes.Augusto Ponzio, en este ensayo, recupera el séptimo capítulo del libro "Pensamiento y Lenguaje", de Lev Vygotsky, publicado en 1934, en el cual el autor bielorruso defiende la tesis de que el pensamiento se lleva a cabo en el lenguaje. El filósofo italiano, al recuperar este enfoque vygotskiano conocido, se centra en la complejidad de las relaciones en ella implicadas, en alusión a las características específicas de la traducción y por la comprensión de la existencia de puntos de convergencia entre el enfoque de Vygotsky y el pensamiento del Círculo de Bajtín, con especial mención a la discusión de subentendidos. El ensayo reanuda aspectos importantes del contexto histórico del pensamiento del autor bielorruso, citando ejes apoyadores de su obra y destacando las funciones del lenguaje desde la perspectiva de Vygotsky, así como la riqueza de este enfoque a las cuestiones educativas.Articolo de Augusto PonzioAugusto Ponzio, neste ensaio, retoma o sétimo capítulo da obra ‘Pensamento e Linguagem’, de Lev Vigotski, publicada em 1934, no qual o autor bielorrusso defende a tese de que o pensamento se realiza na linguagem. O filósofo italiano, ao retomar essa conhecida abordagem vigotskiana, focaliza a complexidade das relações nela implicadas, aludindo a especificidades de tradução e compreendendo haver pontos de convergência entre o enfoque vigotskiano e o pensamento do Círculo de Bakhtin, com especial menção à discussão sobre subentendidos. O ensaio recupera importantes aspectos do contexto histórico do pensamento do autor bielorrusso, mencionando eixos sustentadores de sua obra e destacando as funções da linguagem sob a ótica vigotskiana, bem como a fecundidade dessa abordagem para questões educacionais. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2016-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p154110.5007/1984-8412.2016v13n4p1541Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1541-1549Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1541-1549Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1541-15491984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCitahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1541/33380Copyright (c) 2016 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPonzio, Augusto2017-10-11T15:33:33Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47512Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:30.663249Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Thought and word in Lev S. Vygotsky
Pensamiento y lenguage en Lev S. Vygotsky
Pensiero e parola in Lev S. Vygoskij
Pensiero e parola in Lev S. Vygoskij
title Thought and word in Lev S. Vygotsky
spellingShingle Thought and word in Lev S. Vygotsky
Ponzio, Augusto
title_short Thought and word in Lev S. Vygotsky
title_full Thought and word in Lev S. Vygotsky
title_fullStr Thought and word in Lev S. Vygotsky
title_full_unstemmed Thought and word in Lev S. Vygotsky
title_sort Thought and word in Lev S. Vygotsky
author Ponzio, Augusto
author_facet Ponzio, Augusto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ponzio, Augusto
description In this essay, Augusto Ponzio takes up the seventh chapter of Lev Vygotsky's 'Thought and Language', published in 1934, in which the Belarusian author defends the thesis that thought is realized in language. In taking up this widely known vygotskian approach, the Italian philosopher focuses on the complexity of the relations implied in it, alluding to translation specificities and acknowledging points of convergence between Vygotsky’s and Bakhtin’s approaches, with particular reference to the discussion of underlying implications. The essay resumes important aspects of the historical context of the Belarusian’s thought, mentioning supporting axes of his work and highlighting the functions of language under Vygotskian perspective, as well as the fruitfulness of this approach for educational purposes.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1541
10.5007/1984-8412.2016v13n4p1541
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1541
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1541
dc.language.iso.fl_str_mv ita
language ita
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1541/33380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1541-1549
Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1541-1549
Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1541-1549
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419524595712